ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آماده‌باش کامل ارتش سوریه در پی احتمال حمله آمریکا

اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت به تنش کشیده شد. روسیه می‌گوید حمله شیمیایی صحنه‌سازی بوده. ترامپ در حال رایزنی با فرماندهان ارتش آمریکاست برای طراحی حمله به سوریه.

اجلاس فوق‌العاده سازمان ملل برای بررسی حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی سه ساعت به درازا کشید و بدون نتیجه مشخصی هم به پایان رسید. روسیه اعلام کرد که حمله شیمیایی، ساختگی بوده. آمریکا اعلام کرد که مسئولیت حمله شیمیایی به غوطه شرقی با حکومت اسد است و به همین جهت حمله نظامی، احتمالا در چارچوب یک ائتلاف جهانی به عنوان یک گزینه مطرح است. ارتش سوریه در همان حال به حالت آماده‌باش کامل درآمده. برخی رسانه‌های داخلی از جابجایی خودروهای نظامی و سامانه‌های فرماندهی ارتش روسیه خبر داده‌اند.

دو سرباز آمریکایی در منبیج سوریه (عکس: آرشیو)

دو سازمان امدادگر که در غوطه شرقی از جمله در شهر دوما فعالیت می‌کنند گزارش داده بودند که شامگاه شنبه ۷ آوریل در اثر حمله شیمیایی به اطراف شهر دوما دست‌کم ۶۰ غیرنظامی جان باخته‌اند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حمله شیمیایی به دوما را محکوم کرده است. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، لهستان، هلند، سوئد، کویت، پرو و ساحل عاج برای بررسی این حمله درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت را داده‌ بودند. این جلسه شامگاه دوشنبه ۹ آوریل برگزار شد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل گفت حمله شیمیایی به دوما صحنه‌سازی بوده و هیچ نشانه‌ای از چنین حمله‌ای در دوما مشاهده نشده. همچنین ساکنان شهر هم وقوع چنین حمله‌ای را تأیید نکرده‌اند.

نماینده روسیه از کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی دعوت کرد به غوطه شرقی بروند و از نزدیک موضوع را بررسی کنند. سوریه هم از این پیشنهاد استقبال کرده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مسکو را متهم کرد که «دستش را به خون کودکان» آلوده کرده.

نبنزیا در پاسخ گفت: «اشتباه می‌کنید اگر گمان می‌برید دوستانی دارید. کسانی که ادعای دوستی با شما را دارند، فقط کسانی هستند که نمی‌توانند به شما بگویند نه.»

هیلی چندین بار از روسیه به عنوان «رژیم» پوتین یاد کرد و اجلاس پرتنش شد. نبنزیا تهدید کرد که چنانچه یک بار دیگر هیلی از دولت روسیه به عنوان «رژیم» پوتین یاد کند، جلسه را به اعتراض ترک می‌کند.

در پیش‌نویس قطع‌نامه پیش‌بینی شده که یک کمیسیون تحقیق و تفحص به مدت یک سال حملات شیمیایی در سوریه را بررسی کند. این قطعنامه به تصویب نرسید و اجلاس شورای امنیت بی‌هیچ نتیجه مشخصی به پایان رسید.

در همان حال ایالات متحده آمریکا در حال بررسی حمله نظامی به سوریه است. مشاوران نظامی رئیس جمهور آمریکا شامگاه گذشته طرح‌هایی برای حمله‌ به سوریه را به بحث گذاشتند. ترامپ پیش از این جلسه به خبرنگاران گفته بود که به زودی تصمیم مهمی درباره سوریه اتخاذ می‌کند. رئیس جمهور آمریکا هنوز در این مورد به تصمیم نرسیده.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است اعلام کرده که ارتش سوریه در آماده‌باش کامل به سر می‌برد. رمی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری آلمان گفته است:

«ارتش سوریه در فرودگاه‌های نظامی، در پادگان‌های دمشق و اطراف دمشق، در حمص و همینطور در شهرهای ساحلی طرطوس و لاذقیه از واهمه حمله نظامی آمریکا به حالت آماده‌باش درآمده.»

بامداد جمعه ۶ آوریل/ ۱۸ فروردین ۱۳۹۶، دقیقا یک سال قبل در چنین موقعی ایالات متحده آمریکا در پاسخ به حمله شیمیایی اسد به خان شیخون بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی «الشعیرات» واقع در استان حمص شلیک کرد. نیروهای روسیه هم در این پایگاه نظامی مستقر بودند. با این‌حال تغییری در واقعیت‌های میدانی جنگ سوریه ایجاد نشد.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرده بود که آمریکا از سوریه خارج می‌شود اما بعد، رئیس جمهور آمریکا از این تصمیم برگشت و با این‌حال مأموریت نیروی نظامی آمریکا را محدود به از بین بردن بقایای داعش در ابوکمال کرد. فرماندهان نظامی آمریکا مخالف‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از آماده‌باش کامل ارتش روسیه هم خبر داده است: جابجایی خودروهای نظامی و تانک‌های روسیه و سامانه موشکی اسکندر و به کارگیری سامانه‌های فرماندهی و کنترل در پایگاه‌های اصلی دریایی و هوایی روسیه مشاهده شده.

پانویس:

این خبر با اطلاعات تازه بدون تغییر تیتر به روز شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کورش

    *** اقای حسین طرف دار دیکتاتور ها ی منطقه

  • حسین

    سنگ مفت مسلمان مفت. ابر قدرتها حسابی سلاحها و قدرت نظامی خود را با هزینه کشورهای مسلمان و قتل مسلمانان آزمایش میکنند. کشورهای پخپه مسلمان نیز هر کدام مثل گنه از یک ابر قدرت آویزان هستند. البته همه اینها نتیجه بی کفایتی سران کشورهای به اصطلاح مسلمان منطقه است.