ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار فرانسه نسبت به احتمال وقوع فاجعه انسانی در ادلب

پس از آنکه علی‌اکبر ولایتی گام بعدی سوریه و ایران را «آزادسازی ادلب» خواند، شورشیان نگران تکرار وضعیتی شبیه به حلب و غوطه شرقی در آنجا هستند. ادلب دومیلیون جمعیت دارد.

ژان‌ـ‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نسبت به احتمال وقوع فاجعه انسانی در شهر ادلب هشدار داد. این شهر در کنترل شورشیان است و می‌تواند هدف بعدی دولت سوریه باشد.

یکی از مخالفان اسد در حال شلیک توپ به سمت مواضع نیروهای سوری در ادلب - ۱۱ ژانویه

لودریان در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه «ژورنال دو دیمانش» گفت که ادلب اکنون حدود دو میلیون جمعیت دارد و صدها هزارتن از آنها را سوری‌هایی تشکیل می‌دهند که از مناطق سابقاً تحت کنترل مخالفان مسلح و پس از آتش‌بس با دولت مرکزی به آنجا فرستاده شدند.

به گفته لودریان، «خطر یک فاجعه انسانی جدید وجود دارد. سرنوشت ادلب را باید در فرآیندی سیاسی حل کرد که شامل خلع سلاح شبه‌نظامیان حاضر در آن هم بشود.»

هشدار وزیر خارجه فرانسه پس از آن صورت می‌گیرد که علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل گفت: «گام بعدی در سوریه آزادسازی حلب است». سخنان ولایتی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های نزدیک به مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس دولت دمشق پیدا کرد. برخی رهبران مخالفان نیز از اینکه ادلب به عنوان هدف بعدی ارتش سوریه به صحنه دیگری از کشتار غیرنظامیان همچون حلب و غوطه شرقی بدل شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

لودریان درباره استراتژی فرانسه در سوریه گفت: «فراموش نکنید دشمن اصلی ما همچنان دولت اسلامی [داعش] و دیگر گروه‌های تروریستی هستند که اکنون در شرق سوریه جمع شده‌اند».

استان ادلب در شمال شرق سوریه در سال ۲۰۱۵ توسط شورشیان اشغال شد. گروه‌های مختلفی از شورشیان در ادلب حضور دارند اما قدرتمندترین آنها هیأت تحریر شام، ائتلافی از گروه‌های اسلامی تندرو است که رهبری آن را جبهه‌النصره سابق، شاخه سابق القاعده در سوریه برعهده دارد. «احرار شام»، ائتلافی از مخالفان اسلام‌گرای اسد کنترل مناطقی را در این استان در اختیار دارد. گروه «دولت اسلامی» (داعش) نیز جبهه جدیدی در این استان گشوده است و با هیئت تحریر شام وارد جنگ شده.

بر اساس توافق‌های سه‌جانبه بین تهران، مسکو و آنکارا، چندین منطقه کاهش تنش در سوریه برای توقف درگیری‌ها در این کشور در نظر گرفته شده. ادلب یکی از این مناطق است.

ارتش ترکیه اکتبر گذشته کاروان نظامی‌اش را پس از هماهنگی با شاخه سابق القاعده در سوریه به داخل مرزهای سوریه فرستاد تا به دو هدف دست یابد: محاصره کانتون عفرین که در اختیار نیروهای کرد سوری است و نیز کاستن از شدت حملات هوایی روسیه به مخالفان در این استان. این عملیات اواخر اکتبر پایان یافت.

اما از همان اواخر اکتبر گذشته، ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران همراه با پشتیبانی هوایی روسیه عملیاتی را در استان حماء علیه مخالفان آغاز کردند. ژانویه امسال این عملیات به ادلب گسترش یافت و نیروهای سوری وارد این استان شدند. ترکیه بار دیگر پلیس نظامی‌اش را به ادلب فرستاد و از روسیه و ایران خواست تا حملات به ادلب را متوقف کنند.

    روسیه و حملات شیمیایی اسد

    لودریان همچنین به انتقاد از رویکرد روسیه در سوریه پرداخت و گفت که مسکو با انکار واقعیت می‌خواهد حمایتش از اسد را توجیه کند:

    «بارها شاهد انکار واقعیت از سوی روسیه بودیم. روس‌ها هم در ۲۰۱۳ و هم در ۲۰۱۷ استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی را انکار کردند.»

