ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایرانیان و پارادوکس مواجهه با بیگانه

ایرانیان از پیشگامان تاسیس امپراتوری و نظام سیاسی در آسیا و از بنیان‌گذاران تمدن در جهان هستند که به نحو شگفت انگیزی توانسته‌اند از دل هزارتو‌ها و گذرگاه‌های سخت تاریخ استمرار خود را حفظ بنمایند. حیات چند هزار ساله پیوسته پیچیدگی و ویژگی‌های خاصی را برای ساکنین فلات ایران پدید آورده است. البته توجه به گسست‌ها در طول تاریخ ایران، هضم کردن قبایل مهاجم و پارادایم‌های زیست و ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی متفاوت، یکسان قلمداد کردن سرشت ایرانیان در طول تاریخ کهن را با دشواری‌های زیادی مواجه می‌کند. همچنین اساسا اعتبار سرشت گرایی و اعتقاد به وجود ذاتی واحد و تغییر ناپذیر برای یک ملت مورد تردید است.

علی افشاری − مسئله بیگانه و چگونگی مواجهه با آن یکی از مباحث رایج و چالش‌برانگیز در فرهنگ سیاسی ایران از دیرباز تا کنون بوده است. شرایط اقلیمی و سیر تحولات تاریخی باعث شده است همواره خارجی نقشی پر رنگ در زندگی ایرانیان داشته باشد.

چرایی این مسئله برمی‌گردد به موقعیت جغرافیایی ایران و منابع غنی و سرشار آن که همواره مورد طمع هر قدرت جهانی بوده است.

برتری‌طلبی ایرانیان

اما مسئله همچنین ریشه در برتری‌طلبی ایرانیان نیز دارد. ایرانیان از پیشگامان تاسیس امپراتوری و نظام سیاسی در آسیا و از بنیان‌گذاران تمدن در جهان هستند که به نحو شگفت انگیزی توانسته‌اند از دل هزارتو‌ها و گذرگاه‌های سخت تاریخ استمرار خود را حفظ بنمایند. حیات چند هزار ساله پیوسته پیچیدگی و ویژگی‌های خاصی را برای ساکنین فلات ایران پدید آورده است. البته توجه به گسست‌ها در طول تاریخ ایران، هضم کردن قبایل مهاجم و پارادایم‌های زیست و ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی متفاوت، یکسان قلمداد کردن سرشت ایرانیان در طول تاریخ کهن را با دشواری‌های زیادی مواجه می‌کند. همچنین اساسا اعتبار سرشت گرایی و اعتقاد به وجود ذاتی واحد و تغییر ناپذیر برای یک ملت مورد تردید است. تلقی هگلی از وجود یک روح وحدت بخش در میان ملل با واقعیت‌ها و پژوهش‌های علمی سازگاری ندارد . اما اگر همه این ملاحظات را کنار بگذاریم بحث بر ساخته‌بودگی و نرم‌افزاری ملت را در نظر نگیریم و تعارض‌های قومیتی نیز مفروض واقع نشوند، از منظر ابجکتیویستی (عینی‌گرا objectivist) ناسیونالیسم ایرانی واقعیتی غیر قابل انکار در حیات سیاسی جامعه ایران است.

ایرانیان عمیقا ملی‌گرا بوده و از غرور ملی برخوردارند. حضور در صحنه جهانی از سپیده‌دم تمدن تا کنون حس تبار ویژه به آن‌ها بخشیده است. از این رو در ناخودآگاه جمعی و وجدان اجتماعی ملت، ایرانی در صدر همه ملل می‌نشیند و محور و اساس عالم فرض می‌گردد. دیگر ملت‌ها نکوهش می‌شوند و هر یک به دلیلی در مرتبه نازل‌تری قرار می‌گیرند و حتی تحقیر می‌شوند.

شاهنامه ترجمان خودبرتربینی ایرانیان است. حوزه تمدنی ایران و ایران باستان ناب‌ترین نقطه زمین است که رشک و حسد همه ابنای عالم را بر انگیخته است. لشگر سلم و تور که اقوام کمتر فرهیخته‌ و فرودست عالم را در خود جای داده‌اند ، همواره در توطئه و دسیسه هستند تا این موهبت یزدانی و اقلیمی ایرانیان را فرا چنگ آوردند. شاهکار حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‌ترین منبع هویت بخشی به فرهنگ و زبان فارسی است، اما حس سیادت و سروری ایرانیان را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهد. ایران در منظر اکثریت قاطع ایرانیان “خورشید زمین” تصور می‌گردد. این حس اگر با واقعیت تطابق داشته باشد ایراد چندانی ندارد اما اگر نشانی از آن نتوان در زمین سرد واقعیت جست و این تصور فقط در آسمان ذهن و آرزو ارتفاع بگیرد، آنگاه نتایج منفی برای تحصیل منافع ملی و پیشرفت کشور خواهد داشت.

