ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخلیه غوطه شرقی با شتاب بیشتری از سر گرفته شد

همزمان با آغاز تحقیقات کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی، اتوبوس‌ها با سرعت ساکنان دوما را که از پذیرش حاکمیت اسد سر بازمی‌زنند، به جرابلس منتقل می‌کنند.

نخست‌وزیر بریتانیا حمله شیمیایی به غوطه شرقی را محکوم کرد و خوهان پاسخگویی حکومت اسد و متحدانش، به ویژه روسیه شد. در همان حال کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی تحقیقات پیرامون حمله به دوما را آغاز کرده است. بعد از حمله شیمیایی، تخلیه شورشیان مسلح و ساکنان دوما از این شهر با شتاب بیشتری از سر گرفته شد. اردوغان که از شورشیان مسلح در دوما حمایت می‌کند، در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین از تحولات اخیر در این منطقه از سوریه اظهار نگرانی کرده است.

دوما در غوطه شرقی با صد هزار نفر جمعیت هنگام حمله شیمیایی شنبه ۷ آوریل

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا دوشنبه ۹ آوریل در یک نشست خبری که در دانمارک برگزار شد اعلام کرد که رژیم بشار اسد و حامیان او می‌بایست پاسخگوی حمله شیمیایی به غوطه شرقی باشند. نخست‌وزیر بریتانیا در جمع خبرنگاران گفت:

در غوطه شرقی همان سناریویی در حال تکرار است که در حلب شرقی اتفاق افتاد: محاصره نظامی، غذایی و دارویی، بمباران و حمله هوایی شدید، ناتوانی بین‌المللی در توقف ماشین جنگی، و تولید خشونت بی‌پایان برای متقاعد کردن مخالفان به بی‌ثمر و مرگ‌بار بودن مقاومت. تنها گزینه پیش روی مخالفان اسد در غوطه توافق با دولت سوریه برای ترک و واگذاری این منطقه و جابه‌جایی به سمت مناطقی است که هنوز تحت کنترل شورشیان قرار دارد. چنین سناریویی اما برای ساکنان غوطه شرقی قابل تصور نیست: مرز بسته است، سرزمین‌های اطراف کاملاً در اختیار دولت سوریه قرار دارد، ادلب بسیار دور و انباشته از آوارگان جنگ و فاقد زیرساخت‌ها و منابع لازم برای پذیرش یک موج جمعیتی جدید است و درعا نیز، که به غوطه نزدیک‌تر است، به دلیل تمایل اسرائیل و اردن مبنی بر حفظ بافت جمعیتی محلی و جلوگیری از تجمع مخالفان در آنجا، نمی‌تواند گزینه‌ای برای جابه‌جایی باشد. حرکت به سمت جرابلس و الباب نیز به دلیل حضور و نفوذ ترکیه ممکن نیست. خالد صالح غوطه شرقی حلب شرقی نیست

«اگر معلوم شود که آن‌ها مسئول حمله شیمیایی‌اند، حکومت اسد و متحدانش از جمله روسیه می‌بایست پاسخگو باشند.»

دو سازمان امدادگر که در غوطه شرقی از جمله در شهر دوما فعالیت می‌کنند گزارش داده بودند که شامگاه شنبه ۷ آوریل در اثر حمله شیمیایی به اطراف شهر دوما دست‌کم ۶۰ غیرنظامی جان باخته‌اند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حمله شیمیایی به دوما را محکوم کرده است. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، لهستان، هلند، سوئد، کویت، پرو و ساحل عاج برای بررسی این حمله درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت را داده‌اند.

بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی به دوما در پیامی در توئیتر گفته بود که پوتین، روسیه و ایران می‌بایست به خاطر حمایتشان از بشار اسد بهای سنگینی بپردازند، روسیه هم درخواست داد که برای بررسی «تهدیدها علیه امنیت بین‌المللی» شورای امنیت تشکیل جلسه دهد. انتظار می‌رود که دوشنبه ۹ آوریل این دو جلسه فوق‌العاده شورای امنیت در نیویورک برگزار شود.

نخست‌وزیر بریتانیا در سفرش به دانمارک درباره احتمال حمله نظامی این کشور به سوریه سکوت کرد. در همان حال صبح دوشنبه بوریس جانسون و ژان ایو لودریان، وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه در یک گفت‌‌وگوی تلفنی بر ضرورت تحقیق درباره حمله شیمیایی به دوما با یکدیگر به توافق رسیدند.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده که اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله شیمیایی به دوما گام مهمی برای واکنش بین‌المللی به این حمله است.

کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی که در لاهه مستقر است دوشنبه ۹ آوریل اعلام کرده که تحقیق درباره حمله شیمیایی به دوما را با گردآوری «اطلاعات از هر منبع قابل دسترسی» آغاز کرده است.

تخلیه دوما از ساکنان بومی‌اش

در همان حال تخلیه شهر دوما از شورشیان مخالف اسد و برخی از ساکنان شهر بعد از حمله شیمیایی شامگاه شنبه ۷ آوریل با شتاب بیشتری از سر گرفته شده است. اتوبوس‌هایی که برای تخلیه ساکنان دوما در نظر گرفته شده، از سحرگاه دوشنبه ۹ آوریل شورشیان مسلح و ساکنان غوطه شرقی را به شمال سوریه انتقال می‌دهند.

در دوما که بزرگ‌ترین شهر غوطه شرقی‌ست، ۱۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

بر اساس توافق بین شورشیان مسلح و روسیه، کسانی که در غوطه شرقی می‌مانند، می‌بایست حاکمیت اسد بر این مناطق را بپذیرند و به مدت شش ماه در خدمت ارتش سوریه درآیند. پلیس نظامی روسیه ضامن آتش‌بس در دوماست و بر تخلیه شورشیان و ساکنان این شهر نظارت دارد.

گفت‌وگوی اردوغان با پوتین

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه ۹ آوریل در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از حمله شیمیایی به دوما اظهار نگرانی کرده است.

اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت حفظ جان غیر نظامیان در غوطه شرقی تأکید کرده است.

بر اساس توافق بین روسیه و شورشیان مسلح مخالف اسد، شورشیان به جرابلس در شمال سوریه در نزدیکی مرز ترکیه منتقل می‌شوند.

دوما تا پیش از این تحت کنتزل جیش‌الاسلام بود. ترکیه از این گروه حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.