ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دریاچه‌های استان فارس تبدیل به شوره‌زار شدند

در سال گذشته بارش‌ها در استان فارس بسیار کم بود. مسئولان نیز هیچ اقدامی برای احیای دریاچه‌های فارس نکرده‌اند. در چنین شرایطی دریاچه‌ها شوره‌زار شده‌اند.

در سال گذشته بارش‌ها در استان فارس بسیار کم بود. مسئولان نیز هیچ اقدامی برای احیای دریاچه‌های فارس نکرده‌اند. در چنین شرایطی دریاچه‌ها شوره‌زار شده‌اند و خطرات ورود کویر استان فارس را تهدید می‌کند.

خشک شدن دریاچه‌های استان فارس

علی‌اکبر کاظمینی، کارشناس حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر وضعیت دریاچه‌های استان فارس را بحرانی خواند و گفت این دریاچه‌ها به‌طور کامل خشک شده‌اند.

به‌گفته کاظمینی دریاچه کافتر طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی به‌طور کامل خشک بوده و حتی کوچکترین لکه آب نیز در آن دیده نشده است.

دریاچه بین‌المللی پریشان نیز به‌طور کامل خشک است و فقط برکه‌ای برای گونه‌های آبزی در این دریاچه تعیین شده است.

از دریاچه مهارلو تنها لکه آبی باقی مانده که این لکه نیز ناشی از ورود فاضلاب شهر شیراز به آن است.

دریاچه بختگان که دومین دریاچه بزرگ ایران است نیز به دلیل خشکسالی‌های متوالی طی چند سال گذشته حتی یک بار هم آبگیری نشده و وضعیت‌اش بسیار نگران‌کننده است.

این کارشناس محیط زیست گفت وجود دریاچه در استان فارس در گذشته باعث تعادل آب و هوایی در استان می‌شد اما با خشکی دریاچه‌ها شرایط آب و هوایی تغییر کرده و وضعیت اقلیمی استان شبیه کویر شده است.

در این زمینه هیئت دولت در تیرماه سال ۹۴ تخصیص حقابه‌ دریاچه‌های فارس را تصویب و اعلام کرد که بعد از آب شرب، باید موضوع حقابه‌های فارس به‌صورت ویژه در اولویت کار قرار گیرد اما این وعده پس از گذشت سه سال عملی نشده و اقدامی در این‌باره صورت نگرفته است.

سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز می‌گوید در سال ۹۶ وضعیت بارش‌های استان به‌گونه‌ای نبود که دریاچه‌ها احیا شوند در نتیجه وضعیت دریاچه‌ها روزبه روز بدتر هم شد.

به‌گفته او با وجود این همه خشکسالی همچنان در استان فارس محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند کشت می‌شود و سالیانه در این استان هزاران چاه مجاز و غیرمجاز اضافه می‌شود که با این وضعیت حقابه‌ای برای تخصیص باقی نمی‌ماند.

خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، باعث شده تا مقامات ایران در مورد وضعیت آب و آینده آن ابراز نگرانی کنند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران هشدار داده که ۷۰ درصد مشکلات کشور از آب است و بی‌توجهی به بحران آب می‌تواند ایران را نابود کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    از خشکسالی است یا از از استبداد و بی خردی؟ دریاچه وان در چند کیلومتری دریاچه ارومی چرا خشک نشد ؟ شرایط اقلیمی اثر دارد، ولی مگر مرز سیاسی میشناسد که این ور مرز یک جور اثر بگذارد و آن سوی مرز جور دیگر؟ خودکامگی و خردگریزی زندگی ما را درهم نوردیده ایران را نابود میکند ! ای توده های تحصیل کرده و تحصیل نکرده ای که برای این رژیم سینه میزنید به خود آیید ! ای سعیدها ! به خود آیید ! آنجا که مصلحت نظام ایجاب کند فدایتان خواهند کرد ! سعید عسکر و سعید امامی و سعید مرتضوی و دیگر سعید ها ! .....

  • هوشنگ

    این بلاهای زمینی و آسمانی که ملاهای دوزخی بر سر کشور آوردند در تاریخ بی سابقه است. زمانی که خشکسالی, بی آبی و توفانهای شنی وضعیتی روزمره و "عادی" برای جامعه می شود, یعنی موقعیتی بسیار خطرناک و اضطراری.

  • احمد

    میتواند ایران را نابود کند بنابراین ھنوز مسعولین تا نابودی میتوانند باز جلسہ گذاری کنند!