تمایل به حس خودبرتربینی در دوران امپراتوری هخامنشیان و ساسانیان با واقعیت‌ها تا حدودی همخوانی داشت اگر چه هر دو امپراتوری بزرگ سرانجام فرو پاشیدند و نتوانستند شکوه و عظمت خود را در جهان و منطقه نهادینه کنند. اما میراثی را از خود به جای گذاشتند که همه حکومت‌های بعدی علی رغم منشأ غیر ایرانی در آرزوی احیای آن بودند. سلسله صفویه نخستین تلاش پس از اسلام برای احیای شکوه ایران باستان به عنوان موجودیتی مستقل بود که با ترکیب ایران گرایی و فرقه شیعه دولتی را بنیان گذاشت که توانست قدرت منطقه‌ای را شکل دهد. اما فاصله گرفتن ایران از قافله پبشرفت جهانی بعد از چند قرن اراده برای تبدیل به قدرت جهانی را با ناکامی مواجه ساخت.

آغا محمد خان قاجار اگر چه توانست بعد از دهه‌ها اقلیم تکه تکه شده و نظام ملوک الطوایفی ایران را یکپارچه سازد و حکومتی مقتدر در حوزه تمدنی ایران تاسیس کند اما تلاش‌های او به دلیل قسی القلبی نادرش و دست تصادف تاریخ در داخل مرز‌های کشور متوقف شد و تثبیت اقتدار ایران بر مرز‌های شمالی نیمه تمام ماند.

ایران در دوران ضعف و فترت

شکست‌های ایران در جنگ‌های متعدد با روس در دوره فتحعلی شاه شوک سنگینی را به اقتدار ایرانی وارد ساخت، شوکی که بهترین بیان آن در حیرت عباس میرزای ولیعهد متبلور شد که گریبان نظامی خارجی را گرفته بود و با تعجب می‌پرسید:” فرنگی بگو چی در دنیا عوض شده که شما این قدر قوی شدید و ما ضعیف”. جدا شدن مناطقی که زمانی شوکت تمدن ایرانی را بازتاب می‌دادند و گسترش نفوذ قدرت‌های جهانی که کشور را تا آستانه تبدیل شدن به مستعمره به پیش بردند، پایانی بود بر احیای قدرت جهانی ایران. زمانی روسیه تزاری و امپراتوری فخیمه بریتانیا ایران را به حوزه نفوذ خود تبدیل کردند بعد شوروی کمونیستی جای روسیه تزاری را گرفت که در تحلیل آخر منافع ملی و برتری طلبی ناسیونالیسم روسی بر انگاره‌های ایدئولوژیک آن می‌چربید. “برادر بزرگ ” کد همان امپراتوری ضد خلقی سرنگون شده بود که رویای دستیابی به آب‌های گرم دنیا را در سر می‌پروراند. هنگامی که خورشید در سرزمین بریتانیا غروب کرد، آمریکا جایگزین انگلستان شد.

اما ضعف و فترت ایران در دو قرن اخیر باعث نشد تا حس خودبرتربینی ایرانیان به حاشیه برود. پادشاهان قاجار خود را “قبله عالم ” می‌نامیدند. محمد رضا شاه پهلوی سودای ایجاد تمدن بزرگ را داشت که آمریکائی‌ها را نیز کنار می‌زند. جمهوری اسلامی نیز از ابتدا در اندیشه‌ام القرایی جهان اسلام بود که در سایه گسترش بیداری اسلامی مقرر است امپراتوری غرب به عنوان کفر جهانی را متزلزل سازد و پرچم اسلام را بر فراز ویرانه‌های آن به اهتزاز در آورد.

این حس تا آنجایی قوی بود که اعضای کنفدراسیون دانشجویان در برخوردی که با پلیس آمریکا در خصوص اعتراض به سفر شاه به واشنگتن دی سی در پیش از انقلاب داشتند، خطاب به پلیس آمریکا فریاد زدند: “یانکی به خانه‌ات برگرد!”

به عبارت دیگر علی رغم همه مشکلات توسعه نیافتگی کشور، حکومت‌های ایران پس از دوره قاجار داعیه جهانی نیز داشتند. رضا شاه از طریق هم پیمانی با قدرت جدید الظهور آلمان نازی می‌خواست با رها کردن کشور از اعمال نفوذ‌های بیجا و تمایلات استعماری انگلستان و شوروی، در قدرت جهانی نیز سهیم گردد. پسرش محمد رضا شاه پس از اینکه اولیای دولت انگلستان با جلوس وی به سلطنت موافقت کردند و در کودتای 28 مرداد نیز دوباره او را به عرصه حکومت اقتدار گرا برگرداندند، به مرور به این نتیجه رسید که از طریق همکاری با قدرت جهانی و پذیرش نمایندگی آن قدرت منطقه‌ای ایران را احیا کند. از این رو با ایفای نقش ژاندارم منطقه و اتحاد استراتژیک با آمریکا توانست پس از دهه‌ها سیطره ایران بر منطقه را با اتکاء به حمایت آمریکا به واقعیت نزدیک گرداند.

