ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان بلوچ: پلیس چهار شهروند بلوچ،‌ از جمله دختری سه ساله را در یک خودرو به رگبار بست

مأموران نیروی انتظامی دلگان سیستان و بلوچستان برای دستگیری یک متهم به سوی چهار سرنشین یک خودرو آتش گشودند و آنها را از پای در آوردند. یکی از کشته‌شدگان یک کودک سه ساله است.

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کردند مأموران نیروی انتظامی دلگان سیستان و بلوچستان برای دستگیری یک متهم به سوی چهار سرنشین یک خودرو آتش گشودند و آنها را از پای در آوردند. یکی از کشته‌شدگان یک کودک سه ساله است.

عکس از آرشیو

کمپین فعالین بلوچ با اعلام اسامی کشته شدگان شرحی از این ماجرا را منتشر کرده است:

«زمانی که "مسلم بامری فرزند نادر معروف به ریاضی" به همراه خواهر زاده سه ساله، برادر و دوستش در پمپ بنزین بوده ماموران به سمتشان شلیک می کنند و هر چهار نفر کشته می شوند».

سایت دلگان پرس وابسته به سپاه پاسداران، مسلم بامری ۲۷ ساله را «مخل امنیت» معرفی کرده و نوشته «م.ب معروف به ریاضی یکی از مخلان امنیت توسط رزمندگان دلاور نیروی انتظامی در منطقه دلگان به هلاکت رسید».

این وب‌سایت اشاره به دیگر قربانیان حادثه نکرده است.

تصاویر کشته شدگان به نقل از وبسایت فعالان بلوچ: مسلم بامری، یعقوب بامری، حمزه بامری، حسنا بامری به ترتیب ۲۷، ۱۹، ۱۸ و ۳ ساله

این در حالی یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در مورد سابقه مسلم بامری به کمپین فعالین بلوچ گفته «او بهمن ماه ۹۶ در جریان خشم مردم ناشی از کشته شدن چند نفر از جمله زخمی شدن دو زن بلوچ در دلگان با سنگ به پاسگاه دلگان حمله کردند. پس از آن واقعه ماموران تمام کسانی که به سمت پاسگاه سنگ پرتاب کرده بودند را یکی یکی تحت تعقیب قرار دادند و ریاضی هم از آن زمان فراری بود تا اینکه اخیرا به دلگان برگشته بود.».

اکنون در پی کشته‌شدن مسلم بامری، شماری از جوانان طایفه بامری با انتشار بیانیه‌ای شیوه برخورد نیروی انتظامی را محکوم کردند و کلیه «اقوام بلوچ» خواسته‌اند تا «خشم و انزجارشان از این حادثه» را بیان کنند. این جوانان خواهان برخورد با مأموران خاطی شده و در بیانیه خود نوشته‌اند:

«پنجشنبه ۲۳ فروردین ۹۷، به انتقام آن سنگ انداختن به پاسگاه، خودرو مسلم را به رگبار بسته و چهار نفر که در این بین دو کارگر و یک کودک ۳ ساله را نیز شهید کرده اند و اجساد مقتولین را بعد از هتک حرمت و ضرب و شتم شدید بعد از ۱۰ ساعت تأخیر تحویل سردخانه ایرانشهر داده‎اند».

این نخستین بار نیست که تیراندازی مأموران نیروی انتظامی با اعتراض شهروندان بلوچ مواجه می‌شود. ظرف یک ماه گذشته تیراندازی‎های نیروی انتظامی و مأموران هنگ مرزبانی دستکم سه کشته برجا گذاشته است.

نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به برخورد تبعیض‎آمیز نهادهای امنیتی و انتظامی با شهروندان بلوچ اعتراض کرده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    متأسفانه حق با شماست ایران عزیز! دختری سه ساله در تیر اندازی کور پلیس کشته شده، همه خفه شده اند، از این دست قتلها در کردستان هم به فراوانی افتاده، اما گویا خون یک بلوچ، کرد، عرب و یا ترکمن کمرنگتر از خون یک استمرارطلب یا یک مرکز نشین است. البته مردم ما بسیار مهربان و خونگرم اند، این سیاسیون و مسئولین اند که بویی از انسانیت نبرده اند. اعتراض شما کاملاً به جا و درست است.

  • ایران

    اینجاست که باید از اغلب کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی هستند پرسید که چرا خبری از شما نیست ؟ چرا حرفی ،حدیثی ،نوشته ای ، خبررسانی ، کاری انجام نمی شود ؟ متاسفانه خیلی از کسانی که با ژست حقوق بشری و با ادبیات به ظاهر دمکراتیک با نظام مخالفت می کنند ، در بزنگاه هائی که نظام دقیقا به دلایل دینی و مذهبی و قومیتی ، کسانی را تحت فشار قرار داده یا با انان برخورد سخت و غیرقانونی می کند ، و عملا حقوق شهروندی قانونی(قانون خودنظام)و حقوق بشری و انسانی آنها را پایمال می کند ، خبری از مدافعان حقوق بشر نیست . باز هم متاسفانه و اینبار تاسف شدید ظاهرا این افراد فقط دفاع از تخت جمشید و حقوق همجنسگرایان و مخالفان دین و مذهب و بی دینان و مسیحی شده ها و... این قبیل مسائل و افراد را مستحق خبررسانی و اطلاع رسانی می دانند . این افراد باید بدانند دفاع از حقوق بشر بالاخص اگر با استناد به بیانیه جهانی حقوق بشر باشد ،قابل تجزیه و تکه تکه کردن نیست که برای بعضی موارد عزاداری راه بیاندازید و مواردی دیگر را حتی اشاره ای به آن نکنید .