ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایتی: حمله اسرائیل به پایگاه نظامی سوریه را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل فقط یک روز بعد از حمله موشکی به پایگاه تیفور وارد دمشق شد. وزارت خارجه روسیه هم سفیر اسرائیل در این کشور را احضار کرد.

مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل فقط یک روز بعد از حمله موشکی به پایگاه نظامی تیفور برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد دولت سوریه به دمشق سفر کرد. علی اکبر ولایتی اعلام کرد که ایران این حمله را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. در همان حال وزارت خارجه روسیه، سفیر اسرائیل را برای پاسخگویی احضار کرده است.

علی اکبر ولایتی: غوطه شرقی یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های ارتش سوریه است

علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل  سه‌شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین وارد دمشق شد. به گزارش المیادین، ولایتی بلافاصله بعد از ورود به فرودگاه دمشق در واکنش به حمله موشکی اسرائیل به پایگاه نظامی تیفور در حمص جمع خبرنگاران گفت: «این حمله جرم است و این جنایت بی‌پاسخ نمی‌‌ماند.»

دوشنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین فرودگاه نظامی تیفور در حوالی حمص در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا هدف ۸ موشک قرار گرفت. پدافند هوایی ارتش سوریه ۵ موشک را رهگیری و منهدم کرد، اما سه موشک به این پایگاه هوایی اصابت کرد و ۱۴ نفر از جمله چند ایرانی کشته و مجروح شدند.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داده که جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی اسرائیل از آسمان لبنان این حمله موشکی را انجام داده بودند.

ابتدا تعداد کشته‌شدگان ایرانی ۴ نفر اعلام شد، اما بعد از مدتی خبرگزاری‌های داخلی تعداد کشته‌شدگان را ۵ نفر اعلام کردند. صبح سه‌شنبه جنازه ۶ نفر از کشته‌شدگان ایرانی در سوریه به تهران منتقل شد.

فرودگاه نظامی تیفور در حوالی میدان‌های گازی سوریه قرار دارد که در دست داعش بود اما سال گذشته ارتش سوریه و متحدانش موفق شدند کنترل این میدان‌های گاز را به دست بگیرند.

سپاه قدس در این پایگاه چندین فروند هواپیمای بدون سرنشین را مستقر کرده بود.

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گزارشی از حمله موشکی به پایگاه نظامی تیفور را همراه با آخرین تحولات سوریه از جمله تخلیه شورشیان مسلح و سایر ساکنان شهر دوما در غوطه شرقی که حاکمیت دولت سوریه را نپذیرفته‌اند به سازمان ملل ارائه داده است.

المیادین گزارش داده که ولایتی در جمع خبرنگاران در فرودگاه دمشق از تخلیه غوطه شرقی از ساکنان بومی‌اش به عنوان «یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های ارتش سوریه» در جنگ داخلی این کشور یاد کرده است.

در همان حال میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۰ فروردین سفیر اسرائیل در روسیه را برای پاسخگویی درباره حمله به پایگاه تیفور احضار کرده است. اسرائیل مسئولیت این حمله را تاکنون به عهده نگرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صبح سه‌شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۰ فروردین در مراسم امضای توافق‌نامه‌ای درباره توسعه شهر سدروت در نزدیکی مرز نوار غزه گفته است:

«ما اصل ساده و واضحی داریم و همواره بر آن تأکید می‌کنیم و آن این است که هر کسی بخواهد به ما حمله کند ما از قبل به آن حمله می‌کنیم.»

به گفته بوگدانف، مقامات وزارت خارجه روسیه آخرین تحولات سوریه را با هری کورن، سفیر اسرائیل در روسیه به بحث گذاشته‌اند.

پیش از این روسیه با اسرائیل توافق کرده بود که این کشور به پایگاه حمیمیم حمله نکند. اما جنگنده‌های روسیه در تیفور هم مستقر هستند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از حمله به این پایگاه نظامی به عنوان یک «تحول بسیار خطرناک» یاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قانع

    این تز نفوذی اجنبی در نظام جمهوری اسلامی وللایت فقیه، مدتهاست توسط افراد مختلف مطرح شده است. یکی همین آنوسی ها یعنی یهویدان شیعه نما دومی، برعکس اولی برخی فلسطینی و فلسطین یرستان ضد یهودی (ایرانی های مسلمان ایدئولوژک زده مذهبی،عراقی، لبنانی، سوری ) ایرانی نما هر دو تز، در حقیقت بر اساس نتایج این 40 ساله نظام است، این یک روش معتبر و معقول است، در واقع ما وقتی نمی توانیم از روشهای دیگری به درک پدیده همچو نظام ولایی یا داعش... به پردازیم و حجم عظیمی داده متناقض هست، یک روش همین است به بیم اینها عملکردشان بشتر به زیان کی و به سود کیست؟ اما حقیقت این است تز دوم بیشتر و معقول تر است چون: 1-چون هماره و تحت هیچ شرایطی از هدف نابودی اسرائیل دست بردانداشته و به شدت از گروههای تندروی فلسطینی حمایت کرده اند. 2- ضربات جدی و مهلکی اسرائیل و یهودیان خورده، از تحریم روابط تا مبادله کالا تا کشتن اتباع اسرائیل، عقب نشینی از لبنان و غزه و... نظام و حکومت کشوری طی 40 سال برخلاف منافع ملی مردمان آن کشور عمل کرده در سیاست خارجی و درراستای منافع کشورهای مثل سوریه و فلسطینی ها بوده، در واقع یک نظام اشغالگر ایران است.

  • احمد

    شما آدم اسراییل و نوکر آمریکا و برده انگلیس که جز ایرانسوزی و زنده بگور کردن جوانان ایران زمین که همانا معتاد کردن آنها از بدو انقلاب بوده لطفن خفه شژد ، در همه غارت مملکت مهره اصلی ، حکومتهای دیکتاتوری با وجود امثال جانورانی چون شماها میتواند به حژات ننگین خود ادامه دهد ، مگر این مملکت در حق شما چه کرده بود که به این روزش رساندید ، ای مرگ بر شما و خانواده و نسل شما ، یهودیان شیعه شده بنام آنوسی که تنها ماموریتتان غارت و کشتار ایرانیان و ویران کردن این سرزمین است و بس ، من ایرانی هیچوقت جنایت این قوم کثیف را که هر ساله با برگزاری جشن نه عید میگیرن ،، عید پوریم ،، و شما میهمان افتخاری این جشن هستید اینهارا همه ایرانیان میدانند محاکمه شماها نزد جهان رسیده ، سوراخ موش را دریاب ، ۶ میلیون ایرانی را آواره سراسر جهان نموده اید اغلب جوان که قاتل چون شمایند خواهید دید ، مملکت آباد و ثروتمند سال ۵۷ را به چه روزی رساندید دلار ۶۰۰۰ تومان ؟؟!!

  • جواد احسانی

    ایشان در حمله قبلی اسرائیل گفته بود:دوران بزن دررُوی دیگر گذشته.عجب معجزه میکند ذغال خوب و جنس خوب.آدم متوهم.

  • بابکان

    با هزینه ملت ایران دشمن بتراشید و بحران بسازید، تا بیشتر بمانید ! ولی تا کی ؟