 اما جمهوری اسلامی از طریق ستیزه جویی خارجی ، گسترش نفوذ در عراق ، لبنان و گروه‌های ضد آمریکایی در منطقه و دنیا و یاغیگری در برابر نظم جهانی کوشیده است تا قدرت خارجی ایران را افزایش بدهد. امری که علی رغم تحمیل هزینه‌های سنگین بر کشور ، بی موفقیت نبوده است. اما موفقیتی که شکننده و نا پایدار است.

بیگانه هراسی، در عین حال انفعال و ضعف در برابر خارجی

بنابراین در خلال ادوار مختلف تاریخ ایران بیگانه و تهاجم احتمالی قدرت خارجی واقعیتی بوده است که نسل‌های مختلف ساکنان ایران زمین با آن مواجه بوده‌اند و بخشی از زندگی آن‌ها بوده است. به عبارت دیگر زندگی ایرانیان در دو قطب زجر ناشی از حکومت‌های استبدادی و خطر استیلای بیگانگان در نوسان بوده است. اشتیاق برای سرکردگی جهانی و منطقه‌ای در کنار این دو ضلع، هندسه جهان گرایی ایرانیان را شکل بخشیده است. نتیجه این نگرش پارادوکس بیگانه هراسی و انفعال و ضعف در برابر خارجی بوده است.

 از یک طرف بازسازی شکوه ایام گذشته میل به تقابل با دنیا را شتاب می‌داده است و مرتبه نازل بیگانه را بستری برای ندیده گرفتن آن می‌دیده و غرور و فخری بزرگ را پدید می‌آورده است. اما از سوی دیگر احساس تنهایی و نا امنی دائمی از همسایگان نوعی انفعال و محافظه کاری را دامن می‌زده است. شکست‌های بزرگ از یونانیان، روم، اعراب، مغول‌ها، ترک‌های آسیای میانه، عثمانی، افغان‌ها، روسیه تزاری و انگلستان تاثیرات عمیقی بر فرهنگ سیاسی ایرانیان پدید آورده است. مهارت در سازگاری و تطبیق پذیری با شرایط جدید، قدرت هاضمه جذب فرهنگ مهاجم و در هم تنیدن آن با فرهنگ بومی و تسلیم پذیری در برابر قدرت قاهر نتایج این تاثیرات هستند.

در مقاطعی از تاریخ که حکومت‌ها فاقد مقبولیت مردمی بوده‌اند مردم در برابر تهاجم قدرت خارجی که نیرویش شکست ندادنی تلقی می‌شده است، سکوت ورزیده‌اند و حتی بعضا به امید رهایی از ستم حاکمان و نجات از قتل و غارت مهاجمان با سپاه خارجی نیز همراه شده‌اند. به عبارت دیگر در زمان اوج گرفتن ظلم حکومت‌های ستمگر و به خصوص در تاریخ معاصر و ضعیف شدن ایران در سپهر بین المللی ، این تصور در میان عامه مردم رواج یافته است که زمانی امکان تغییر حکومت وجود دارد که قدرت‌های جهانی از سیاست پشتیبانی و یا سکوت در برابر حکومت داخلی دست بردارند. در نگرش بخشی از جامعه سرنوشت ایرانی مقهور اراده قدرتمندان عالم است که بدون نظر آنان تغییری اساسی در صحنه سیاسی کشور رخ نمی‌دهد. رصد رفتار جمهوری اسلامی و به خصوص مواضع رهبری نشان می‌دهد که آن‌ها نیز دچار این عارضه هستند و از این رو دریافت تضمین امنیتی از دولت آمریکا را از پیش شرط‌های حل بحران هسته‌ای اعلام کرده‌اند.

در این میان فرصت طلبانی نیز بوده‌اند که برای صعود از نردبان قدرت ننگ وابستگی و هموار کردن مسیر بیگانگان را نیز به جان خریدند. تاریخ ما و به خصوص تاریخ معاصر مشحون از صفحات تاریک خیانت شیفتگان قدرت و ثروت و آستانه بوسی آن‌ها بر درگاه بیگانگان است . البته حساب این افراد جدا از کسانی است که در سایه اجبار قدرت خارجی سعی کرده‌اند با مصالحه، مذاکره و نرم خویی کشتی بحران زده کشور را به سلامت از شرایط طوفانی عبور دهند. رفتار آن‌ها و به خصوص مهار فشار‌های خارجی از طریق خنثی کردن آن‌ها با یکدیگر مصداق شعر سعدی است که می‌گوید : “در کف نر خونخواره‌ای جز به تقدیر و رضا کو چاره‌ای “. همچنین حاکمان نابخردی نیز چون سلطان محمد خوارزمشاه بوده‌اند که با اصرار بیجا در حفظ جان تاجر خطا کار و نزدیک به دربار و محاسبه غلط از توانایی خود میهن را به ورطه حمله چنگیز خان افکند.

