ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه عرب دخالت ایران در خاورمیانه را محکوم کرد

۲۱ کشور عربی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را نیز محکوم کردند. آن‌ها از قطر خواستند پیش از هرچیز روابط دیپلماتیکش با ایران را قطع کند.

سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی اجلاس ظهران خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره استفاده «جنایتکارانه» حکومت اسد از سلاح شیمیایی در سوریه شدند و ایران را به دلیل دخالت‌هایش در کشورهای دیگر محکوم کردند. وزارت خارجه ایران می‌گوید کشورهای عوض اتحادیه عرب تحت تأثیر عربستان سعودی این بیانیه را صادر کرده‌اند.

سران کشورهای عربی در اجلاس اتحادیه عرب در ظهران - عربستان سعودی

۲۱ کشور عربی از ۲۲ عضو اتحادیه عرب یکشنبه ۱۵ آوریل / ۲۶ فروردین در ظهران، واقع در شرق عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای در محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و دخالت ایران در کشورهای عربی اجلاس خود را به پایان رساندند. عضویت سوریه در اتحادیه عرب از آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ به تعلیق در آمده است. قطر هم در این اجلاس شرکت نکرد. اتحادیه عرب در بیانیه پایانی اجلاس ظهران اعلام کرده:

«ما استفاده از سلاح شیمیایی علیه خلق سوریه را محکوم می‌کنیم و خواهان تحقیقات مستقل بین‌المللی در این‌باره و اجرا شدن قوانین بین‌المللی درباره آمران و عاملان حملات شیمیایی هستیم.»

کشورهای عضو اتحادیه عرب در این بیانیه بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی در بحران سوریه تأکید کرده‌اند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در سخنانی که صبح یکشنبه ۲۶ فروردین/۱۵ آوریل در افتتاحیه اجلاس عرب ایراد کرد به اقدام نظامی آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه سوریه اشاره‌ای نکرده بود. او با اشاره به دخالت‌های ایران در کشورهای منطقه از جامعه بین‌المللی خواسته بود در برابر جمهوری اسلامی موضعی محکم اتخاذ کنند.

وزیر خارجه فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که این کشور با همکاری بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم می‌کند با این هدف که چارچوب تازه‌ای برای مذاکرات صلح سوریه در نظر گرفته شود. عربستان سعودی در مذاکرات صلح ژنو و وین که زیر نظر سازمان ملل برگزار می‌شد اما به بن‌بست رسید از گروه موسوم به «ریاض» حمایت می‌کند.

بهرام قاسمی ساعتی بعد از انتشار بیانیه پایانی اجلاس اتحادیه عرب در ظهران، با ابراز تأسف عمیق از مفاد این بیانیه گفته است:

«امیدواری بسیاری وجود داشت که این اجلاس به دور از اتخاذ استاندارهای چندگانه  همیشگی و تکراری، در شناخت عوامل مؤثر و اصلی برای ایجاد ثبات و بازگشت آرامش به منطقه، گامی مثبت در جهت همگرایی منطقه‌ای بردارد اما سایه سنگین سیاست‌های مخرب سعودی بر بندهایی از بیانیه پایانی اجلاس کاملاً مشهود است.»

امیر قطر به دلیل اختلاف این کشور با عربستان سعودی و متحدانش از شرکت در اجلاس ظهران خودداری کرده بود. سران اتحادیه عرب یک بار دیگر از قطر خواستند به عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات، در وهله اول به روابط دیپلماتیک خود با ایران پایان دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.