ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیپلمات‌های اروپایی پیشنهادهایشان برای حفظ برجام را به آمریکا ارائه دادند

دیپلمات‌های اروپایی سه سند برای مکمل‌های برجام آماده کرده‌اند. درک آن‌ها از احتمال حفظ توافق هسته‌ای متفاوت است. در فضایی آکنده از بی‌اعتمادی همه چیز به یک نفر بستگی دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا چهارشنبه گذشته با براین هووک‌،‌ مدیر بخش برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن مکمل‌های مورد نظر آمریکا درباره برجام را به بحث گذاشته‌اند. سه سند هم آماده شده.اما همچنان معلوم نیست که رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کند. یک دیپلمات اروپایی که در این جلسه حضور داشته، اظهار خوشبینی کرده است. دیگری که چندان خوشبین نبوده، می‌گوید در فضایی آکنده از بی‌اعتمادی همه چیز در نهایت به یک نفر بستگی دارد.

تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام (عکس: آرشیو)

یک دیپلمات اروپایی که نام او افشا نشده، شامگاه گذشته درباره جلسه مشترک با براین هووک درباره مکمل‌های برجام گفته است:

«وقتی جلسه را ترک کردیم احساس کردیم پیشرفت خوبی در رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به دست آورده‌ایم و توافق نزدیک شده‌ایم.»

ترامپ تا ۱۲ مه سال جاری (۲۲ اردیبهشت) به بریتانیا، فرانسه و آلمان فرصت داده که مکمل‌هایی برای برجام درنظر بگیرند. با این مکمل‌ها می‌بایست تأسیسات نظامی ایران تحت نظارت جامعه جهانی درآید و در پایان مدت محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران هم تجدید نظر شود (بند غروب). سه قدرت اروپایی و آمریکا ۱۵ مارس در برلین پشت درهای بسته مذاکراتی انجام دادند و سپس یک روز بعد نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد. همزمان سه قدرت اروپایی پیشنهادهای خود را در زمینه افزودن مکمل‌هایی به برجام در اختیار سایر کشورهای اروپایی قرار دادند، اما این پیشنهادها با اقبال چندانی مواجه نشد و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران «دست‌نخورده» باقی می‌ماند.

یک دیپلمات دیگر اروپایی که او هم در جلسه با براین هووک شرکت داشته، به خبرگزاری رویترز گفته است:

«حتی اگر دیپلمات‌های فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی با هم به توافق برسند، معلوم نیست که رئیس جمهور آمریکا پیشنهادهای سه قدرت اروپایی [برای مکمل‌های برجام] را قبول کند.»

این دیپلمات اروپایی گفته اعتماد آمریکا به ایران کاملاً از بین رفته است:

«من زیاد خوشبین نیستم. در پایان یک نفر تصمیم می‌‌گیرد.»

این دیپلمات اروپایی همچنین خبر داده که سه سند هم در زمینه مکمل‌های برجام آماده شده. به گفته او تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره برجام صرفاً به این بستگی دارد که آیا برنامه هسته‌ای ایران به راستی غیر نظامی است؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها پایبندی ایران به مفاد برجام را تأیید کرده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هشدار داده که چنانچه برجام لغو شود، ایران در چهار روز به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم بازمی‌گردد.

علی اکبر صالحی اظهار امیدواری کرده که توافق هسته‌ای باقی بماند. او گفته است که سفیر فرانسه در آمریکا این پرسش را مطرح کرده که «اگر ایران بخواهد بازگشت پذیری را انجام دهد و غنی سازی در در سطح بالاتر و وسیع تری شروع کند، ما باید چه کنیم؟»

۲ فروردین برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفته بود که آمریکا با سه قدرت اروپایی – بریتانیا، آلمان و فرانسه – مذاکرات سازنده‌ای درباره توافق هسته‌ای با ایران انجام داده‌اند، با این‌حال چنانچه این مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، آمریکا یک طرح جایگزین را هم در نظر گرفته است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته گفته است تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران الزاماً به معنای آن نیست که ایالات متحده از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تمامی

    بخش مضحک این داستان اینجاست، تمام تندروها یا (همان پلیس بدهای داستان کذایی) در ایران سعی کردن برجام شکست بخورد از موشک پرانی با شعار نابودی و.. اما حالا دارد برجام لغو میشود تمام تلاش نظام این است برجام بماند!!! حکومتی تحت کنترل نامردمی هایی است که زرو وزر و ... کودک مزاج هایا اصلا منافع ملی یک کشور 80 میلیونی در نظرنمیگیرند و عین خیالشان نیتس 20 سال دیگر این براحتی ادامه یابد. اصلا عجله هم ندراند. 40 سال راحت بحران ادامه داند و میدهند..