ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس‌جمهور جدید کوبا و مشکلات قدیم: واکنش آمریکا و اپوزیسیون

روسیه و چین از ریاست جمهوری میگِل دیاز کانل در کوبا استقبال کرده‌‌اند اما آمریکا و اپوزیسیون می‌گویند مردم کوبا در انتقال قدرت نقشی نداشتند.

آمریکا و اپوزیسیون کوبا روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، میگِل دیاز کانل در هاوانا را مورد انتقاد قرار دادند.

میگِل دیاز کانل، رئیس‌جمهور جدید کوبا

روز چهارشنبه ۱۸ آوریل / ۲۹ فروردین پارلمان کوبا میگل دیاز کانل ۵۷ ساله را به‌عنوان تنها گزینه پیشنهادی برای سمت ریاست‌جمهوری معرفی کرد و روز گذشته پنج‌شنبه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین از مجموع ۶۰۴ نماینده پارلمان، ۶۰۳ نماینده به کانل رأی دادند و او رئیس جمهوری جدید کوبا شد.

بدین ترتیب برای نخستین بار پس از ۶۰ سال مرد قدرتمند کوبا دیگر «کاسترو» نام نخواهد داشت.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتخاب میگِل دیاز کانل به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید کوبا، در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما با مردم کوبا هستیم و تا زمانی که کوبا انتخابات آزاد و منصفانه نداشته باشد، زندانیان سیاسی آزاد نشوند و در نهایت مردم کوبا آزاد نشوند، جایی نخواهیم رفت.»

— Vice President Mike Pence (@VP) 19. April 2018

وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنشی اعلام کرد که انتقال قدرت در کوبا غیردموکراتیک بود و شهروندان کوبا نمی‌توانستند تأثیر واقعی در آن داشته باشند.

این وزارتخانه افزوده است که با ناامیدی شاهدیم که دولت کوبا صدای مستقل را خاموش می‌کند و انحصار قدرت سرکوبگر را حفظ می‌کند.

سازمان کشورهای آمریکایی (OAS)، متشکل از ۳۵ کشور آمریکای شمالی و جنوبی نیز گفته است که انتقال قدرت در کوبا غیرقانونی است و پیروزی دیکتاتوری بر آزادی به سختی می‌تواند «انقلاب» نامیده شود.

از سوی دیگر اپوزیسیون کوبا نیز نسبت به انتخاب میگِل دیاز کانل به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتقاد کرده‌ است.

گروه «تصمیم کوبا»، از مخالفان دولت این کشور می‌گوید مردم کوبا از انتقال قدرت محروم ماندند. گروه «زنان سفیدپوش» که برای اجرای حقوق بشر در کوبا تلاش می‌کنند، گفته‌اند که رائول کاسترو، رئیس‌جمهور پیشین، تصمیمات مهم سیاسی خود را ادامه خواهد داد.

روسیه و چین از انتخاب میگِل دیاز کانل استقبال کرده‌اند.

میگل دیاز کانل روز گذشته در پارلمان کوبا گفت رائول کاسترو به عنوان دبیر اول حزب کمونیست کوبا همچنان رهبری تصمیم‌گیری‌ها درباره آینده کوبا را به عهده خواهد داشت.

کاسترو نیز در سخنانی تفصیلی اعلام کرد که دیاز کانل برای دو دوره پنج ساله رهبر دولت کوبا می‌ماند و در سال ۲۰۲۱ که او خود رهبری حزب کمونیست را ترک کرد، دیاز کانل به‌عنوان رهبر حزب کمونیست کوبا جانشین او خواهد شد.

فیدل و رائول کاسترو، به‌ترتیب از سال ۱۹۵۹ که انقلاب کوبا پیروز شد بر این کشور حکومت کردند. فیدل کاسترو در سال ۲۰۰۶ قدرت را به برادرش رائول واگذار کرد. رائول کاسترو در دوران ۱۲ ساله حکومت خود بخش‌هایی از اقتصاد کوبا را آزاد کرد. کوبایی‌ها اجازه یافتند شرکت‌های کوچک ایجاد کنند و دست به تجارت املاک و مستغلات بزنند. با این حال هنوز آزادی بیان و آزادی مطبوعات و ایجاد جنبش‌های سیاسی در کنار حزب کمونیست وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.