ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: انتخابات زودهنگام ترکیه ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه یک سال و نیم زودتر برگزار می‌شود. اردوغان می‌خواهد تا دیر نشده از اقدام نظامی در سوریه برای پیروزی در انتخابات بهره ببرد.

رجب طیب اردوغان اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه یک سال و نیم زودتر در روز ۲۴ ژوئن / ۳ تیر سال جاری برگزار خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

اردوغان چهارشنبه ۱۸ آوریل / ۲۹ فروردین در دیدار با دولت باحچلی، رهبر حزب راستگرای افراطی «حرکت ملی» که آن را «پرثمر» خواند، گفت: «ما تصمیم گرفتیم که این انتخابات یکشنبه ژوئن ۲۰۱۸ برگزار شود.»

این تصمیم در حالی گرفته شده که رهبران ترکیه، از جمله اردوغان، در هفته‌های اخیر «شایعات» انتخابات زودهنگام را رد کرده بودند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمان از آن‌جا اهمیت دارد که با تصویب تدابیر در نظرگرفته‌شده در همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی در آوریل ۲۰۱۷، بر اختیارات رئیس‌جمهوری افزوده خواهد شد.

این تغییرات در قانون اساسی به اردوغان ۶۴ ساله اجازه می‌دهد که برای دو دوره پنج ساله دیگر در قدرت بماند. او از سال ۲۰۰۳ ابتدا به‌عنوان نخست‌وزیر و سپس به‌عنوان رئیس‌جمهوری در قدرت مانده است.

تغییرات در قانون انتخابات ترکیه پارلمان ترکیه سه‌شنبه ۱۳ مارس / ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ اصلاحاتی در قانون انتخابات این کشور وارد کرد. اپوزیسیون این اصلاحات را بحث‌برانگیز دانست و گفت این تغییرات راه را بر تقلب و غیرمنصفانه بودن انتخابات باز می‌کند. این قانون به‌طور رسمی اجازه تشکیل اتحادهای انتخاباتی را می‌دهد و راه را بر نزدیکی حزب حاکم «عدالت و توسعه» متعلق به رجب طیب اردوغان، و متحدان ناسیونالیست‌اش می‌گشاید. بدین ترتیب انتظار می‌رود که حزب «عدالت و توسعه» و ناسیونالیست‌های راستگرای حزب «حرکت ملی» متحد شوند. این قانون کمیته عالی انتخابات را مجاز به ادغام مناطق انتخاباتی و انتقال صندوق‌های رأی به مناطق دیگر می‌داند. برگه‌های رأی‌گیری بدون مُهر هیئت انتخابات محلی نیز قابل قبول خواهند بود، تصمیمی که در رفراندوم سال گذشته گرفته شد و اعتراض گسترده منتقدان دولت و نگرانی از نظارت بر انتخابات را برانگیخت. نظارت بر صندوق‌های رأی‌گیری نیز نه از سوی نمایندگان احزاب که از سوی مقام‌های محلی صورت خواهد گرفت و این معنای آن خواهد بود که در شرایط کنونی افراد حزب حاکم بر صندوق‌ها نظارت خواهند کرد. همچنین بر اساس قانون جدید، افراد نیروهای امنیتی مجاز خواهند بود حتی با درخواست یک رأی‌دهنده به حوزه‌های رأی‌گیری وارد شوند، اقدامی که به‌گفته دولت «تهدیدات» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را که فعالیت آن در ترکیه ممنوع است، خنثی خواهد کرد.

اردوغان تصمیم برای برگزاری زودهنگام انتخابات را ضروری دانست. به‌گفته او گذار سریع به نظام ریاست جمهوری به‌منظور تطبیق با «تحولات پرشتاب سوریه» و ضرورت اتخاذ سریع «تصمیمات مهم» در زمینه اقتصاد صورت می‌گیرد.

انتخابات ترکیه سه هفته قبل از دومین سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ انجام می‌گیرد، کودتایی که با بازداشت‌ها و تصفیه‌های بسیار گسترده همراه شد و روابط ترکیه با اروپا را دگرگون کرد.

رجب طیب اردوغان در جریان نشست کادرهای حزب حاکم «عدالت و توسعه» در آنکارا اعلام کرد که «کمیته عالی انتخابات بلافاصله تدارکات این انتخابات را آغاز خواهد کرد».

انتخابات زودهنگام در حالی برگزار می‌شود که ترکیه با اعزام نیروهایش به شمال سوریه برای مقابله با کردها، به‌شدت تحت تأثیر جنگ سوریه قرار دارد و خود با اقتصادی شکننده  ـ به‌رغم رشد شدید ـ مواجه است.

طبق برنامه اولیه، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار بود در ۳ نوامبر ۲۰۱۹، پس از برگزاری انتخابات شهرداری در ماه مارس همان سال برگزار شود. اما بسیاری از ناظران بر این نظرند که اردوغان با استفاده از حمله به سوریه می‌خواهد این خطر را کاهش دهد که با وضعیت بد اقتصادی وارد انتخابات شود.

روز گذشته (سه‌شنبه) دولت باحچلی، رهبر حزب «حرکت ملی» (MHP)، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و گفت ترجیح می‌دهد این انتخابات ۲۶ اوت برگزار شود.

این سیاستمدار ۷۰ ساله که پیش از این از منتقدان اردوغان بود از بیش از یک سال پیش به یکی از متحدان رئیس‌جمهوری ترکیه تبدیل شده و قرار است در انتخابات آینده نیز با او ائتلاف کند.

ترکیه از چند هفته پیش وارد فضای انتخاباتی شده است. اردوغان و نخست‌وزیرش، بن علی ییلدیریم در این مدت بارها از موفقیت‌های برنامه‌های خود سخن گفته‌اند.

احزاب اصلی اپوزیسیون پس از سخنان باحچلی در روز سه‌شنبه اعلام کردند که آماده مبارزه هستند. حتی حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، از احزاب اصلی مخالف، کارزار خود را راه‌اندازی کرد.

این حزب امروز (چهارشنبه) خواهان لغو وضعیت فوق‌العاده در ترکیه شد. وضعیت فوق‌العاده از کودتای نافرجام به بعد هر سه ماه یک بار تمدید شده و همچنان بر ترکیه حاکم است. در وضعیت فوق‌العاده آزادی‌ها محدود و اختیارات رئیس‌جمهوری و دولت بیشتر می‌شود. حزب جمهوری‌خواه خلق گفته است که انتخابات نمی‌تواند در وضعیت فوق‌العاده برگزار شود.

اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام تقریباً در سالگرد برگزاری همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی در ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ صورت می‌گیرد که اردوغان در آن پیروز شد. پس از این پیروزی اردوغان تصفیه‌های گسترده‌ای را در صفوف حزب‌اش انجام داد. شهرداران استانبول و آنکارا نیز تغییر کردند. در این دو شهر اکثریت مردم به تغییر قانون اساسی «نه» گفته بودند.

پارلمان ترکیه سه‌شنبه ۱۳ مارس / ۲۲ اسفند ۹۶ طرح اصلاح قانون انتخابات این کشور را تصویب کرد. اپوزیسیون در آن زمان اعلام کرده بود که این تغییرات راه را بر تقلب و غیرمنصفانه بودن انتخابات باز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.