ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدرضا شالگونی: درباره "حزب چپ"، جامعه و دولت، انقلاب و مسائل دیگر

مصاحبه با رادیو پیام آزادی: بحث انتقادی درباره نوشته‌های اخیر محمدرضا نیکفر درباره مسائل چپ

مصاحبه با رادیو پیام آزادی: بحث انتقادی درباره نوشته‌های محمدرضا نیکفر درباره مسائل چپ

محمدرضا شالگونی:

آن چه نمی توان از نیکفر پذیرفت این است که چرا تا این حد اینان [یعنی "اکثریت"] را جدی می گیرد، درحالی که خود می گوید ازاین جمع چیزی در نمی آید. اکثریت ،سازمانی است که در یکی ازحساس ترین لحظات تاریخ ایران با حکومتی که ما را به چنین روزی انداخته کنار آمده است. اکثریت آینه ای نیست که بتوان چپ را در آن دید. کسی چون نیکفررا نمی توان بخشید که اکثریت را بعنوان جریان مهم چپ و الگوی چپ قرار می دهد و از این طریق نظراتش را در باره چپ بیان می کند.

نمی توان فتوا داد که در ایران انقلاب رخ نمی دهد، در ایران دوگانگی به وجود نمی آید. این که نیکفر می گوید دولت را بگذارید کنار،خطای بزرگی است. مساله مرکزی انقلاب اجتماعی، دولت است. دشمنی با دولت موجود حیاتی است نه فقط درحرف بلکه با اقدامات توده ای و سنگر بندی شده و درارتباط باهم. در نظرات رضا نیکفر هم حقایقی وجود دارد و هم اشکالاتی.

انقلاب اجتماعی باید دولتی را براندازدو دولتی را بسازد که ماموریت انقلاب اجتماعی راانجام دهد و پرولتاریا را توانمند کند.این که نیکفر می گوید طبقه متوسط نمی خواهد رژیم را براندازد خطاست.ا ولا اگر طبقه متوسط به چپ بدبین است در آن حقیقی وجود دارد. ولی مگر طبقه پائین وطبقه کارگر به چپ خوش بین است؟ چپ یکبار خراب کرده، همه به او بد بین اند. خود نیکفر هم به چپ بدبین است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مطالب مرتبط

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیژن

    ایران پرست حقیقی. جان مولا بیخیال. جان آقا دست از این توهمات بردار. کجا کودتا کشوری را نجات داد. کدام میهن پرست حقیقی وقتی دستش به اسلحه و به حاکمیت و به قدرت رسید هنوز میهن پرست باقی مونده؟ لابد رضا شاه؟ پس از دزدی هایش و از آدمکشی هایش خبر ندارد. هیچ کار ی با اسلحه درست نمیشود. باید مردم آگاه شوند. دانش و اراده مردم برای تغییر از هر اسلحه ای کاراتر است. وگرنه عده ای میروند و بدتر از اونا میایند. اگر مردم ما کمی فکر میداشتند وقتی انقلاب کردند یکی بدتر از شاه را جانشینش نمیکردند. وقتی مرد را یادت هست؟ دیدی این ها چطوری توی سرشان میزدند در حالیکه باید جشن میگرفتند و همان روز قدرت را تصرف میکردند. هیچ نظامی وجود ندارد که عقلش بیشتر از مردم عوام باشد. چه فرمانده سپاه و چه ارتش. این ایده را بی خیال شو. جان آقا قسم ات میدم دست بردار.

