ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنرانی پرحاشیه روحانی: انتقاد از گفتمان دشمن‌محور و دستگاه‌های نظارتی

رئیس‌جمهوری ایران با لحنی تند به منتقدان دولت در دستگاه‌های غیراجرایی تاخت، آنها را «ناقص العقل» خواند و گفت صندلی مدیریت بر آنها که در برابر فشارها عقب‌نشینی می‌کنند،‌ حرام است.

حسن روحانی در نشستی با مدیران ارشد دولتی بار دیگر به منتقدان دولت تاخت، آنها را «ناقص‌العقل» دانست و نوسانات در بازار ارز را به عواملی مربوط دانست که خود توان افشاگری درباره آنها را ندارد.

روحانی در کنار واعظی، رئیس دفتر او (چپ تصویر) در حال ورود به نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت

رئیس‌جمهوری ایران سخنان خود در جمع مدیران ارشد دولتی را شنبه اول اردیبهشت با پرداختن مجدد به مفهوم «حکومت دینی» آغاز کرد و گفت:

«کشور،‌ اداره‌اش و مدیریتش بر عهده و از آن ملت است ... اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنایش حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است ... اساس انقلاب این است که به مردم احترام بگذاریم و مشکل مردم را حل کنیم.»

روحانی از فرآیندهای طولانی اداری در ایران انتقاد کرد و خواستار تسریع و احترام در برخورد با ارباب رجوع در ادارات دولتی شد.

رئیس‌جمهوری ایران با این حال ادعا کرد که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها «مردم امسال نسبت به پارسال از حکومت، دولت و مسئولان به خاطر اخلاق و رفتارشان، راضی‌تر شده‌اند». این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آخرین ماه‌های سال گذشته خورشیدی شاهد شدت‌گرفتن اعتراض‌های مردمی بود؛ از اعتراضات سراسری دی‌ماه گرفته تا دختران خیابان انقلاب، اعتراضات مالباختگان موسسات مالی ورشکسته، اعتصاب‌های کارگری و اعتراض به مشکلات زیست‌محیطی در اصفهان و خوزستان.

روحانی در ادامه مدعی شد که مشکلاتی همچون معضلات زیست‌محیطی و کم‌آبی و بیکاری جوانان و زنان «حل‌شدنی» است و گفت مردم را برای همراهی با سیاست‌های کشوری درباره این مشکلات باید «قانع‌» کرد و نه «تهدید».

او راه‌حل این مسئله‌ها را «اصلاح» خود خواند و گفت که دشمن‌تراشی توجه را از این مسائل منحرف می‌کند:‌

«ما دشمن و بدخواه داریم. در منطقه و جهان، در ابرقدرت‌ها بدخواه داریم، باید به فکر آن هم باشیم اما نباید خیلی فکر خود را به آن مشغول کنیم.»

«دشمن» یکی از پرتکرارترین واژه‌ها در سخنان علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران است و به نظر او عامل بسیاری از مشکلات.

«مدیران ترسو کناره‌گیری کنند»

روحانی در ادامه از مدیران ارشد دولتی که به حد کافی از برنامه‌های او دفاع نمی‌کنند، انتقاد کرد و گفت:

«برخی مدیران دولتی روزه سکوت گرفتند. نمی‌دانم از چه می ترسند، هرکس در پست دولتی است در هر رده مدیریتی باید بداند او طبق قانون اساسی و طبق وظیفه شرعی از توانمندی برخورد است و باید به وظیفه عمل کند و اگر از اخم این و آن هراس دارد برود کنار... قانون اساسی به ما اختیار داده است... هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند... بار اصلی کشور بر دوش ماست.»

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه با لحنی تند نسبت به دخالت دستگاه‌های غیراجرایی در اداره کشور انتقاد کرد و از «ناقص العقلی» مخالفان گفت:

«تو دستگاه نظارتی هستی اگر تخلفی دیدی باید بر مبنای قانون و نه بر مبنای عقل ناقص عمل کنی. عقل ناقص تو که مبنا نیست آقای دستگاه نظارتی. در چهارچوب قانون باید حرف بزنی.»

او در این رابطه تلویحاً به سیاق پیشین به حکایتی از تاریخ تشیع نیز رجوع کرد و گفت که «حضرت عباس(ع) هنگامی که برای او امان‌نامه آوردند، آن را قبول نکرد و این وفاداری به نظام، امام و راه دین و اخلاق است و ما باید این مسیر را انتخاب کنیم تا موفق شویم.»