در مقاطعی از تاریخ ترس از بی ثباتی و یاس از حکومت ستمگر داخلی نیز بعضا به منجی‌گرایی دامن زده است تا دستی از جهان خارج بلند شود و به داد آن‌ها برسد. مانند وضعیت کنونی کشور که شدت سرکوب و خشونت سازمان یافته حکومتی برخی را به غلط به این نتیجه رسانده است که چاره حل مشکل استبداد در ایران حمله خارجی است.

 غلبه طولانی غرب و شرق بر فضای سیاسی ایران و محروم کردن آن از گسترش حوزه نفوذ در در منطقه خاور میانه به همراه میراث تاریخی دو گانه “سروری طلبی در جهانی” و “هراس از انقیاد در برابر بیگانه زورگو ” باعث شکل گیری مناسبات بیمار آلود و بحرانی در تنظیم رابطه با دنیا شده است.

سوء ظن افراطی، رواج عمیق تئوری توطئه، دشمن پنداری، نا امنی ناشی از نبود متحد استراتژیک ، عدم شفافیت، پیچیدگی و چند منظوری در فرایند مذاکرات، بیگانه ستیزی و توهم آقایی در دنیا ابعاد این بحران را آشکار می‌سازند.

البته سوابق استعماری و رفتار سلطه آمیز خارجی به خصوص تعدی‌های روسیه، اقدامات پیچیده بریتانیا و حمایت دولت آمریکا از استبداد و ایجاد اختلال در روند دموکراتیزاسیون در گذشته و غلبه یکجانبه گرایی در رویکرد‌های کنونی آن‌ها نقش زیادی در این مناسبات مخرب داشته است. پایان بخشی به بحران در روابط خارجی ایران حرکتی دو سویه را می‌طلبد و طرف‌های خارجی نیز باید اقداماتی برای رفع سوء ظن‌ها انجام بدهند. دیدگاه کلاسیک ضد امپریالیسم در رواج نگاه به دنیا در قالب دو قطب سیاه و سفید نیز موثر بوده است.

البته از نقش مولفه‌های ژئوپلتیک، ژئو استراتژیک و ژئو اکونومیک نیز نباید غفلت کرد. موقعیت جغرافیایی ایران در اتصال غرب و شرق در آماج تاخت و تاز قرار گرفتن بی تاثیر نبوده است. به عنوان مثال اگر ایران همسایه جنوبی شوری نبود، آنگاه چه بسا حمله متفقین و پل پیروزی قرار دادن آن در جریان جنگ جهانی دوم رخ نمی‌داد. البته دروازه مهاجرت و تاخت و تاز اقوام بسیار بودن همه‌اش نتایج منفی نداشته است بلکه به قول داریوش شایگان یکی از صفات برجسته فرهنگ ایران جنبه ارتباطی و میانجیگری آنست. وی می‌گوید : ” یکی گرایش به ارتباط برقرار کردن با فرهنگ‌های دیگر، یعنی تاثیر پذیرفتن و نفوذ بخشیدن، که ملازم یکدیگرند و دیگر قدرت ” سنتز” . این دو صفت فرهنگ ایران را جهانی کرد. ایران توانست حلقه رابط میان آسیا و دنیای غرب باشد، از یک سو با هند و تمدن‌های بودایی مرتبط باشد، (بلخ مرکز مهم اشاعه دین بودا بود)، و از یک طرف دیگر، به غرب روی آورد”

لزوم تصحیح فرهنگ سیاسی

اما درمان این مناسبات بیمارگونه نیازمند تصحیح فرهنگ سیاسی است. تکیه گاه اصلی این مطلب بر ضرورت چنین درمانی است. به عبارت دیگر پیدا کردن جایگاه مناسب منطقه‌ای و جهانی نیازمند ارائه یک سیاست خارجی آلترناتیو است تا در سایه مشارکت دیدگاه‌های مختلف بتوان ضمن درمان بحران، نگاه درست در زمانه کنونی به مناسبات جهانی را مهندسی کرد.

نخست باید توجه کرد پارادایم کنونی دنیا جهانی شدن و کمرنگ شدن مرز‌های ملی است . در دنیای کنونی تنها برای انسانیت می‌توان اصالت قائل بود. ملیت و حاکمیت ملی تنها محدوده تصمیم گیری و تعیین سرنوشت را برای جماعتی از انسان‌ها فراهم می‌کنند که سابقه زیست مشترک ، سنت‌ها ، زبان و فرهنگ مشابه و خاطره‌های جمعی را دارند. اما مرز‌های جغرافیایی آن‌ها را از دیگر ملل جدا نمی‌کند. نظام جهانی یکپارچه، تکنولوژی‌های پیشرفته اطلاعاتی و ابزار‌های ارتباطی آن‌ها را مقیم جهان واحد کرده است که هر دم تعامل‌ها و پیوند‌ها افزایش پیدا می‌کند . هر چه می‌گذرد جهان وطنی از آرمان به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

