ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های دولتی ممنوع شد

قرار است تلگرام به زودی فیلتر شود. ابتدا خامنه‌ای کانالش را در تلگرام بست و سپس اسحاق جهانگیری. اکنون مؤسسات دولتی هم از پیام‌رسان‌های خارجی منع شدند.

رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی را ممنوع اعلام کرد.

استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های دولتی ممنوع شد (عکس: آرشیو)

به گزارش رسانه‌های داخلی، مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری چهارشنبه ۲۹ فروردین با صدور بخشنامه‌ای به نهادها و مرسسات دولتی اعلام کرده که از پیام‌رسان‌های خارج استفاده نکنند:

 «به استناد بند ۷ مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، می‌بایست کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی هرگونه تبلیغات خود در محیط پیام‌رسان‌های اجتماعی را صرفاً از طریق پیام رسان‌های اجتماعی داخلی که به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می شود انجام دهند. بدیهی است هرگونه استفاده از پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری کماکان ممنوع است.»

پیش از صدور این بخشنامه، کانال تلگرامی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ نشر و آثار  علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی فعالیتش را در تلگرام متوقف کرده بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی هم کانال تلگرامش را تعطیل کرده است.

ابوالفضل ابوترابی عضو هیئت رئیسه فراکسیون ولایی مجلس گفته بود که تلگرام اول اردیبهشت ۹۷ فیلتر خواهد شد. در همان حال پایگاه اطلاع‌‌رسانی خامنه‌ای خبر داده که رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت همزمان با زمینه‌‌چینی برای فیلترینگ تلگرام با وزیر اطلاعات و گروهی از کارکنان این وزارتخانه پشت درهای بسته دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ایرانی‌ها در تلگرام بیش از ۶۰۰ هزار کانال عمومی دارند که ۴۰ درصد آن‌ها را فروشگاه‌های مجازی تشکیل می‌دهند. فیلترینگ تلگرام ممکن است به گسترش بیکاری در ایران دامن بزند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۱۴ فروردین از «ایجاد فضایی امن‌تر و توأم با آرامش و آسایش بیشتر» در فضای مجازی سخن گفته بود.

قرار است پیام‌رسان «سروش» جایگزین تلگرام شود. عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش وانمود کرده که شبکه تلگرام زمینه‌سازی کلاهبرداری و هتک حیثیت اشخاص است:

«در حال حاضر هزاران پرونده مربوط به کلاهبرداری و هتک حیثیت و دیگر جرائم ارتکاب یافته در بستر شبکه اجتماعی تلگرام به لحاظ عدم تبعیت مدیر این شبکه خارجی از قوانین کشور و عدم پاسخگویی به استعلامات قضایی و عدم امکان تحقیق و میسر نبودن جمع آوری ادله اثبات جرم مفتوح بوده و یا بدون نتیجه مختومه شده‌اند و هزاران شاکی که مال، آبرو یا حیثیت‌شان در بستر این پیام‌رسان مورد تعرض قرار گرفته، علی‌رغم تلاش و پیگیری همکاران قضایی به حق خود نخواهند رسید.»

در اعتراضات سراسری دی ۹۶ معترضان از شبکه تلگرام استفاده می‌کردند. سه‌شنبه ۳ بهمن عده‌ای از کارشناسان با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی  درباره نقشی که شبکه‌های اجتماعی در سازماندهی اعتراضات دی ۹۶ ایفا کردند جلسه‌ای برگزار کردند. از آن پس به تدریج طرح مسدود کردن شبکه تلگرام به اجرا درآمد. شمار کاربران ایرانی پیام‌رسان تلگرام به بیش از ۴۰ میلیون تن می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.