انتقادها از عمل‌نکردن دولت روحانی به وعده‌هایش بالا گرفته است. نه تنها برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «پشیمانیم» از رأی خود به حسن روحانی اظهار ندامت کرده‌اند، بلکه محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات و علی اکبر ناطق نوری، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی نیز در نشستی مشترک با رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند تا به وعده‌هایش عمل کند. آنها هشدار داده‌اند که عملکرد فعلی دولت اصلاح‌طلبان را در انتخابات آتی با مشکل رویارو خواهد کرد.

تناقض‌گویی درباره فضای مجازی

حسن روحانی در سخنرانی خود برای مدیران ارشد دولتی به مسئله فضای مجازی و سانسور آن نیز پرداخت و گفت که فضای مجازی «یعنی امر به معروف و نهی از منکر»:

«برخی می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر  از طریق موبایل را قبول نداریم باید در خیابان یقه مردم را بگیریم. با یقه مردم را گرفتن امر به معروف درست نمی‌شود. با جنگ و دعوا که امر به معروف درست نمی‌شود. نمی‌دانم چرا بعضی از موبایل بدشان می آید. موبایل یعنی متحرک. از تحرک بدشان می‌آید. از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید؛ از اطلاعات مردم هم خوششان نمی‌آید می‌گویند در بی‌خبری محض باشند بهتر می‌خوابند.»

بحث بر سر فیلترینگ تلگرام از آخرین روزهای سال گذشته بالا گرفت. مقام‌های فضای عالی شورای مجازی و علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از مسدودشدن دائمی این خبررسان تا پایان این ماه به دلایل امنیتی خبر داده‌اند. با اینکه روحانی و برخی نمایندگان مجلس با این اقدام مخالفت کرده‌اند،‌ اما دولت در روزهای اخیر بخشنامه‌هایی به ادارات مختلف و رسانه‌ها برای توقف فعالیت در تلگرام و روی‌آوردن به پیام‌رسان‌های داخلی ارسال کرده.

روحانی نیز شنبه ضمن انتقاد از محدودیت در فضای مجازی گفت «اینکه فضای مجازی نباید در انحصار باشد حرف درستی است»؛ استدلالی که موافقان مسدودکردن تلگرام مطرح می‌کنند. علی خامنه‌ای، رهبر ایران شعار امسال را «حمایت از کالای ایرانی» قرار داده و استفاده از پیام‌رسان‌ داخلی در راستای همین شعار توجیه می‌شود.

حسن روحانی شنبه همزمان مدعی شد که «نباید اجازه دهیم حدود دو میلیون شغلی که در فضای مجازی ایجاد شده آسیب ببیند.» این ادعای او با واکنش فوری محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات مواجه شد که تصاویر زنده تلویزیونی چهره شگفت‌زده او را پس از اعلام آمار ضبط کردند. او گفت «تصویری که از من منتشر شد بیش از یک تعجب بود» و توضیح داد سال گذشته تنها بیش از ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده و «بیان دو میلیون شغل یک اشتباه لفظی بود.»

    نوسانات بازار ارز

    رئیس‌جمهوری ایران درباره نوسانات اخیر بازار ارز و گران‌شدن دلار نیز توضیح داد و آن را به عواملی منسوب کرد که به گفته خودش نمی‌تواند از آنها سخن بگوید:

    «چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند. گرگ های خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی که وارد این بحث نمی‌شوم. چه چیز باعث شد که آرامش بازار در زمینه ارز متزلزل شد. چه مقدار روانی بود و چه مقدار فشار خارجی بود؟ چه مقدار تبلیغاتی و چه مقدار که نمی‌توانم بگویم از کجا بود؟»

    او وعده داد که ارز ضروری برای واردات و تولید تأمین می‌شود و از هدررفت ارز به دلیل سیاست‌های پیشین انتقاد کرد.

    حسن روحانی همچنین گفت که دولت به «قاچاقچی‌ها» ارز نمی‌دهد و «کسی که می خواهد قاچاق انجام دهد، برود با هر قیمتی که می خواهد ارز تهیه کند، به ما ربطی ندارد»؛ سخنانی که یادآور کنایه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران درباره «برادرهای قاچاقچی» بود. آن زمان برادرهای قاچاقچی اشاره‌ای به سپاه پاسداران تعبیر شد.

