ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح جدید عربستان سعودی: تبدیل قطر به یک جزیره

عربستان می‌خواهد کانالی در مرز با قطر حفر کند. با این پروژه خط ساحلی عربستان در خلیج فارس، بدون آنکه خاک قطر آن را دوپاره کند، یکپارچه و ممتد خواهد شد.

عربستان سعودی با ایجاد کانالی در مرزش با قطر، درصدد قطع پیوند‌ زمینی‌اش با این کشور و تبدیل آن به  یک جزیره است.

مرز عربستان و قطر

پادشاهی عربستان سعودی با حفر یک کانال می‌خواهد قطر را به یک جزیره تبدل کند؛ این تیتر سایت سعودی «سبق» است. این کانال که از گذرگاه مرزی «سلوی» بین عربستان و قطر آغاز شده و به «خور العدید» در خلیج فارس می‌رسد، در امتداد مرز ۶۰ کیلومتری دو کشور و در فاصله یک کیلومتری از مرز، با عرض ۲۰۰ متر و با عمق ۱۵ تا ۲۰ متر حفر خواهد شد؛ پروژه‌ای فرعون‌گونه که با تشدید بحران میان قطر با عربستان، می‌تواند فصل تازه‌ای را در «بازی تخت و تاج» خاورمیانه بگشاید.

قرار است این پروژه با بودجه‌ای در حدود «دو میلیارد و هشصد هزار ریال عربستان» [در حدود ۶۹ میلیارد یورو] و در بازه‌ای «۱۲ ماهه» توسط کنسرسیومی متشکل از ۹ شرکت عربستانی انجام شود.

بحران دیپلماتیک میان عربستان و قطر، علی‌رغم میانجی‌گری کشورهایی مثل کویت، ترکیه و فرانسه، هنوز رفع نشده و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک بنواند حل و فصل شود.

درست ۱۵ روز پس از دعوت دونالد ترامپ از کشورهای عربی به حفظ وحدت و انسجام علیه تروریسم، در ۵ ژوئن ۲۰۱۷، عربستان سعودی، امارات متحده، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر به بهانه «حمایت این کشور از تروریسم» قطع کردند و مرزهای هوایی، زمینی و دریایی‌شان را به روی این کشور بستند؛ اقدامی بی‌سابقه که نشان دهنده اختلافات عمیق در جهان سنی، به ویژه بر سر ایران و اخوان المسلمین و البته شبکه الجزیره بود.

توریسم و یکپارچه کردن خط ساحلی

با حفر این کانال، شبه جزیره قطر به یک جزیره کامل بدل خواهد شد. گفته شده انگیزه‌ اصلی برای انجام این پروژه، ایجاد یک منطقه توریستی است: توریسم قایق‌های بادبانی.

به نقل از «سبق»، این منطقه خالی از سکنه و بدون صخره است و از این بابت، شرایط لازم را برای تبدیل شدن به یک جاذبه توریستی دارد.

با انجام این پروژه، پادشاهی سعودی دیگر همسایه برّی قطر نخواهد بود. همچنین خط ساحلی عربستان در خلیج فارس، بدون آنکه خاک قطر آن را دوپاره کند، یکپارچه و ممتد خواهد شد. و این می‌تواند «حمل و نقل دریایی را میان کشورهای خلیج فارس تسهیل» کند.

کانال در خاک عربستان حفر خواهد شد و «مطلقاً متعلق به عربستان سعودی خواهد بود، و هیچ‌ کشوری جز عربستان هیچ حقی بر آن نخواهد داشت.»

اهرام سعودی

شاهزاده عربستان همچون فرعون‌های مصر، در رویای ساختن اهرام خویش برای به جا گذاشتن میراثی تاریخی و نمادین است.

موقعیت پروژه نئوم

این تنها طرح عمرانی جاه‌طلبانه عربستان تحت هدایت محمد بن سلمان نیست. محمد بن سلمان همچنین در رویای ساختن پیشرفته‌ترین شهر دنیا است؛ یک منطقه تجاری آزاد به نام «نئوم» که در آن تعداد ربات‌ها از آدم‌ها بیشتر خواهد بود.

نئوم، طرح شهری فوتوریستی است، شهری رها از قوانین شریعت و منطقه‌ای آزاد از هر قید و مقرراتی برای سرمایه که قرار است در حاشیه دریای سرخ و در مرز عربستان، اردن و مصر، با بودجه‌ای معادل ۵۰۰ میلیارد دلار، و در منطقه‌ای با مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر احداث شود.

محمد بن سلمان پروژه نئوم را «جهشی در تمدن بشری» خوانده است.

● مجموعه ویژه بحران قطر

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • altifor

    اینکار به نفع قطر تمام خواهد شد. در واقع من بارها به این فکر می کردم کشوری مثل قطر با این جمعیت اندک و یازده هزار کیلومتر وسعت بدون کمترین عوارض ژئواستراتژیک چگونه می تواند از خودش دفاع کند. در واقع قطری هم می توانند همین کار را بکنند. مزیت اقتصادی هم دارد. ایجاد کانالهای قابل کشتیرانی در شبه جزیزه عربی در کل به نفع افزایش امنیت خواهد بود. تصور کنید ایده کانال از خلیج فارس به خلیج عدن که سالهاست مطرح است. اگر این اتافق بیفتد چقدر از ترافیک تنگه هرمز کم می شود و در نتیجه امنیت جهان بیشتر تامین می شود و کمک به حفظ محیط زیست؟ حکومتی مثل ایران هم کمتر می تواند شاخ وشانه برای نامنی تجارت جهان بکشد!