 پس باید توجه کرد که معنای بیگانه و خودی در جهان امروز فرق کرده است. آن‌ها صرفا بر اساس تعلق به سرزمینی واحد تعریف نمی‌شوند . خودی وقتی خودی است که به حقوق یک ملت ارزش می‌گذارد . حکومت استبدادی و عواملش دیگر خودی محسوب نمی‌شوند بلکه از هر بیگانه‌ای بیگانه‌تر هستند. سید علی خامنه‌ای، عزیز جعفری، سعید مرتضوی و دیگر ایادی سرکوب برای ملیون‌ها ایرانی خواهان تحول هم وطن محسوب نمی‌شوند بلکه غریبه‌هایی هستند که چونان اشغالگران هستی آن‌ها را به تاراج برده‌اند . همانگونه که قذافی برای مردم لیبی خودی نبود و بیگانه‌تر از نیرو‌های ناتو بود که برای ویران کردن ماشین جهنمی سرکوب او به یاری مبارزین لیبی آمدند. خارجی اگر به حمایت یک ملتی بیاید و استقلال آن‌ها را مخدوش نسازد، متجاوز بشمار نمی‌آید.

پس معیار خودی و بیگانه همسویی با خواست ملت، امنیت کشور ، وفاداری به منافع ملی و سرزمینی و رعایت حقوق سلب ناشدنی مردم است. قطعا وجود دولت ملی و درونگرایی ضروری است و تنها باید عناصر داخلی تصمیم گیر امور باشند اما حکومت و گروهی از عناصر داخلی وقتی به سمت نقض حقوق شهروندی انسان‌ها رفت دیگر بیگانه است و بر عکس اگر نیروی خارجی به قصد کمک و حمایت از خواست مردم بر آمد غریبه محسوب نمی‌شود البته در هیچ شرایطی نقشی در تعیین سرنوشت و تنظیم مناسبات داخلی پیدا نمی‌کند.

بنابراین همسویی و یا مخالفت با خارجی فی نفسه لزوما تعارض و تناسب با ملی بودن ندارد بلکه کیفیت و محتوی موضع و همسویی آن با خواست یک ملت است که عیار ملی بودن را مشخص می‌سازد.

در این میان کم رنگ کردن بدبینی و سوء ظن مفرط که پایگاه بیگانه هراسی و بیگانه ستیزی است اهمیت مضاعف دارد. بر خلاف تصور دائی جان ناپلئونی نیرویی در دنیا وجود ندارد که شب و روز در حال دسیسه برای زمین زدن ایران و ایرانی باشد. ذهنیت دشمن ساز و خصومت محور باید جایش را به محاسبه عقلانی بدهد. البته هیچ کشوری نیز خیر خواه ایران نیست. اما از دل روابط پیچیده جهانی و فرصت‌ها و تهدید‌ها باید کشتی سیاست خارجی را به نوعی هدایت نمود که منافع بیشتر و مضرات کمتر را عاید میهن و ملت نماید. هر کشوری می‌خواهد جایگاه نخست را از آن خود کند از این رو از رقابت گریزی نیست. اما رعایت قواعد بازی ، پرهیز از دشمن انگاری در دنیا ، مشارکت فعال و سازنده در تحکیم عدالت سیاسی در دنیا و اصول رقابت منصفانه شالوده مناسبی برای تنظیم سیاست خارجی فراهم می‌نماید.

 تا زمانی که ایران در محاصره دشمنان قسم خورده تصور شود و تار‌های بیشتری دور پیله توهم پیچیده شود، دشوار بتوان چرخ توسعه کشور را به جلو راند. انداختن بار همه تقصیرات و مشکلات بدوش مداخله بیگانگان ضمن اینکه با واقعیت تناسب ندارد به نوعی بی مسئولیتی و کاهلی نیز دامن می‌زند.

لزوم نگاه واقع‌بینانه به جایگاه ایران

اما مهم‌ترین عنصر در اصلاح ذهنیت ایرانی به دنیا، پذیرفتن واقعیت‌ها است که ایران کشوری در حال توسعه است. اگر چه پتانسیل‌های زیادی برای بر کشیدن و رشد کشور برای آینده وجود دارد اما موقعیت بالفعل و سرمایه نقد کشور آنی نیست که سودای قدرت جهانی را در سر پروراند. تعلیق باز سازی شکوه دوران باستان ایران تا زمانی که مقدمات این آرزو فراهم شود عاملی اساسی در پیشرفت و توسعه کشور است.