    پیش‌ از این مقایسه روحانی بین ارتش و سپاه پاسداران و دیگر انتقادهای او از فعالیت‌های اقتصادی سپاه با واکنش شدید حامیان این نهاد نظامی در ایران روبرو شده بود.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • bijan

      این روزها هرکس مشکلات را به گردن دیگری میاندازند! رهبر که فقط رهنمود میدهد معصوم و مبری از هر خطا و تقصیر . دولت هم سپاه و بقیه را و عاقبت مقصران اصلی همان طرفداران محیط زیست و جاسوسان اجانب اندکه همه مشکلات زیر سر آنها و به خصوص آمریکا ست ! اما پیام مردم چیست ؟ دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکا است

    • اخرین کامنت های من

      من بعد مدتها به این نتیجه رسیده ام، تنها و تنها با زور و قوه قهریه میتوان این هیولا را نابود کرد و شرش از بشریت کوتاه کرد. گذار دموکراتیک یک توهم است، یک شوخی احمقانه! من میدانم درون بدنه مردمی نیروهای مسلح ناراضیتی است؟ انها هم معتقدند این آخوندها هیچ شایستگی حکومت ندارند، انها آخرین چسبندگی ملی ایرانی یعنی مذهب و اسلام را ازبین بردن با این همه ظلم و فسادشان! تنها سه سرنوشت ممکن است و در هیچ کدام خبری از عدالت و دمرکاسی کذایی نخواهد بود/ مردم عادی ایران بازنده هستند، این قمار را در سال 1357 باختن به مذهبی زدگی که 1400 سال بنده الله شان بودند که فقط ثمره اش غارت صدها ملیارد دلرا ثروت ملی شان و چند هزار میلیارد دلار خسرات بود! : 1- ادامه حکومت هیولایی این نظام و فروپاشی کامل ایران - با میلیون ها نفر نسل سوزی و فقیر و برهوت شدن بیشتر ایران! 2- تجزیه و فروپاشی- چه جنگ داخلی از حمله خراجی- هرچند اگر ارداه باشد در حمله خارجی میتوان شاهد با خوش شانسی افغانستانی باشیم. بستگی دارد خارجی حمله کننده سودش در چی باشد تجزیه یا یکپارچگی! 3- کودتای سکولاریستی / بهترین وسریع ترین روش ممکن / این هم دشوار است، دائما اخوندها افراد تعویض میکنند بیشت روبیشتر افراد سفله و نوکر صفت می گمارند. این قدر سطح فرماندهان قوای مسلح پایین امده، که تنها تفاوت آنها با الواط چاله میدان در لباس میلیتاری بدشکل آنهاست و ملاک تعیینشان صرفا تعهد به نوکری و مزدوری است حتی اگر بی وطن ترین و بی اصل و نسب ترین و سفله ترین افراد باشند از نظر این نظام چه بهتر!

