ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان: به سوی انتخاب مجدد الهام علی‌اف

اپوزیسیون می‌گوید رئیس جمهور کنونی برای آنکه دستش در تقلب باز باشد، ۶ ماه زودتر از موقع مردم را به پای صندوق‌های رأی کشانده است.

جمهوری آذربایجان چهارشنبه ۱۱ آوریل / ۲۲ فروردین انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری خود را برگزار می‌کند. الهام علی‌اف قدرتمندترین فرد آذربایجان که ۱۵ سال است در این کشور حکومت می‌کند، بخت نخست این انتخابات است. احزاب اصلی اپوزیسیون انتخابات را تحریم کرده‌اند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری کنونی آذربایجان بخت اول انتخابات ریاست جمهوری است

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، حوزه‌های رأی‌گیری از ساعت چهار صبح چهارشنبه تا ۱۵ به‌وقت گرینوویچ باز خواهند بود.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری کنونی آذربایجان برای چهارمین دوره می‌خواهد در قدرت بماند. او از سال ۲۰۰۳ به‌ جای پدر خود، حیدر علی‌اف، رهبر حزب کمونیست آذربایجان و عضو کا‌گ‌ب، سازمان امنیت اتحاد شوروی سابق، بر تخت حکومت نشست. پدرش از سال ۱۹۶۹ به قدرت رسید و تا زمان مرگ در این سمت باقی ماند.

انتخاب مجدد الهام علی‌اف به سختی مورد تردید قرار دارد. احزاب اصلی اپوزیسیون شرکت در این انتخابات را رد کرده‌ و گفته‌اند که شرایط برگزاری انتخابات دموکراتیک فراهم نیست. آن‌ها مقامات را متهم به دستکاری در رأی‌گیری می‌کنند.

اپوزیسیون همچنین اعلام انتخابات زودهنگام از سوی الهام علی‌اف را محکوم کرده‌ است. علی‌اُف شش ماه زودتر انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کند. اپوزیسیون این تصمیم علی‌اف را اقدامی برای کاستن دوره کارزار انتخاباتی و جلوگیری از اقدامات مخالفان علیه تقلب در انتخابات می‌داند.

ناطق جعفرلی، رهبر جنبش «رئال» جمهوری آذربايجان و از مسئولان اپوزیسیون در این‌باره می‌گوید: «تمامی انتخابات قبلی با تقلب و نقض فاحش قانون انتخابات همراه بوده است و این انتخابات نیز استثنا نیست.»

حزب آذربایجان نوین، حزب حاکم بر جمهوری آذربایجان، این اتهامات را رد می‌کند و اطمینان می‌دهد که انتخابات منصفانه و عادلانه خواهد بود. با این حال هفت کاندیدای رقیب الهام علی‌اف برای رأی‌دهندگان آذربایجانی شناخته‌شده نیستند. آن‌ها هیچ کارزار انتخاباتی برگزار نکرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها خواهان رأی دادن مردم به رئیس‌جمهوری فعلی شده‌اند.

از نظر رهبران اپوزیسیون، این «کاندیداهای دست‌نشانده» توسط مقامات انتخاب شده‌اند تا چنین وانمود کنند که انتخابات رقابتی است.

بختیار حاجی‌اف، از تحلیلگران مستقل آذربایجان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «اوج این تراژدی ـ کمدی زمانی است که برخی از نامزدها خواستار دادن رأی به علی‌اف شدند.»

الهام علی‌اف که از سوی مخالفان و مدافعان حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است، از طرف هوادارانش به خاطر نوسازی آذربایجان، و تبدیل کردن این کشور به تأمین‌کننده عمده گاز اروپا به یُمن منابع هیدروکربنی کشور، مورد حمایت قرار می‌گیرد.

خانواده علی‌اف از این فرصت استفاده کرده و از بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور سود می‌برند، موضوعی که علی‌اف همواره آن را مانند اتهام سوءاستفاده‌های اقتدارگرایانه انکار کرده است.

با این حال حکمت حاجی‌اف، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان با بیان این‌که «انتخابات ریاست جمهوری در فضایی آزاد، باز و شفاف برگزار می‌شود» می‌گوید: «آذربایجان بر مسیر ثابت و غیرقابل برگشت برای توسعه دموکراتیک قرار گرفته است.»

الهام علی‌اف در انتخابات سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ هر بار با نتایج حیرت‌انگیز در نظرسنجی‌هایی که مخالفان آن را جعلی دانسته‌اند، انتخاب شد.

در سال ۲۰۰۹ تغییر قانون اساسی جمهوری آذربایجان در یک همه‌پرسی تصویب شد. این تغییرات به علی‌اف اجازه می‌دهد تا در تمام طول زندگی‌اش رئیس جمهور بماند. تغییرات دیگر در قانون اساسی در سال ۲۰۱۶ دوران ریاست جمهوری را از پنج دوره به هفت دوره تمدید کرد. شورای اروپا این اصلاحات را به شدت محکوم کرد و آن را «تحول جدی در تعادل قدرت» و دادن اختیارات «بی‌سابقه» به رئیس جمهوری دانست.

الهام علی‌اف همچنین اعضای خانواده خود را در بالاترین سطوح قدرت قرار داده است. همسرش، مهربان علی‌اف در فوریه ۲۰۱۷ به‌عنوان معاون اول رئیس ‌جمهوری آذربایجان منصوب شد و از پسرش، حیدر، به‌عنوان جانشین احتمالی او نام برده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hossein.rf100

    خیلیم جالب بود،دیگه قدرتیه ک از پدر بزرگوارش. به ایشون رسیده و انصافن هم کشورو از نظر ظاهر به ظاهر خوب. نگه داشته،بماند که خیلی از مردم و روستاها شهراشون در شرایط بدی هستن،زود هنگام بودن این اتخابات برام جالب بود،چون من اتخابات هفت هش سال پیششونو یادمه،کلی برای لاهام علیف تبلیغ میکردن اما الان. نع!!،،من که ازش بدم نمیاد ادمه خوبیع از نظر اخلاقی مصله پدر خدابیامرزشه

  • عقده

    ای چه کاریه؟! الان فناوری ای تی توسعه یافته ! این انتخابت نمایشی جز الاف وقت و پول مردم چیزی دیگر نیستا. یک سایت ارازن قیمت بگذارند و هر خواست رای بدهد. اگر نتیجه دلخواه نبود نتایج به نفعش اعلام کند.