پرهیز از خود بزرگ بینی و در عین حال نیفتادن در بیراهه خود کم بینی و وادادگی نقشی مهم در اعتلای کشور دارد. اولویت کنونی کشور رشد داخلی ، افزایش تولید و تعالی سرمایه‌های مادی و معنوی برای حل مشکلات کشور و رساندن میهن به مدارج بالای توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است تا در سایه تولید دانش و اطلاعات بتوان کشور را به لحاظ سطح پیشرفت تکنولوژیک، علم، تولید و رفاه عمومی به جایی رساند که بتواند الگوی موفقی را به نمایش بگذارد.

رسیدن به این مهم نیازمند تعامل و تعاون با دنیا و پرهیز از ستیزه جویی است. زمانی می‌توان از امکانات و فرصت‌های جهانی برای رشد برخوردار شد که ضمن حفظ استقلال و حراست از منافع ملی روابط خارجی را به گونه‌ای تنظیم کرد که نیاز‌های کشور و ملاحظات امنیتی ، سیاسی و اقتصادی تامین شود و هم حقوق و منافع مشروع دیگر کشور‌ها نیز رعایت گردد.

در این راستا داعیه جهانی حاکم بر ذهنیت ایرانی باید تغییر یابد و رسالت گرایی در عرصه بین المللی چه در قالب تبدیل اسلام به قدرت جهانی ، یا ستیز با امپریالیسم و احیای امپراتوری ایران نفی گردد. درعوض بهره جستن از فرصت‌ها برای بهینه سازی موقعیت بین المللی و جهانی از طریق رایزنی و صلح و دوستی با کشور‌های منطقه و دنیا در چهارچوبی غیر تهاجمی جایگزین شود. شرایط کنونی محتاج عبور از پارادایم جهان گشایی و جهان گیری به جهان پذیری و داد و ستد عقلانی با دنیا و به تعبیر دکتر حسین سیف زاده ” میهن گرایی جهان وطنی” در محدوده امکانات و توانایی‌ها است.

 ایرانی که بتواند در تولید علم و دانش سهمی در خور در دنیا باشد، نرخ سرانه تولید ناخالص داخلی آن در جمع برترین‌های دنیا قرار بگیرد، مهاجرت نخبگان آن متوقف گردد ، صادراتش حداقل متوازن با وارداتش شود و اقتصاد آن از وابستگی به بلای سیاه نفت رهایی یابد، قاعدتاً در شرایطی قرار گرفته که بتواند در دنیا عرض اندام کرده و حوزه تمدن ایران بزرگ را به لحاظ سیاسی احیا کند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان ۲

    با تشکر از کاربرِ مهمانِ محترم و منتقد به نوشته آقای افشاری، به نکات جالبی‌ اشاره کردید بخصوص در آن بخشی که راه نجات را در مسیری متمرکز بر موتور محرک داخلی‌، یعنی‌ مردم، ارزیابی کردید. هر چند که متأسفانه خیانتها و وطن فروشیهای صورت گرفته در طی‌ دست کم هفت سال اخیر، عملا موجبِ هموار شدن جاده منتهی‌ به دست اندازیِ تمام عیار و بیسابقهِ پیشبرندگانِ هژمونیِ برخورد و تخریب در ایران شده است، ولی‌ در عین حال این قبیل تئوری پردازیها را هم نباید بدون نقش دانست. متاسفم که نویسنده محترم مقاله، خود نیز ظاهراً در حلقه امیدواران به ناجیانِ خارجی‌ قرار دارند. تنها نکته قابل تامل (البته از نظر بنده) در این نوشتار، لزوم پرهیز از خود فرهیخته بینی‌ بود. لذا ضرورتِ تمرکز بر تواناییهایِ عینی، و در آخر، تلاش برای تمام کننده بودن راهگشا خواهد بود.

  • کاربر نادر

    با سلام .(نمیدانم که به خسن گریه کنم؟یا به خسین ؟!که هرسه دختران معاویه بودند!!) اولا خدمت دوست محترم عرض کنم که در طول تاریخ هیچ وقت شما نشانی از برتری طلبی (نژادپرستی ایرانیان) نمیینید. به گواه تاریخ ما مجموع ملل واقوام با اداب وسنن مختلف بوده ایم که باهم همزیستی دوستانه داشته ایم. هیچکدام از این ملل کاری به اداب وسنن ومذهب و لباس همدیگر نداشته ایم در هیچ کجای تاریخ ما نشانی از نژادکشی و تسلط قومی نداریم. این سیصدو اندی سال حکومت صفویه را استثنا کنید! که نقطه تاریک تاریخ ما تا به امروز است. از وقتیکه فقهای شیعه جبل عامل صاحب اختیار شده اند!!. دوما: با عرض ارادت خدمت دوست مهربان که گرفتار موضوع تکراری جهان غرب جهانخوار و استثمار استعمار و استحمار و سرمایه داری و.... شده اند!!باید عرض کنم : پدرجان برادرجان خواهرم لطفا دیگه دست بردار !! هر بچه شش کلاس میداند که هر کشوری به دنبال منافع ملی خودش است! حالا ممکن است منافع او با با من در تضادباشد اصلا بر خلاف عقیده سوسیالیزم امپریالیزم مارکسیست لننیسم چینگ چین چون چیانگ چون کره است ...! البته که منافع این دغلبازان هیچ ربطی نه من دارد ونه به تو !!.

