ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله شیمیایی به دوما: اکثر قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند

منابع محلی در دوما از دو حمله شیمیایی به یک بیمارستان و ساختمان مسکونی مجاور آن خبر می‌دهند. گزارش‌های تأییدنشده، شمار قربانیان را بین ۴۱ تا ۱۵۰ تن ذکر کرده‌اند.

منابع محلی از کشته‌شدن ده‌ها تن بر اثر حمله شیمیایی به شهر دوما خبر می‌دهند. ایالات متحده خواستار پاسخ جامعه جهانی در صورت تأیید گزارش‌ها شده است اما سوریه حمله شیمیایی به دوما را که آخرین شهر تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی است، تکذیب می‌کند.

کودکی که دچار احساس خفگی شده، از سوی مددکاران درمان می‌شود ـ شنبه، هفتم آوریل

مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس دولت دمشق و منابع نزدیک به آنها شنبه‌ هفتم آوریل / ۱۸ فروردین از این حمله شیمیایی خبر دادند. رائد صالح، رئیس سازمان امدادگران «دفاع مدنی»، موسوم به «کلاه‌سفیدها» در توئیتی مدعی شده است که شنبه دو حمله شیمیایی به دوما رخ داده و از «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» ملل متحد خواست تا این حادثه بررسی کند.

تصاویری نیز از مصدومان و قربانیان این حملات منتشر شده که کف از دهانشان بیرون می‌آید و احساس خفگی می‌کنند. کودکان و زنان اکثر قربانیان این حمله شیمیایی بودند.

دوما بزرگترین شهر غوطه شرقی و تنها شهر باقیمانده در کنترل شورشیان در این منطقه است. گروه «جیش‌الاسلام» کنترل دوما را در دست دارد.

گزارش‌های مختلف شمار قربانیان حمله را متفاوت از یکدیگر ذکر کرده‌اند. سازمان امدادرسان «جامعه پزشکی سوری‌ـ‌آمریکایی» (SAMS) اعلام کرد که ۴۱ تن بر اثر این حمله جان داده‌اند. «کلاه‌سفیدها» در یکی از حساب‌های توئیتری‌شان شمار قربانیان را ۱۵۰ تن عنوان کرده‌اند و شبکه خبری «الجزیره» نیز مرگ دست‌کم ۷۰ تن را به نقل از کلاه‌سفیدها گزارش کرده است.

رائد صالح در این‌باره به شبکه خبری الجزیره گفت: «هفتاد تن خفه شدند و جان دادند و صدها تن دیگر هنوز دچار نفس‌گرفتگی هستند.» به گفته او، حال شمار زیادی از مجروحان وخیم است و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

صالح مدعی شد که در دو حمله رخ‌داده، گاز کلر و نیز گاز شیمیایی نامعلوم اما قوی‌تری به کار رفته است.

یک عضو ارشد جامعه پزشکی سوری‌ـ‌آمریکایی نیز به رویترز از بروز دو حمله خبر داده و گفته است که حمله نخست با گاز کلر بیمارستان دوما را هدف گرفت و شش تن را از پای درآورد. ۳۵ تن نیز بر اثر حمله دیگری به ساختمانی مسکونی در نزدیکی بیمارستان با «عوامل شیمیایی مخلوط» از جمله نوعی گاز اعصاب کشته شدند.

گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه نیز از مرگ ۱۱ تن در دوما بر اثر خفگی پس از بمباران جنگنده‌های دولتی خبر داده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اما تأکید کرده که قادر به تأیید حمله شیمیایی در دوما نیست.

تکذیب دمشق

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی به دوما را تکذیب کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه،‌ جیش الاسلام «در حال جعل خبر حملات شیمیایی به شکلی آشکار» است تا «در برابر پیشروی ارتش جمهوری عربی سوریه مانع ایجاد کند.»

ارتش سوریه جمعه عملیات هوایی و زمینی گسترده‌ای را برای بیرون‌راندن مخالفان مسلح اسد از دوما آغاز کرد؛ پس از آنکه مذاکرات مخالفان و روسیه برای خروج جیش‌الاسلام از شهر متوقف شد.

اوایل ماه مارس، فیلق الرحمن و احرارالشام، دو گروه دیگر از شورشیان مسلح مخالف اسد که کنترل قسمت‌های دیگر غوطه شرقی را در دست داشتند، با ارتش روسیه بر سر تخلیه محل سکونتشان و انتقال به شمال سوریه به توافق رسیدند.

برخی رسانه‌های ایرانی از جمله وب‌سایت خبری «میزان»، وابسته به قوه قضائیه ایران حمله شیمیایی در دوما را تأیید کرده‌اند اما آن را به خود مخالفان،‌ در این مورد جیش الاسلام نسبت داده اند. ادعایی که هربار پس از خبر حمله شیمیایی به مخالفان اسد در سوریه تکرار می‌شود.

    واکنش آمریکا

    هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر حمله شیمیایی به حملات شیمیایی با گاز سارین به خان شیخون در شمال غربی سوریه اشاره کرد و گفت که در آن حملات، غرب و سازمان ملل دولت اسد را عامل حمله می‌دانستند.

    در بیانیه نوئرت آمده است که:

    «رژیم اسد و حامیان‌اش باید مسئول شناخته شوند و جلوی هر حمله دیگری باید گرفته شود. ایالات متحده از روسیه می‌خواهد تا حمایت بی‌دریغش را فوراً متوقف کند و با جامعه جهانی برای جلوگیری از حملات شیمیایی وحشیانه بیشتر همکاری کند.»

    در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین گذشته به خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۰ تن، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند.

    بامداد جمعه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین ارتش آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی به خان شیخون، بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص شلیک کرد.

      در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • صابری

        چرا ایالوت متحده آمریکابعدازجنگ باویتنام اینقدرترسووبزدل گشته..دوحالت دارد. یاهمه اینهاسیانمائیست..وسپاه وحزب الله لبنان وارتش اسددارندف امین سیاستهای شماواسرائیل روانجام میدهند..یااینکه واقعازورشماهابه این گروه های شبه نظامی نمیرسد..که من این روبعیدمیدانم...پس نتیجه می گیریم..شماواسرائیل دراین جنایت ها شریک هستیدزیراهرگزقدمی واقعی درصددبرطرف نمودن این جنایات برنمی دارید

      • حمزه

        لطفا آمریکا اینقدر تهدید تو خالی نکند وبهتر است که جامعه جها نی واللخصوص غرب بیش از این بی عملی وترس خود را از برخورد با تروریستهای. واقعی به دنیا ومردم بیچاره سوریه ثابت نکند،یک حمله محدود وبا اطلاع قبلی به روسیه وشرکایش چه مشکلی برای انها ایجاد میکند؟ لا اقل صداقت داشته باشید وبیش از این حقارت خودتون را در مورد کسانی که با ارتش وهواپیماهای یک کسور بر علیه مردم وبیمارستان ومدارس و..... حمله میکنن نشون ندین

      • محسن

        خوب عین روز روشنه دیگه، هر وقت بشار اسد داره برنده میشه شیمیایی می زنن اونایی که روبروی بشار اسد دیکتاتور وایستادن یه مشت تروریستن عربستان و آمریکا اگه دخالت نمی کردن خود مردم سوریه بشار اسد رو زده بودن کنار اما دخالتها باعث شد یه عده تروریست سوار مردم بشن