ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازار در رکود کامل

صرافی‌ها در بازار ارز تهران تابلوی اعلان خود را خاموش کرده‌اند. بازار مسکن هم دچار رکود شد. افزایش قیمت خودرو به میزان ۱۹ درصد دور از انتظار نیست.

صرافی‌ها در بازار ارز تهران تابلوی اعلان خود را خاموش کرده‌اند. خرید و فروش ارز متوقف شده، دلار به قیمتی که بانک مرکزی ایران اعلام کرده نایاب است، اما دلار ۵ هزار تومان به بالا را هنوز می‌توان خرید. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی اعلام کرده که ارز مسافرتی فقط یک بار در سال پرداخت می‌شود: ۱۰۰۰ دلار برای سفرهای دور. ۴۰۰ دلار برای سفرهای نزدیک. فقط از طریق مرز هوایی. در همان حال بازار مسکن هم راکد است و احتمال می‌رود قیمت خودرو تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

صرافی‌ها در بازار ارز تهران تابلوی اعلان خود را خاموش کرده‌اند (عکس: آرشیو)

در بازار فردوسى تا منوچهرى خبرى از دلالان ارز نیست. صرافی‌ها تابلوی اعلان خود را خاموش کرده‌اند و پشت شیشه نوشته‌اند: «تا اطلاع ثانوی خرید و فروش ارز نداریم.» پلیس در بازار ارز تهران مستقر است، اما نه به شکل چشمگیر.

از صف طولانی مقابل صرافی بانک ملی هم دیگر خبری نیست. بانک مرکزی ایران عرضه ارز به بازار را متوقف کرده است. صرافی‌های سکه نیز تا تعیین نشدن نرخ جدید، خرید و فروش سکه را متوقف کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های داخلی مهدی کسرایی‌پور، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی دوشنبه ۲۷ فروردین اعلام کرده که گردشگران می‌توانند یک بار در سال برای سفر به کشورهای نزدیک ۵۰۰ یورو و برای سفر به کشورهای دور ۱۰۰۰ یورو با قیمت ۴۲۰۰ تومان دریافت کنند. این ساز و کار فقط در ۶ فرودگاه ایران دایر است و مسافرانی که از مرزهای زمینی و دریایی خارج می‌شوند ارز مسافرتی دریافت نمی‌کنند.

به گفته کسرایی‌‌پور بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته: انتقال ارز و خرید ارز حاصل از صادرات غیرنفتی که به صورت حواله در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان برای خودروهای ساخت ایران با بیان اینکه به رسانه‌های داخلی گفته است که به سبب تحولات در بازار ارز قیمت تمام شده قطعه برای خودروهای ایرانی ۳۰ درصد افزایش یافته:

«اگر ظرف چند ماه آینده فکری به حال صنعت قطعه‌سازی نشود موج تعطیلی در این بخش شروع می‌شود.»

بر اساس آخرین آمارها ۲۶۵ هزار نفر در واحدهای قطعه‌سازی کار می‌کنند.

قطعه‌سازان پیشنهاد داده‌اند که قیمت خودرو در ایران دست‌کم ۱۹ درصد افزایش یابد.

بعد از چهار سال رکود بازار مسکن، از نیمه دوم سال گذشته بازار کمی رونق گرفت. اما با افزایش پیوسته قیمت دلار در روزهای پایانی سال ۹۶ بازار مسکن مجدداً راکد شد. یک مشاور املاک در تهران به اقتصاد آنلاین گفته است:

«خریدارانی که از سال گذشته تمایل به خرید خانه داشتند در سال جاری نیز پیگیر هستند اما فروشندگان دیگر تمایلی به فروش ملک خود ندارند. یکی از دلایل فروشندگان افزایش نرخ دلار و نگرانی نسبت به افزایش بهای مسکن در آینده است در واقع فروشندگان نگرانند که نتوانند خانه‌ای جایگزین کنند.»

 علاوه بر این، کاهش ارزش ریال با افزایش قیمت دارو و هزینه درمان همراه شده است. تهیه داروهای خاص در ایران مشکل‌تر از قبل شده و داروهای وارداتی با چند برابر قیمت پیشین در دسترس است. حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی هفته گذشته اطمینان داده بود که بی‌ثباتی بازار ارز به افزایش قیمت کالاهای اساسی و دارو منجر نمی‌شود.

دولت در اثر تبدیل ارز ۱۷,۵هزار میلیارد تومان درآمد به دست می‌آورد، بیش و کم همان مقدار که کم دارد و قرار بود از طریق افزایش قیمت بنزین حاصل شود اما دی سال گذشته مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.