  • کاربر مهمان

    این دومین نوشته ایست که اقای افشاری حمایت خارجی را توصیه میکنند وانرا دزصورتیکه باخواست ملت همسو باشد لازم میشمارند در نوشته قبل بصراحت شک کرده بودند که امکان ندارد امریکا در ان واحد از دو جریان متعارض در کشور ما حمایت کنند که حمایت همزمان سه جریان متنافر را در زمان کنونی باستحضارشان رساندیم در نوشته پیش رو به بیماری خود بزرگ بینی در ایجاد تمدن جهانی و تشکیل اولین امپراطوری جهان توسط نیاکان ما به تلخی متذکر شدند که سرانجام نتوانستیم اقائی را حفظ کنیم وهمان کشور درحال توسعه ای هستیم که نه موقعیتی در جهان داریم و هم نباید بیش از کوپنمان حرف بزنیم و خرج کنیم به نوشته تاریخی شما انتقاد بسیاری وارد است زیرا انچه در زمان هخامنشیان و یا ساسانیان رخ داد متعلق به ایرانیان نبود و انگیزه شاهان بود ومردم سیاهی لشکر شکست و یا پیروزی متعلق بشاهان بود و کشته شدن متعلق به ملت در طول تاریخ بخوانید تا اعا محمد خان قاجار که کرمان و شیراز فتح میکرد وبر سر شاهرخ سزب مذاب میریخت تا گنجینه نادر را بدست اورد این شکوه وبرازندگی از ان مردم نبود و اهور ومزدا باید انهارا حفظ کند یا اله مقدمه طولانی که گاهی هم توام با اشتباه است بسرنجامی میرسد که اگر بخواهیم در جهان برتر باشیم بایستی اعداد و ارقام را فراموش نکنیم واین مهم انجام پذیر نیست که در دهکده جهانی وابستگی به مرزهای جغرافیائی نقشی بازی نمیکند بنابرین باید حمایت خارجی را بپذیریم نکته قوه بیان شما در مورد رضاشاه پهلوی و بعد فرزند ایشان اخرین شاه پهلوی با تعارض روبرو میشود جون پهلوی اول همین که خواست بر خلاف جریان اب شنا کند ودستورات را عملی نسازد بیان هیچ راست یا دروغی به کمکش نیامد ( دراین مورد واقعیات 95 در صد بصورت اسناد و جستار تاریخی منتشر شده است) محمد رضا پهلوی هم همان زمان که اعلام کرد قرارداد کنسرسیوم در پایان مدت 25 ساله در سال 1979 پایان میپذیرد و سه الحاقیه 5ساله ضمیمه قرارداد اجرا نخواهد شد منفور گردید و بعد از کنفرانس دوهه با نخریدن نفت درسال1977 مورد عقوبت قرار گرفت(خا طرات جان اشکرافت رئیس شورای امنیت ملی در زمان نیکسون و فورد همچنین پاسخ بتاریخ محمد رضا پهلوی شاهد این مدعاست) در جنگ ویتنام بنزین جنگنده های امریکائی و سرانجام جت های ایرانی البته با خلبانی امریکائی مجانا در اختیار امریکا قرار گرفت ولی دفاع از ایران در صورت هجوم شوروی فقط از خط زاگرس بود که با همراهی متحدان ما روبرو بود( ایران با امریکا معاهده نظامی داست که بشدت مورد اعتراض روسها بود) میدانید چرا خط دفاعی جنوب زاگرس بود زیرا منابع نفتی ایران و خلیج فارس را در بر میگرفت شاه پهلوی هزینه های در گیری شاخ افریقا ازجمله سومالی وجانشینی غرب را بجای روسها در مصر با ارقام چند ملیارد دلاری میپرداخت که در مطبوعات غربی هم مورد سرزنش قرار میگرفت همچنین بعد از استقلال انگولا کمک به اونیتا که جبهه طرفدار غرب بود و با استقبال مردم هم رو برو نشد توسط شاه ایران تامین میگردید(دکترین کیسینجربرتری امریکا با هزینه متفقان) شما بهتر میدانید که لابی های نفتی نگذاشتند در خیزش مردمی هیچ کمکی بشاه بشود ودرست در بحبوحه تنش یک سفیر متخصص انقلاب بایران اعزام داشتند در شرایط کنونی تکلیف فرانسه و انگلیس روشن است زیرا کشورهای نفتخیز را رانت خوار مشکلات جهان صنعتی میدانند وسهم این رانتخواری را مستقیما یا در قالب افزایش سرمایه در صندوق بین المللی پول میخواهند چنانکه در مورد لیبی شاهد بودیم که بلافاصله وزرای جونیور را برای عقد قرار داد فرستادند حال اگر تا بحال موفق نبوده اند تقصیر خودشان است که حکومت کم توانی را سر کار گذاشته اند اما در مورد امریکا