ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفیر آمریکا در امور خلع سلاح: اروپایی‌ها رضایت ترامپ در مورد برجام را تأمین کنند

رابرت وود از مذاکرات فشرده آمریکا با بریتانیا، آلمان و فرانسه درباره ضرورت نظارت بر برنامه موشکی سپاه و بند غروب برجام خبر داده است.

سفیر آمریکا در امور خلع سلاح اظهار امیدواری کرده است که سه قدرت اروپایی – بریتانیا، فرانسه و آلمان – با ایالات متحده آمریکا بر سر افزودن مکمل‌هایی به توافق هسته‌ای با ایران به درک مشترکی برسند. رابرت وود از مذاکرات فشرده با تروئیکای اروپایی درباره ضرورت نظارت بر برنامه موشکی سپاه و بند غروب برجام خبر داده و از آن‌ها خواسته که رضایت رئیس جمهور آمریکا را به دست بیاورند.

پنجشنبه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین، ژنو: نشست خبری رابرت وود سفیر آمریکا در امور خلع سلاح

رئیس جمهور آمریکا تا ۱۲ مه سال جاری (۲۲ اردیبهشت) به بریتانیا، فرانسه و آلمان فرصت داده که مکمل‌هایی برای برجام درنظر بگیرند. با این مکمل‌ها می‌بایست تأسیسات نظامی ایران تحت نظارت جامعه جهانی درآید و در پایان مدت محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران هم تجدید نظر شود (بند غروب).

به گزارش رویترز، رابرت وود، سفیر آمریکا در امور خلع سلاح در یک نشست خبری که پنجشنبه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین در ژنو برگزار شد از مذاکرات فشرده بین ایالات متحده آمریکا و سه قدرت اروپایی درباره مکمل‌های برجام و تجدید نظر در بند غروب توافق هسته‌ای خبر داده. وود در این نشست خبری گفته است:

«نگرانی‌های آمریکا درباره این موارد باید از بین برود. ما خوشبین هستیم که با سه کشور اروپایی به توافق برسیم، چنانکه رئیس جمهور ترامپ هم راضی باشد.»

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کند با این هدف که درباره برجام با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در سفر جداگانه‌ای به واشنگتن درباره برجام با ترامپ گفت‌وگو خواهد کرد.

سه کشور اروپایی پیشنهاد داده‌اند که برای حفظ برجام و تأمین رضایت رئیس جمهور آمریکا حدود ۱۵ مقام ایرانی، شرکت‌ و گروه‌ مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران تحریم شوند. این تحریم‌ها با براین هووک‌،‌ مدیر بخش برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن نیز به بحث گذاشته شده است. اما برخی کشورهای اتحادیه اروپا با این تحریم‌ها مخالفت کرده بودند.

ایتالیا که ژانویه سال جاری/ دی ۹۶ یک تفاهم‌نامه اقتصادی به ارزش پنج میلیارد یورو را با تهران به امضاء رسانده، با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به عنوان دومین مشتری نفتی اتحادیه اروپا همچنان مخالف است.

سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز گذشته گفته بود چنانچه اروپایی‌ها نواقص برجام را برطرف نکنند، رییس جمهور آمریکا هیچ مشکلی برای خروج از این توافق ندارد.

به گفته کروکر، اروپایی‌ها از محدود کردن برنامه موشکی ایران و بازرسی از تأسیسات نظامی جمهوری اسلامی استقبال کرده‌اند. اما آلمان معتقد است که مذاکره درباره بند غروب به معنای مذاکره درباره کل توافق هسته‌ای‌ست و لذا میسر نیست.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که برای حفظ برجام به ایتالیا سفر کرده، روز گذشته در رم به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است که تهران «آمادگی مقابله با هر سناریو را دارد.»

به گفته عراقچی، جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد که منافع‌اش در «این حرکت ترامپ» خدشه‌دار شود.

۹ روز قبل علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هشدار داده بود که چنانچه برجام لغو شود، ایران در چهار روز به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.