ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد خاتمی: مسئله حصر را حل کنید

رئیس دولت اصلاحات از روحانی خواسته است به وعده‌هایش برای رفع حصر از محصوران عمل کند. خاتمی می‌گوید «نظام» به طور قطع خواهان رفع حصر است.

محمد خاتمی در اظهارات تازه‌ای گفته است که در مورد حصر خانگی موسوی، رهنورد و کروبی گشایش‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست. او می‌گوید نظام به‌طور قطع خواهان حل این مسئله است و حسن روحانی که وعده رفع حصر را داده باید به وعده خود عمل کند. خاتمی که بارها موضوع «آشتی ملی» و «گفت‌وگوی ملی» را مطرح کرده اما با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده، رفع حصر را موجب «همبستگی ملی» و «نزدیکی حاکمیت به مردم» دانسته است.

محمد خاتمی

محمد خاتمی، سه‌شنبه شب ۲۱ فروردین در نشستی در بنیاد باران به موضوع حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد پرداخت و تأکید کرد که این سخنانش ممکن است «باعث ایجاد محدودیت‌های بیشتری برای خود او شود».

خاتمی گفت: «از نظر من نظام قطعاً می‌خواهد این مسئله حل شود. یک گشایش‌هایی شده اما کافی نیست. باید حل شود. بروید حل کنید این مسئله را. هیچ کس حق ندارد در این زمینه بگوید رهبری یا کس دیگری نمی‌خواهد. بنده معتقدم وقتی تصمیم گرفته شد، پس رهبری نظام هم می‌خواهد این قضیه را. آن تشکیلاتی که باید این مسئله را حل کند یا سستی می‌کند یا ناتوانی می‌کند یا هر چی، و این‌جاست که خود آقای رئیس‌جمهور و دوستان دیگر باید فعال شوند و آن را حل کنند.»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی از رهبران اعتراضات سال ۸۸ همراه با زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند اما تاکنون در هیچ دادگاهی محاکمه نشده و محکومیتی دریافت نکرده‌اند.

پیش از تعطیلات نوروزی چند تن از نمایندگان مجلس، از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس، گفته بودند که مسئولان امنیتی و قضایی قول داده‌اند حصر تا پایان سال رفع شود اما تعطیلات نوروزی نیز پایان یافت و خبری از رفع حصر نشد.

محمد خاتمی در نشست بنیاد باران گفت: «وقتی آقای رئیس‌جمهور وعده‌هایی می‌دهد که عملی نمی‌شود و یا خدای نکرده خلافش رخ می‌دهد مشکل ایجاد می‌شود. اگر گفته می‌شود که حصر باید از بین برود، پس باید به این وعده عمل کرد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در کارزارهای ریاست جمهوری خود در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ وعده رفع حصر را داده بود اما این وعده پس از گذشت پنج سال عملی نشده است.

خاتمی همچنین رفع حصر را اقدامی نمادین دانست که می‌تواند در «نزدیک کردن حاکمیت به مردم، اثر مثبت داشته باشد» و برای مقابله با «دشمن» می‌تواند نقش مهمی در «همبستگی ملی، در نزدیک شدن دل‌ها به همدیگر و بهره‌گیری از همه نیروها و جریان‌ها» ایفا کند.

محمد خاتمی نخستین بار بهمن‌ماه سال گذشته از «آشتی ملی» سخن گفت. اما بعد از آن‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که «آشتی ملی» بی‌معناست، رئیس دولت اصلاحات از تعبیر «گفت‌وگوی ملی» استفاده کرد. او ۱۳ اسفند ۹۶ در دیدار و گفت‌وگو با گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به «نارضایتی عمیق در جامعه» از «حاکمیت» خواسته بود اشتباهات خود را بپذیرد و در پی یک «گفت‌وگوی ملی» باشد.

بحث بر سر رفع حصر پس از عمل قلب مهدی کروبی شدت گرفت. خانواده کروبی در بیانیه‌ای علاوه بر رهبری و دستگاه قضایی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و وزارت اطلاعات را مسئول جان محصوران دانستند.

تا کنون برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم حصر معرفی کرده‌اند. برخی نیز قوه قضائیه و گروهی دیگر شورای عالی امنیت ملی را مسئول آن دانسته‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در اظهارات چهارشنبه ۲۲ فروردین خود در این‌باره از قوه قضائیه رفع مسئولیت کرد و گفت تا شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در این زمینه نداشته باشد قوه قضائیه نمی‌تواند کاری کند. او همچنین گفت تاکنون رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی تصویب نشده است.

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز روز چهارشنبه از حسن روحانی به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی خواست تا نشست این شورا را با موضوع رسیدگی به مسئله حصر برگزار کند و به این مسئله پایان دهد. تاج‌زاده نیز همچون خاتمی رفع حصر را گامی در جهت «وحدت ملی و ایجاد امید در جامعه» دانست و گفت اگر در این‌باره در شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگو شود به این نتیجه خواهند رسید که «رفع حصر هیچ مشکل امنیتی برای کشور ایجاد نمی‌کند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mohamadi

    درگیری سر سیاه ها با سر سفیدها جالبه ! حیف موسوی و زنش سر ندارند . ای سر جان سلام

  • احمد

    چرا اینھا مگہ بھتر ااز شماھا ھستند در حصر باشند تا زمانی کہ ریش و عبا و روسری چادر بہ سر ھستند