    • اخرین کامنت های من

      من کامنت های زیادی طی بیش از 15 سال در اینترنت گذاشتم، می توانم بگویم 180 درجه مواضعم تغییر کرد، ولی حتی یک درجه مواضع حکومت ولایت فقیه تغییر نکرد! این که می گویند نظام ایران در حال فروپاشی است ناشی از قیاس ها نابجایی است، اینها فکر میکنند نظام ولایت فقیه شبیه شوروی یا شاهنشاهی سابق است. نظام ولایت فقیه، موجود هیولایی عجیب الخلقه استثنائی است. این هیولا شبیه هر چیزی است و در حال خاصیت برعکس آن دارد. شبیه آتش است ولی وقتی آب رویش می ریزی انگاری بنزین ریختی، بیشتر آتشین می شود! چرا؟ چون هیولا مثل انگل است، ایارن صرفا یک میزبان است، بعد از اینکه میزبان خورد و می رود سراغ میزبان بعدی، شاید میزبان بعدی سوریه یا حتی فرانسه باشد! من با این تمثیل ها میخواهد شماها را با عمق تراژدی که مردمان ایران در درجه اول و کل جهان با آن مواجه هستند روبرو کنم. این نام به یک تعیبیر عقده سرطانی بشریت است. تا این نظام برقرار باشد، بشریت روی خوش نخواهد دید، ملت-کشورهای جهان از کوچک تا بزرگ، اگر در توهم این باشند این لولوی سر خرمنی است که موجب می شود چند کشور شرکتهای تسلیحاتی شان رونق بیگرند، حماقت محض کرده اند! مهمتر از خود این نظام، وجود مشوق آمیزش است برای گرایش و گسترش تروریسم مذهبی در جهان. تا این نظام باشد و مثل یک کشور-دولت مشورع در سازمان های بین الملی با آن رفتار کنند، هر آخوند و هر ملایی سنی یا شیعه به این فکر می افتد چرا ما همچین کشور-دولتی تشکیل ندهیم؟! این خطر بزرگی است؛ طالبان، القاعده، داعش، النصره ، اخوان المسلیمن ... همگی به این نظام ولی فقیه نگاه می کنند همچو الگو منبع الهام بخش! می بینند این نظام در سازمان ملل عضویت دارد؟، نفت صادر میکند و دهها میلیون نفر به گروگان گرفته است! سران و آقازاده هایشان جنایتکار و دزد در بانکهای دنیای لیبرال حساب بانکی دارند و در کاخ و ویلاهای دنیای آزادلیبرال سکولار ... زندگی میکنند و از حاکمیت قوانی سرمایه درای لذت میبرند/ این دنیا سکولار به ظاهر حافظ حقو بشر، به میلیردها دلار غارت شده اهمیت بیشتری میدهد تا رنج مردم ایارن و تهدیدی که یان هیولا به سرنوشت بشریت میکند! هنوز برخی فکر میکنند هدف رسیدن به امپرتوری اخرالزمانی اینها شوخی است و تبلیغات! آیا توقع دارید تررویسم مذهبی اسلامی ریشه کن شود با وجود این نظام ولایت فقیه؟! آیا واقعا تا این حد احمق هستند برخی در این دولتهای سکولار؟!

    • بنی آدم

      آقای حسن روحانی، مثل یک رئیس دولت واقعی باش / اصلا وزیر درباری، تدراکچی هستی، لاقل احترام خودت حفظ کن، مگر زورت کردن ره از گاهی حرف مفت میزنی؟! مثلا پوتین، نتانیاهو وحتی ترامپ را بنگر، بخدا اندازه یک کشفدوز سر محله مان هم جربزه نداری! من شک دارم حسن روحانی سر جالیز بگذارند بتواند نقش مترسک سر جالیز هم ایفا کند تا یک جوجه گنجشگ را بترساند! ترامپ با تمام حرف و حدیثها، بالاخره چندتا موشک هوا کرد! تو فقط یاد داری حرف هوا کنی حسن روحانی! ایکاش بجای رئاست جمهوری میرفتی بادکنک فروش میشدی، لااقل با فوتهایت بادکنک باد میکردی و می فروختی به بچه ها توی پارک، هم بالاخره یک شغل شرفتمندانه داشتی و هم این بادها هوایی از ریه هایت بیرون میدهی خاصیتی داشت و مفید فایده ای بود! حسن روحانی، اینقدر دروغ نگو، بخدا برای خانواده و فرزندانت سرشکتگی دارد! اخر مرد، یکم غیرت و شرف هم خوب چیزی است! اخر مرد حسابی، لااقل 30% قدرت کشور در دست توست! این سیف دارد چکار میکند توی بانک مرکزی؟ اخر مرد یکم انسان باش، برادرت تو صرافی ها چکار میکند؟ اخر مرد ، نشنیدی میگویند: نیم من باش ولی مرد باش! این همه پشم و پیله توی صورتت است اما دریغ از یک مو غیرت! یعنی نمیتونی، یک آیین نامه بنویسی یا لایحه بدهی، مثلا لایحه عدالت توزیعی سهام مالکیت منابع تولید ثروت ملی میان همه توزیع کنیم تا این نسل سوزی تمام شود؟ لایحه بده، تصویب نکردند، لاقل مثل خاتمی میتوانی بگویی سعی کردم، اخر مرد حسابی تو فقط داری حرف میزنی؟ یک کمی عمل کن! خجالت نمی کشی جوانان برای وام ازدواج ده ملیونی می روند، بهشان وام نمیدهند چون ضامن و وثیقه ندارند، اما رانتخوارهای شماها چند هزار میلیارد تومانی میگرند و پس نمیدهند؟! چرا این آقازاده های اعتدالی-اصلاح طلب شما در خارج پول ملت را میبرند و تو هیچی نمی گویی و اسمشان لو نمی دهی؟!

