ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست جشنواره فیلم کن از جمهوری اسلامی برای تأمین آزادی سفر جعفر پناهی

فیلم «سه‌رخ» تازه‌ترین ساخته این فیلمساز نام‌‌آشنا با «همه می‌دانند» اصغر فرهادی بر سر نخل طلای مهمترین جشنواره اروپای مرکزی رقابت می‌کند. پناهی اما ممنوع‌الخروج است.

فیلم «سه‌رخ» تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی در بخش اصلی جشنوار فیلم کن با فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی بر سر به دست آوردن نخل طلای مهم‌ترین جشنواره سینمای اروپای مرکزی رقابت می‌کند. مسئولان جشنواره فیلم کن از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به پناهی اجازه دهد در این جشنواره سینمایی شرکت کند.

نمایی از فیلم «سه‌رخ» تازه‌ترین ساخته جعفر پناهی

۸ سال قبل جعفر پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است. جشنواره فیلم کن از جمهوری اسلامی خواسته به پناهی اجازه سفر به فرانسه را بدهد. تیری فره‌مو، مدیر هنری جشنواره فیلم کن گفته است:

«ما نمی‌خواهیم جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهیم. ما دیپلمات نیستیم. مقامات فرانسوی از درخواست ما حمایت می‌کنند. این درخواست رسمی‌ست.»

«سه‌رخ» تازه‌ترین فیلم جعفر پناهی داستان سه زن بازیگر ایرانی را در مقاطع مختلفی از زندگی‌شان روایت می‌کند.

جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی
جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی

پناهی در سال ۱۹۹۵ برای فیلم «بادکنک سفید» جایزه دوربین زرین جشنواره فیلم کن را به دست آورد. او در سال ۲۰۱۵ هم به خاطر فیلم «تاکسی» خرس طلای جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد. فیلم دیگری از او با عنوان «این یک فیلم نیست» در سال ۲۰۱۱ در کن به نمایش درآمد. دبیرخانه جشنواره فیلم کن گفته بود که این فیلم که در یک یو اس بی ضبط شده بود، در یک جعبه شیرینی جاسازی شده و مخفیانه از ایران خارج شده و به دست برگزارکنندگان کن رسیده بود.

هشتمین فیلم اصغر فرهادی با نام «همه می‌دانند» که به‌طور کامل در اسپانیا و در شبه‌جزیره ایبری ساخته شده هفتادویکمین دوره جشنواره کن را افتتاح خواهد کرد. در این فیلم پِنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، دو بازیگر نامدار اسپانیایی بازی می‌کنند. این فیلم برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته در بخش رقابت‌های اصلی جشنواره فیلم کن هم شرکت داده شده است.

علاوه بر این دو فیلم، فیلم «مرز» ساخته علی عباسی از سوئد نیز در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید.

هفتادویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از سه‌شنبه ۸ تا شنبه ۱۸ مه (۱۸ تا ۲۸ اردیبهشت) برگزار می‌شود. رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی و برنده دو جایزه اسکار است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.