    به ادعای وزیر خارجه فرانسه، سازمان ملل سازوکارهایی برای نظارت بر خلع سلاح شیمیایی سوریه در نظر گرفته است که بخشی از مسئولیت آن متوجه روسیه است. لودریان می‌گوید که روسیه پاییز گذشته علیه تمدید این سازوکارها رأی داد و پیشنهاد هفته پیش فرانسه برای جانشین‌کردن سازوکار مشابه آن را نیز وتو کرد.

    تنش بین کشورهای غربی و روسیه پس از حمله شیمیایی به دوما، بزرگترین شهر غوطه شرقی بالا گرفت. آمریکا، بریتانیا و فرانسه اسد را مسئول حمله معرفی کردند اما روسیه آن را «صحنه‌سازی» خواند.

    پس از چندین نشست بی‌نتیجه در شورای امنیت، فرانسه همراه با ایالات متحده و بریتانیا در واکنش به حمله شیمیایی به دوما یک مرکز پژوهش و توسعه سلاح‌های شیمیایی در برزه در نزدیکی دمشق و دو پایگاه تولید و ذخیره سلاح‌های شیمیایی در نزدیکی حمص را با بیش از یکصد موشک هدف قرار دادند.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • farid

        - بالارس نوردرم سفیر نروژ در ایران به دیدارریسی ولی فقیه آینده رفت ! مشخص نیست سفیر نروژ از ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد آگاه بوده یا نه و یا اینکه بر اساس منافع ترجیح می‎دهد چشم به روی واقعیت‎های این شهر تحت امپراتوری رییسی- علم‏‌الهدی ببندد. - ۴۰ سال پیش ٫ بی بی سی عکس خمینی را درماه را رویت کرد و مرتب عوامل حکومتی مثل زیباکلام و بروجردی را به پارلمان انگلیس و اروپا برای سخنرانی دعوت میکنند و سفیر قبلی انگلیس در ایران با انتشار تصویری در توئیتر نوشت: در حرم مشهد حضور یافتم که هر ساله 25 میلیون زائر را به خود جذب می‌کند. برایم تاثیرگذار بود!. - سفیر روس به دست بوسی ریسی میرود و پوتین٫ خامنه ای را عیسی گونه خطاب میکند! - درآخرین اجلاس اوپک ٬ حالیکه جمهوری اسلامی ایران خوستار قیمت شصت دلاری برای هربشکه نفت است، عربستان سعودی نفت بشکه‌ای هفتاد دلار را در نظر دارد. بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی گفته است اگر قیمت نفت به بشکه‌ای هفتاد دلار افزایش یابد، انگیزه افزایش تولید شیل در آمریکا بالا می‌گیرد!!. - مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح گزارش داده است که در پنج سال گذشته صادرات سلاح نسبت به قبل از آن به میزان ۱۰ درصد افزایش داشته است. پنج کشوری که بیشترین صادرات سلاح را دارند آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین هستند که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، ۷۴ درصد کل صادرات سلاح در جهان را داشته‌اند. - اروپا و روسیه و چین و حزب دموکرات امریکا مملکت را به حکومت متحجرقرون وسطایی واگذار کرده اند تا باادامه سرکوب داخلی به حکومت ادامه داده وبا ایجاد تنش صدور وحمایت شبه نظامیان٫ منطقه را با خاک یکسان کند واینها نفت و گازارزان را ببرند و میلیاردها دلار اسلحه بفروشندتا پترو دلارها را با بهره پس بگیرند!..

      • کارو

        ولایتی در این ویدئو صراحتاً از هدف حمله به روژاوا صحبت می کند. او می گوید آمریکا سست تر از آن است که بخواهددرآنجا وارد جنگ بشود. بنابراین می توان به کردها حمله کرد! ولایتی و حکومتش کور خوانده اند. کوبانی و جزیر و حسکه و قامشلی جهنم هر نیرویی خواهد بود که بخواهد دموکراسی اصیل و مردمی روژاوا را نادیدبگیرد. کردها هرگز به دیکتاتوری اسد یا هر رژیم نژادپرست دیگر تن نخواهند داد.