ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترور یک مهندس فلسطینی در مالزی همزمان با ادامه اعتراضات در نوار غزه

دو مهاجم موتورسوار با «ویژگی‌های ظاهری اروپایی» یک عضو احتمالی حماس را در کوالا لامپور ترور کردند. یک روز پیش از آن شمار کشته‌شدگان اعتراضات در مرز غزه به ۳۵ تن رسید.

یک عضو حماس در پایتخت مالزی به دست مهاجمان ناشناس ترور شد. یک روز پیش از آن نیز اعتراضات فلسطینیان در نوار غزه ادامه یافت که به گستردگی هفته‌های پیش نبود،‌ اما کماکان خونبار باقی ماند. شمار قربانیان خشونت ارتش اسرائیل علیه معترضان فلسطینی در هفته‌های اخیر به ۳۵ تن رسیده است.

فادی محمد بطش در پایتخت مالزی ترور شد ـ‌ عکس: توئیتر

دو مهاجم ناشناس سوار بر موتورسیکلت شنبه صبح ۲۱ آوریل / اول اردیبهشت، یک عضو حماس را در کوالالامپور مالزی به قتل رساندند. فادی محمد بطش ۳۵ ساله یک مدرس رشته مهندسی بود که بر اثر اصابت چهار گلوله ترور شد. موتورسوارها ۱۰ گلوله به سوی او شلیک کرده بودند.

حماس در بیانیه‌ای قتل یک عضو خود را تأیید کرده اما آن را به سرویس اطلاعاتی اسرائیل نسبت نداده است. در بیانیه حماس عاملان این قتل «دستان خیانت‌پیشه» توصیف شده‎اند.

سفیر فلسطین در مالزی ساعتی بعد از این بیانیه هویت قربانی را اعلام کرد اما از پاسخ به این پرسش که آیا محمد بطش عضو حماس بوده است یا نه، طفره رفت.

او به «رویترز» گفته که هنوز نمی‌توان بطش را هدف ترور سیاسی یا عضو حماس دانست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. به گفته او،‌ شاهدان عینی مهاجمان را «دارای ویژگی‌های ظاهری اروپایی» توصیف کرده‌اند.

اما جنبش جهاد اسلامی فلسطین و خانواده بطش مسئولیت ترور او را متوجه موساد دانستند.

مقام‌های اسرائیل نیز از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند.

ادامه اعتراضات در غزه

سربازان اسرائیلی جمعه ۲۰ آوریل / ۳۱ شهریور چهار معترض فلسطینی دیگر را به ضرب گلوله از پای درآوردند. یکی از کشته‌شدگان پسری ۱۵ ساله بود.

یک کودک فلسطینی در نزدیکی کمپ معترضان در مرز غزه ـ منبع: afp

به گفته مقام‌های بهداشتی فلسطینی، ۱۵۶ تن دیگر نیز در گلوله‌باران سربازان اسرائیلی مجروح شده‌اند.

ساکنان معترض غزه برای دستیابی به حق بازگشت به سرزمین پیشین‌شان دست به اعتراض زده‌اند و تجمع آنها در مرز غزه با اسرائیل به مناسبت «روز سرزمین» آغاز شد. معترضان گفته‌اند شش هفته به اعتراض ادامه می‌دهند. آنها جمعه نیمی از این شش هفته اعتراض را سپری کردند اما میزان مشارکت نسبت به هفته‌های پیشین کاهش یافته بود.

معترضان در هر حال جمعه هشدار اسرائیل مبنی بر نزدیک‌نشدن به مرز را نادیده گرفتند، در برابر سربازان اسرئیلی از فلاخن و قلاب‌سنگ استفاده کردند و برخی با سیم‌چین تلاش کردند تا در حصار مرزی نفوذ کنند.

با مرگ چهار معترض در این تجمع، شمار کل کشته‌شدگان به شش تن رسیده است.

نیکولای ملادنف، فرستاده سازمان ملل در امور خاورمیانه در واکنش به سرکوب معترضان در توئیتی نوشت:

«شلیک‌کردن به کودکان تکان‌دهنده است! چگونه کشتن یک کودک در غزه امروز به صلح کمک می‌کند؟‌»

— Nickolay E. MLADENOV (@nmladenov) April 20, 2018


پتر لرنر، سخنگوی بازنشسته ارتش اسرائیل در پاسخ به او توئیت کرد که «لطفاً بروید غزه، با حماس رایزنی کنید و مجبورشان کنید از فرستادن مردم به حصارهای مرزی دست بکشند.»

اسماعیل هنیه، رهبر حماس هشدار داده است که اعتراض‌ها ۱۵ مه به اوج خود خواهند رسید و در تمام مرزهای فلسطین و اسرائیل بر پا خواهد شد. او در بازدید از کمپ معترضان در مرز غزه و اسرائیل گفت:

«من به مردم‌مان در همه‌جا می‌گویم که آماده سرازیرشدن سیل انسانی بر تمام مرزهای فلسطین، داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج آن باشند. من به اشغال‌گران اسرائیلی می‌گویم که دیگر دوران‌تان تمام شده است.»

جامعه بین‌الملل استفاده اسرائیل از گلوله‌های جنگی در سرکوب اعتراض‌ها را محکوم کرده اما مسئولان اسرائیلی می‌گویند که هربار معترضان بیش از حد به حصارهای مرزی نزدیک شوند، سربازان این کشور حق تیراندازی دارند.

انتقادها از اسرائیل چنان قوت گرفته که ناتالی پورتمن، ستاره هالیوودی اسرائیلی‌ـ‌آمریکایی گفت در مراسم اهدای جایزه یک میلیون‌دلاری به او در اسرائیل شرکت نخواهد کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.