    • farid

      - حکومتی که کلید وعده های انتخاباتی بنفش ریس جمهورش بکلی زنگ زد!! - وزرایش تاجر و امنیتی و بازجو بوده اند واقوامشان شرکتهای انحصار وارداتی باز کرده و مشغول چپاول هستند - نمایندگان مجلسش رشوه بگیر و مشغول ردو بدل عکس دختران و یا سلفی بگیر با خانم نماینده اروپا و...هستند - پاسدارانش نیزمشغول ساخت وساز برج وفروش نفت و ناپدید کردن دکل نفتی و واردات اسکله ای هستند - پولهای مردم هم که به حزب اله و ونزویلا و عراق فرستاده میشود و یا صرف صدور موشک و بمب شیمیایی میشود - دخترانش از سکو ی مخابراتی پرتاب میشوند و یا موردکتک شدید و یا اسیدپاشی قرار میگیرند و یا مثل زهراکاظمی و ندا باچماق و گلوله کشته میشوند یا بزندان می اندازند. کشاورزو کارگرش نیز بیکار و زندانی و مورد اصابت گلوله قرار میگیرد. متخصص تحصیکرده اش نیز در زندان با آمپول کشته میشود و میگویند خودکشی کرده و یا از ترس به خارج فرار میکند وبلاگ نویسش مثل ستار بهشتی از سقف اویزانش میکنند و بدنش را با چماق درب و داغان میکنند و نویسنده اش را مثل سعیدی سیرجانی بجرم نوشتن نامه خفه میکنند... سیاستمدار ازاده مثل فروهرها را با چاقو سلاخی میکنند وکیلش مثل نسرین ستوده به جرم وکالت دهها سال زندانی محکوم میشود! - قاری آغا(طوسی مشهور)و مرتضوی(دادستان؟ معروف)و رحیمی (معاون احمدی نژاد معروف) با وجود محکومیت آزادانه با محافظ مسافرت میکنند! - فقط یک دلیل بیاورید تا مردم شعار ندهند «جمهوری اسلامی ؍ نمیخواهیم نمیخواهیم - نخست وزیر المان به امریکا میرود وفدریکا موگرینی که عکسهای سلفی اش با نمایندگان حکومت اسلامی فراموش نمیشود با جمع آوری ۵۰۰ امضای نمایندگان پارلمان اروپا برای حفظ برجام و قراردادهای ترکمانچای با حکومت اسلامی تلاش میکنند!!

    • farid

      در این بخشنامه دولت روحانی قوای سه ‌گانه و نهادهای عمومی غیر دولتی را موظف کرده «ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، هرگونه فعالیت و ارایه خدمات خود را از طریق پیام‌‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند.» افزون بر آن، مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی ارسال کرده و استفاده از پیام‌‌رسان‌های خارجی و از جمله تلگرام را ممنوع اعلام کرده است!!.

    • میر ز ا رضا

      «کشور،‌ اداره‌اش و مدیریتش بر عهده و از آن ملت است … اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنایش حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است … اساس انقلاب این است که به مردم احترام بگذاریم و مشکل مردم را حل کنیم.» ً پرسشی از عالیجناب «فریدون» سابق و معظم له «فرعون» کنونی : خوب اگر آن مقام «تدبیر و امید!؟!» معانی لغت فریبنده؛ خلایق رنگ کن؛ و کاملأ بی معنای «مردم سالاری دینی!؟!» را حس و لمس کرده اید کمی آنرا تشریح نمایید تا بلکه فیضی حاصل شود از برای «تدبیر و امید» سرکار عالی!!! توضیح و معنا کردن «حکومت اسلامی» پیشکشتان !!!

    • زمانی

      دکتر آیت الله تدارکاتچی مقام اول مادام العمر حاکمیت اسلامی، بازی آخوند خوبه و آخوند بده فایده نداره؛ تو خود حجاب خودی، از میان برخیز

    • بهرام

      بیکار شدن ۲۰۰ هزار شغل که سال گذشته در فضای مجازی ایجاد شده اند کم است؟ دویست هزار شغل هر کدام به طور متوسط صاحب یک خانواده 3 نفری باشند می شود، آجر شدن نان 600 هزار نفر. برای حکومت عدل علی که عددی محسوب نمی شود؟ برای اسلام عزیز این کمترین هزینه است!