سیاهه طولانیست زیرا این کشور عراق را ترک کرده است و در افغانستان هر سه ماه 10000 نظامی را بخانه باز میگرداند ونمیتواند شاهد ترک تازی سپاه قدس باشد در پاکستان هم وضع بهمین منوال است در هر صورت باید منبعی برای کمک نظامی باین کشور پیدا کند زیرا از وهابی ها هم که سازمان اطلاعاتی این کشور را پوشش پولی میدهند چندان راضی نیست در عین حال اسرائیل هم تاسف از دست دادن 250 هزار بشکه نفت درروز باقیمت یک پنجم بهای بین المللی در سالهای پنجاه موی دماغ امریکاست وکارخانه های اسلحه سازی حسرت فروش فانتوم به سه برابر قیمت روز و یا ناو شکنهای از رده خارج شده هستند که کمک به اشتغال داخلی کنند وشاید راهی برای گسیل نظامی های بیکار شده بعنوان مشاوران نظامی باحقوق سه برابر مجموعه کشورهای طرفدار حقوق بشر و دموکراسی خواه دراین رده طبفه بیندی میشوند که امریکا لیدرانهاست ایرانیها هیچ نشانه ای از غرب دریافت نداشته اند که مدلل کند نگاه انها تفاوتی با گذشته پیدا کرده است اگر اقای اوباما مطنطن نظریاتش را با دموکراسی وحقوق تمام انسانها بیان میکند ما شاهد عملکرد اقای کوهن در مجموعه بین المللی وبا خواندن ایران به مرکز تروریزم زائی جهان هستیم نمیشود کشور خامنه ای تروریست باشد و کشور افشاری مدافع حقوق بشر شما همانطور که تابحال بوده اید شخصیت خودتان را حفظ کنید واگر میخواهید کمک بگیرید با ارائه برنامه درست از مردم کشور کمک بگیرید چنانکه در مورد خمینی دیدیم که بازار وجوهات را در اختیارش میگذاشت باز پرداخت کمک از امریکا سنگین است بهتر است مبارزه کرد وبا مردم بود تا چند جوان امریکائی قانون اساسی برایمان ننویسند انچه در عراق کردند ویا یابروی کار اوردن کرزای در افغانستان نشان دادند اقای افشاری جامعه ایران در حال گذار به مرحله تازیخی تازه است شرائط گذار اقتصادی دارد این مهم را محقق میکند وداریم خسارتهایش را میدهیم نتیجه اش را تقدیم امریکائیها نکنیم فقط در برهه های اندکی است که غرب با کریز یا مشکل اقتصادی روبروست و ما قادریم بازارهای وسیعی را در اختیار بگیریم و حتی تا هندوانه هم صادر کنیم افریقا و امریکای جنوبی در چنین موقعیتی بسر میبرد حتی این حکومت ناتوان هم امارهای خوبی برای ارائه دادن در اختیار دارد همین بازارهای خام از نظر اقتصادی بقیمت امروز 200 ملیار د دلار سر قفلی دارد حکومت را سر نگون کنید ولی بازارها را حفظ کنید مشاوران اقتصادی اروپا و با نکهای دهن پر کن باندازه حقوقشان مصاحبه میکنند انها نمیخواهند بایران برگردند زبان فارسیشان هم لکنت دارد ونتیجه گیریشان ردیف اقای کوهن و تیموتی گاینر است باید امریکا و انگلیس و سرکوزی را راضی کنند نه به اقتصاد ایران دلخوش کرده اند ونه دلشان بخاطر ایران میطپد نگران فرار مغز ها نباشید بتاریخ هند نگاه کنید نه نهرو و نه دختر و نوه اش هیچکدام دیکتاتور نبودند نگاه کنید به لیست محققین هندی در امریکا که در راس همه ملیت های دیگر است ایرانیها هم در امریکا باین دلیل بالا رفتند که وسائل بالندگیشان در این کشورفراهم شد چرا در زمان شاه این چنین نبود وما نه در ایران و نه در امریکا ایرانی صاحب نامی نداشتیم راه مبارزه طولانیست به کارنامه مصدق نگاه کنیم هیچ وقت از پای ننشست زندان و تبعید و فحش و ناسزا اورا در بن بست قرار نداد وزمانی که توانست از تعارض قدرتها استفاده کند نفت را ملی کرد نگوئید موفق نشد زیرا خود شما و بسیاری مثل شما ثمره پایمردی او هستید خارجی هر که باشد مشکل ما را حل نمیکند چون معیار سنجش او نفع صد در صدی اوست واین منافع با هدفهای ما همخوان نیست کاش مطلب این قدر طولانی نشده بود و میشد با شما و دیگر مبارزان که راهی در همگامی خارجی میجویند بیشتر گفتگو کرد