  • ایران پرستی حقیقی؟

    من سالهاست اوضاع اپوزیسیون و وضعیت مردم داخل بررسی کردم. چون نمیخواهم وقت دیگران بگیرم: وضع ایران امروز فقط به اندازه چهار انگشت به وضعیت اواخر دوران قاجار فرق دارد/ خامنه ای همان احمدشاه قاجار است در قحطی بزرگ غلات احتکار کرده بود و علی رغم التماس صدر اعظم نمیخواست به مردم بدهد! / خامنه ای دویست ملیارد دلار (به اذعان احمدی نژاد) ثروت ملت ایران را احتکار و به ادعای آمدنیوز 800 میلیارد دلار پول ملت ایران خارج تپو کرده و 1750 شمش پلاتینوم توی خانه مجتبی خانه در لواسان است از بابت غارمت جنگی! (اینکه میگیوند زم با اسارئیل راتباط دارد دلیل دروغگویی او نیست! اتفاقا بایست به یک منبع اطلاعاتی مهم چنین اشخاصی ربط داشته باشند، من و شما انسان معمولی که از این اطلاعات خبر ندرایم!) اما نمیادی سهام مالکیت منابع تولید ثروت ملی را میان مردم ایران مساوی و رایگان و فوری توزیع کند تا از فقر کشنده نجات یابند! اما مردم ایران تو صف سبد غذایی ناچیز همدیگر زیر پا له میکنند! وضعیت اینست دو سوم مردم ایران برای نان شب مشکل دارند ولی یک اقلیت متوسط به بلا عکس های لاچری شان تو نت منتشر میکنند و خون به دل مردم فقیر میکنند. وضعتی به گونه ای است بخش عمده اپوزیسیون مزدبیگر اجانب هستند و دیکتاتوری رسانه ای حاکم است و کمترین کامنت گذار مستقل منتشر میشود . در این وضعیت فقط یک "کودتای حقیقی میهن پرستانه" میتواند کشور نجات دهد، مهم نیست اسمش کیست و کدام نیرو ! مهم اینست ملت ایران هیچ شانسی از بلایی که بزودی برسرنازل می شود نیست مگر ظرف چند هفته اینده د ربخش وطن پرست نیروهای مسلح یک کودتای تمام کننده اجرا شود و آخوند انیرانی ضد ایرانی فلسطینی پرست و مزدور و بازاری بی وجدان احتکارچی و نفوذی تجزیه طلب و خائن به ملت ایران کنار بزند.

  • بیژن

    آقای شالگونی. دست از تعصبات و حکم های بی مبتدی بردارید. شما در ایران نیستید. اما اگر هنوز آلترناتیوی وجود داشته باشد همین اکثریت است. شما یک نفر را بفرستید جلوی بساطی های خیابان انقلاب یک چرخی بزند. حتی یک کتاب از انتشارات سازمانهای پیکار، راه کارگر، اتحادیه کمونیستها و رنجبران اینجا نمی بینید. هیچ کس از نسل جوان اسمی از این سازمانها نشنیده و حرف حساب آنها را نمی داند. درحالیکه تمام آثار جزنی و اقتصلد نیکیتین حتی کتابهای طبری را می خرند و میخوانند. من مقالات نیکفر را خواندم وبنظرم بعنوان گام اول برای طرح موضوع بسیار هم خوب است. اما شما نه نتها این پر طرفدارترین سازمان چپ را قابل اعتنا نمیدانید بلکه از اساس آن را کتمان میکنید. کجا نیکفر گفت بیخیال دولت بشوید یا آنرا کنار بگذارید. گفت بجای فکر کردن به رفراندم و تصاحب دولت بیاید از پایه و از جامعه شروع کنید. بجای نقد سیاستهای دولت موجود به جامعه بنگرید. واقعا علیرغم احترامی که برای شما قائلم این منفی بافی را درک نمیکنم. بالاخره میخواهید کاری بکنید یا میخواهید این سالهای باقیمانده از عمرتان را صرف انتقاد از فدائیان و حزب توده صرف کنید و برای حکومت مهمات فراهم کنید تا چپ ها را بکوبد. خود این اصلاح طلب به اندازه کافی در باره چپ ها مزخرفات میبافند. شما برای ما معلمی کنید. این سیاستهای چپ روانه عمر همه ما را ضایع کرد و شاید بعد از مرگ ما کسی بگوید فلانی اصولگرا و راست کیش بود و از مارکسیسم لنینیسم عقب نشینی نکرد. این وضعیت زندگی کارگران را بهتر و آنان را قویتر میکند؟ من که شک دارم

  • reza

    خوشبختانه اصحاب اندیشه ای چون آقایان نیکفر وشالگونی که مایهء افتخار و سربلندی ملت رنجدیدهء ایرانند کم نیستند که جریان چپ را از این خواب سنگین بیدار کنند.