ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهور بعدی کوبا: میگِل دیاز کانل

برای نخستین بار در ۶۰ سال اخیر رئیس‌جمهور کوبا نام دیگری به‌جز کاسترو دارد. میگل دیاز کانل از وفاداران فیدل کاستروست. به همین سبب انتظار تحولات عمده‌ای نمی‌رود.

میگل دیاز کانل پنج‌شنبه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین به عنوان رئیس جمهوری جدید کوبا انتخاب شد. او تاکنون معاون رائول کاسترو بود.

میگل دیاز کانل (راست) و رائول کاسترو

روز گذشته چهارشنبه ۱۸ آوریل / ۲۹ فروردین پارلمان کوبا میگل دیاز کانل را به‌عنوان تنها گزینه پیشنهادی برای سمت ریاست‌جمهوری معرفی کرد.

بدین ترتیب برای نخستین بار پس از ۶۰ سال مرد قدرتمند کوبا دیگر «کاسترو» نام نخواهد داشت. با این حال انتظار نمی‌رود که تحولات عمده‌ای در کوبا رخ دهد.

دیاز کانل به‌عنوان سرباز وفادار حزب کمونیست کوبا شناخته می‌شود که مدت طولانی دست راست کاسترو بوده است.

او خود می‌گوید: «رؤسای جمهور کوبا همیشه از انقلاب دفاع خواهند کرد. ما بیش از هر چیز نیاز به تداوم داریم.»

با این حال، این مقطع تاریخی مهمی به‌شمار می‌رود: پس از فیدل و رائول کاسترو، برای اولین بار کسی رئیس‌جمهوری کوبا می‌شود که بعد از انقلاب این کشور به دنیا آمده است. با این وجود رامیرو والدس ۸۵ ساله و گیلرمو گارسیا فرایاس ۹۰ ساله، دو فرمانده انقلاب، همچنان در شورای حکومتی می‌مانند. همچنین رائول کاسترو ۸۶ ساله به‌رغم کناره‌گیری از ریاست جمهوری کاملاً قدرت را از دست نخواهد داد و دست‌کم تا سال ۲۰۲۱ رهبر حزب کمونیست کوبا باقی خواهد ماند.

رائول کاسترو از سال ۲۰۰۶ در پی بیماری برادرش فیدل کاسترو، اداره کوبا را برعهده گرفت. فیدل کاسترو نیز از انقلاب سال ۱۹۵۹ قدرت را در کوبا در دست داشت.

رئیس‌جمهوری جدید کوبا با چالش بزرگی روبه‌روست. او می‌بایست سرمایه‌‌های خارجی بیشتری را به کشور وارد کند و در عین حال مراقب باشد که افزایش اختلاف درآمدها تنش اجتماعی ایجاد نکند. حذف نظام دوگانه ارزی از جمله اصلاحاتی است که می‌تواند صورت گیرد. این نظام ارزی آسیب‌های اقتصادی جدی‌ای در بر داشته است.

رائول کاسترو اقتصاد کوبا را محتاطانه گشود. کوبایی‌ها اجازه یافتند شرکت‌های کوچک ایجاد کنند و دست به تجارت املاک و مستغلات بزنند. با این حال هنوز آزادی بیان و آزادی مطبوعات و ایجاد جنبش‌های سیاسی در کنار حزب کمونیست وجود ندارد.

هلن آگیرر فره، مدیر امور رسانه‌ای کاخ سفید در واشنگتن گفت: «آمریکا بر این نظر نیست که مردم کوبا تحت حکومت جانشین کاسترو بیشتر از آزادی برخوردار خواهند شد.»

او افزود: «اگر کوبایی‌ها خواهان انتخابات آزاد و عادلانه، حقوق بشر و حقوق مدنی باشند، ما با آن‌ها همبسته خواهیم ایستاد.»

میگل دیاز کانل مدارج حزبی را به‌شکل مداوم طی کرده و از سال ۲۰۱۳ میلادی دست راست رائول کاسترو بوده است.

کوبا با مشکل رکود اقتصادی شدید مواجه است و صدها هزار کوبایی در جست‌وجوی زندگی بهتر مهاجرت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.