ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه و سوریه: حمله موشکی به پایگاه «تیفور» کار اسرائیل بود

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که دو فروند جنگنده شکاری اف ۱۵ از آسمان لبنان پایگاه نظامی در نزدیکی حمص را هدف قرار داده‌اند. چند ایرانی هم در این حمله کشته شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه و ارتش سوریه اعلام کرده‌اند که دو جنگنده شکاری نیروی هوایی اسرائیل شامگاه گذشته از آسمان لبنان، پایگاه هوایی «تیفور» در نزدیکی حمص را هدف حمله موشکی قرار داده است. چند ایرانی هم در این حمله کشته شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه: دو فروند جنگنده شکاری ارتش اسرائیل به پایگاه تیفور حمله کردند (عکس: آرشیو)

دوشنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین فرودگاه نظامی تیفور در حوای حمص در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا هدف ۸ موشک قرار گرفت. پدافند هوایی ارتش سوریه ۵ موشک را رهگیری و منهدم کرد، اما سه موشک به این پایگاه هوایی اصابت کرد و ۱۴ نفر از جمله چند ایرانی کشته و مجروح شدند.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داده که جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی اسرائیل از آسمان لبنان این حمله موشکی را انجام داده است.

— Akhbar | أخبار الآن (@akhbar) 9. April 2018

تلویزیون دولتی سوریه بامداد دوشنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین ایالات متحده آمریکا را متهم کرده بود که پایگاه نظامی «تیفور» را هدف حملات موشکی قرار داده است. وزارت دفاع آمریکا اما اعلام کرده بود که در این حمله موشکی نقشی نداشته و با این‌حال اوضاع را زیر نظر دارد:

«در هر حال ما همچنان از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم و از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای پاسخگو کردن کسانی که دست به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه می‌زنند، حمایت می‌کنیم.»

یک تحول بسیار خطرناک مقامات اسرائیلی درباره حمله موشکی به پایگاه «تیفور» سکوت کرده‌اند. حمله شامگاه گذشته، سومین حمله اسرائیل به این پایگاه نظامی در دو ماه گذشته است. ارتش اسرائیل ۲۱ بهمن ۹۶ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروی هوایی این کشور یک پهپاد ایرانی را در آسمان بلندی جولان سرنگون کرده و جنگنده‌های این کشور در واکنش به این اقدام، مواضع نیروهای ایرانی در خاک سوریه را بمباران کرده‌اند. پایگاه تیفور محل استقرار پهپادهای سپاه قدس هم هست. همزمان با سومین حمله اسرائیل به این پایگاه نظامی، روز گذشته به شهر دوما در غوطه شرقی هم حمله شیمایی شد. اسرائیل اعلام کرده که دسترسی حزب‌الله لبنان به زرادخانه شیمیایی ارتش سوریه یکی از خطوط قرمز این کشور است. بنابراین تصور می‌شود که ارتش اسرائیل صرفاً از یک لحطه مناسب برای حمله مجدد به پایگاه تیفور استفاده کرده. یک شبکه تلویزیونی اسرائیل گزارش داده که بنیامین نتانیاهو موفق نشده رئیس جمهور آمریکا را قانع کند که نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج نکند. روسیه با اسرائیل توافق کرده که این کشور به پایگاه حمیمیم حمله نکند. اما جنگنده‌های روسیه در تیفور هم مستقر هستند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از حمله شامکاه گذشته به عنوان یک «تحول بسیار خطرناک» یاد کرده است.

روز گذشته در اثر حملات شیمایی به شهر دوما در غوطه شرقی شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله عده‌ای از کودکان کشته و مجروح شدند. قرار است دوشنبه ۹ آوریل شورای امنیت سازمان ملل در دو نشست جداگانه پیاپی حمله شیمیایی به غوطه شرقی را به بحث بگذارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی به غوطه شرقی اعلام کرده بود که اسد و ولادیمیر پوتین و ایران بهای سنگینی به خاطر این حمله شیمیایی خواهند پرداخت.

دولت سوریه و وزارت خارجه ایران حمله شیمیایی به غوطه شرقی را تکذیب کرده‌اند.

فرودگاه نظامی تیفور در حوالی میدان‌های گازی سوریه قرار دارد که در دست داعش بود اما سال گذشته ارتش سوریه و متحدانش موفق شدند کنترل این میدان‌های گاز را به دست بگیرند.

سپاه قدس در این پایگاه چندین فروند هواپیمای بدون سرنشین را مستقر کرده بود.

ارتش اسرائیل پیش از این گفته بود که سپاه قدس در فرودگاه نظامی تیفور، پایگاهی برای ارسال سلاح و مهمات به حزب‌الله لبنان ایجاد کرده است.

حمله شامگاه گذشته، سومین حمله اسرائیل به این پایگاه نظامی در دو ماه گذشته است.

ارتش اسرائیل ۲۱ بهمن ۹۶ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروی هوایی این کشور یک پهپاد ایرانی را در آسمان بلندی جولان سرنگون کرده و جنگنده‌های این کشور در واکنش به این اقدام، مواضع نیروهای ایرانی در خاک سوریه را بمباران کرده‌اند. در آن زمان  ارتش اسرائیل شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران را متهم کرده بود که از فرودگاه نظامی تیفور با پهپادهای ساخت ایران عملیاتی را در حریم هوایی اسرائیل انجام داده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از حمله شامگاه گذشته به پایگاه تیفور به عنوان یک «تحول بسیار خطرناک» یاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • altifor

    از انجا بعد 24 ساعت اسرائیل و هیچ دولتی مسئولیت حمله به عهده نگرفته، یک تز جدید می تواند باشد که از پس هر جای سوریه یا ایران مورد هدف قرار گیرد و هیچ کی به عهده نگیرد! آیا روش جدیدی در جنگ دارد ظهور میکند؟ براستی با این همه دارنده موشک و متخاصم هر جای دنیا مورد حمله قرار گیرد چگونه می توان فهمید مسئول کیست؟ امروزه گروههای معارض مانند حماس، حوثی و... نیز موشک دارند!

  • حمزه

    عجب،پس روسیه که مدعی بود تمام اسمان خاورمیانه را ازسوریه زی نظر دارد؟ پس چرا در اینجا امریکا را اول متهم میکند .بعد فرانسه،وحالا اسرائیل را،الحق که ایللاواروف را بایدمتخصص بلوف نمائید،فقط ادمکشی وقصابی ولفاظی را روسها خوب بلدند