ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید مرتضوی در یکی از شهرهای شمال ایران دستگیر شد

دادستان پیشین تهران در ویلایی در سرخرود مازندران دستگیر شد. او را برای اجرای حکم دو سال حبس به جرم معاونت در قتل معترضان در کهریزک به بند ۲۴۱ زندان اوین معرفی کردند.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران بالاخره دستگیر شد. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه یکشنبه دوم اردیبهشت به نقل از یک «منبع آگاه» از دستگیری سعید مرتضوی در یکی از شهرهای شمال ایران خبر داد. او را در ویلایی در سرخرود مازندران بازداشت کرده‌اند.

سعید مرتضوی بالاخره برای اجرای حکم حبس دو سال مربوط به پرونده کهریزک بازداشت شد

خبرگزاری صداوسیمای ایران نیز این خبر را تأیید کرده و گفته است که مرتضوی برای اجرای حکم دو سال حبس به بند ۲۴۱ زندان اوین معرفی شده است.

دادستان پیشین تهران به اتهام معاونت در قتل در پرونده قتل‌های بازداشتگاه کهریزک به دو سال زندان محکوم شد و این حکم به او ابلاغ شده بود. گروهی از معترضانی که روز ۱۹ تیر ۸۸ در گردهمایی‌های خیابانی ۱۸ تیر دستگیر شدند، به دستور مستقیم مرتضوی به کهریزک برده شدند. امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و رامین قهرمانی در سوله‌های بدون آب و امکانات کهریزک جان باختند.

مرتضوی، رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی دو پرونده فساد مالی در رابطه با همین سازمان نیز دارد. این اتهام‌ها به مدیریت او در سازمان تأمین اجتماعی و ارتباطش با بابک زنجانی، متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی مربوط است.

پس از افشاگری‌های اخیر مقام‌های اطلاعاتی درباره مرگ زهرا کاظمی، عکاس ایرانی‌ـ‌کانادایی در زندان اوین نیز زمزمه‌هایی از امکان تعقیب قضائی مرتضوی در این پرونده به گوش رسید.

    پایان فرار

    تردید درباره وضعیت مرتضوی پس از آن آغاز شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه پنج‌شنبه ۲۳ فروردین در پاسخ به خبرنگار روزنامه خراسان درباره اجرای حکم مرتضوی هنگام ترک سالن شتابزده پاسخ داد: «حکم جلبش صادر شده ولی متأسفانه هنوز گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست!»

    این اظهارنظر با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. برای نمونه حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در حساب توئیتری خود با اشاره به محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی و مجرم فراری در فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی نوشت که «مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار کند نه فراری داده شود».

    شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی نیز ناپدیدشدن مرتضوی را شبیه به «شوخی» توصیف کرده بود.

    فعالان مدنی نیز پوسترهای مرتضوی به عنوان مجرم «تحت تعقیب» را بر دیوارهای شهر چسباندند و کلیپ‌های ویدئویی با همین مضمون در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

    همزمان شایعاتی از حضور مرتضوی در شهری در شمال ایران منتشر شد. این شایعات تأییدنشده از حضور او در رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان خبر می‌دادند.  مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس این خبر را تکذیب کرد و گفت: «هیچ دیداری با سعید مرتضوی نداشته‌ام و یک‌سری منابع ضدانقلابی که در خارج از کشور فعالیت دارند این چرت و پرت‌ها را می‌نویسند.»

    همسر مرتضوی ۲۸ فروردین محل حضور او را تهران اعلام کرد. دو روز بعد جمعه‌شب وب‌سایت خبری «انصاف‌نیوز» به نقل از یک منبع آگاه از بازداشت مرتضوی در شهر ری خبر داد اما این موضوع صحت نداشت. پس از آن همسر مرتضوی در اظهارنظر تازه‌ای گفت از او هیچ خبری در دست ندارد.

    بنا به گفته مقام‌های دادگستری استان مازندران، سعید مرتضوی را در ویلایی در منطقه سرخرود این استان بازداشت کرده‌اند.

      تلاش برای اعاده دادرسی

      مرتضوی پیش از این به خبرگزاری صداوسیمای ایران گفته بود که خواهان اعمال ماده ۴۷۷ درباره پرونده قضائی او است. این ماده شرایط اعاده دادرسی را تعیین می‌کند.

      مرتضوی باید از طرق پیش‌بینی‌شده در قانون این درخواست را به ریاست قوه قضائیه ارائه دهد. رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح یا رئیس کل دادگستری استان‌ها می‌توانند احکام قطعی را برای درخواست اعاده دادرسی به نزد ریاست قوه قضائیه بفرستند.

      اگر رئیس قوه قضائیه که صادق آملی لاریجانی است، رأی صادره علیه او را خلاف شرع تشخیص دهد، حکم دادستان سابق تهران تغییر خواهد کرد. در غیر این صورت، حکم صادره قطعی است.

        در همین زمینه

          این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

          آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

          .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

          توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

          نظر بدهید

          در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

          نظرها

          نظری وجود ندارد.