ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌های جدید علیه ایران به معنای خروج آمریکا از برجام نیست

یک ماه مانده به تصمیم ترامپ درباره برجام، استیون منوچین اعلام کرد که دولت آمریکا در حال مذاکره با متحدان خود برای رفع نقایص برجام است و «هیچ اقدامی را ناگهانی انجام نخواهد داد».

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران الزاماً به معنای آن نیست که ایالات متحده از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج می‌شود.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا

رویترز نوشته است که روشن نیست منظور منوچین از این اظهارات چیست اما به نظر می‌رسد که او می‌خواهد نشان دهد که دولت ترامپ معتقد است چنانچه رئیس‌جمهور آمریکا معافیت‌های ایران از تحریم‌های هسته‌ای را تمدید نکند، توافق هسته‌ای با ایران از هم نخواهد پاشید.

نقطه اصلی توافق‌هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی، شامل آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان، این است که ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را فلج کرده متوقف شوند.

ترامپ ۱۲ ژانویه سال جاری با بریتانیا، فرانسه و آلمان اتمام حجت کرد که باید «اصلاح معایب وحشتناک توافق هسته‌ای ایران» را بپذیرند و گرنه آمریکا معافیت‌های تحریمی علیه ایران را تمدید نخواهد کرد.

ضرب‌الاجل در این زمینه ۱۲ ماه / ۲۲ اردیبهشت است. اگر ترامپ در این روز معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید نکند، تحریم‌ها بار دیگر از سر گرفته خواهد شد، اگر چه روشن نیست که چگونه سریع آن‌ها را به اجرا خواهد گذاشت.

مقام‌های اروپایی اظهارات ۱۲ ژانویه ترامپ را به عنوان تهدیدی برای نابودی توافق هسته‌ای ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها از تابستان گذشته در این زمینه با دولت ترامپ در حال مذاکره‌اند تا بتوانند راهی برای نجات توافق هسته‌ای بیابند.

استیون منوچین که در کنگره آمریکا سخنرانی می‌کرد اعلام کرد که دولت ترامپ در حال مذاکره با متحدان خود است و «هیچ اقدامی را ناگهانی انجام نخواهد داد».

او به کمیسیون تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «اگر رئیس‌جمهوری تصمیم بگیرد که معافیت تحریم‌های ایران را امضا نکند، این لزوماً به معنای آن نیست که ما از توافق هسته‌ای خارج می‌شویم. این تنها به معنای آن است که تحریم‌های اولیه و ثانویه بازخواهد گشت.»

مسئولان سیاسی ارشد بریتانیا، فرانسه و آلمان چهارشنبه ۱۱ آوریل/ ۲۲ فروردین در واشنگتن با برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی وزارت خارجه آمریکا دیدار کردند تا درباره آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کنند.

تهران می‌تواند به تصمیم ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های تحریمی واکنش نشان دهد و آن را نقض برجام بداند چرا که بر اساس نظر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود در زمینه توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

کارشناسان هسته‌ای آمریکا می‌گویند که اگر ترامپ در ماه مه معافیت ایران از تحریم‌ها را تمدید نکند، توافق هسته‌ای را از بین خواهد برد. دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که حتی اگر متحدان آمریکا تصمیم بگیرند که در توافق هسته‌ای با ایران باقی بمانند، شرکت‌های غربی از بیم تحریم‌های آمریکا از ایران خارج خواهند شد.

استوین منوچین به این سئوال دیوید پرایس، نماینده دموکرات که «آیا شما می‌گویید تحریم‌ها را رها نخواهید کرد؟ این توافقنامه مربوط به لغو تحریم‌هاست»، پاسخ روشنی نداد. او از گمانه‌زنی درباره این‌که ترامپ چه خواهد کرد سر باز زد و بارها تأکید کرد که نمی‌تواند در این‌باره در یک جلسه علنی اظهار نظر کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۳ مارس / ۳ فروردین مؤسسه "مبنا" را به عنوان شبکه‌‌ای از هکرها و ۱۰ فرد مرتبط با این شرکت مستقر در ایران را به دلیل اجرای حملات سایبری علیه ۱۴۴ دانشگاه آمریکا و ۱۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور جهان تحریم کرد.

ترامپ در پیام نوروزی خود خبر داده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد دارد تحریم‌هایی علیه ایران اعمال ‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.