ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام آمادگی تهران برای مشارکت فعال در بازسازی عراق و سوریه

جمهوری اسلامی می‌خواهد با مشارکت در بازسازی عراق و سوریه، سهم خود را در بازار این کشورها افزایش دهد و هزینه‌های مداخله نظامی در آنجا را تأمین کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در پیامی به بشار اسد، رئیس دولت دمشق از آمادگی تهران برای کمک به بازسازی سوریه خبر داد. امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران نیز در پایان سفر به عراق مشارکت در بازسازی این کشور را «وظیفه» تهران خواند. نمونه‌ای از تلاش‌های ایران برای افزایش سهم در بازار کشورهای جنگ‌زده همسایه و تأمین هزینه مداخله نظامی در آنها.

روحانی در پیامی به بشار اسد از آمادگی ایران برای کمک به بازسازی سوریه گفت ـ تصویر آرشیوی

حسن روحانی در این پیام که خبرگزاری تسنیم عصر شنبه منتشر کرد، نوشته است:

«دولت جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در مبارزات و مقابله با تروریسم کنار ملت سوریه بوده، آمادگی دارد تا در امر بازسازی سوریه نیز با تمامی امکانات در کنار شما باشد.»

رئیس‌جمهوری ایران همچنین به اسد وعده داده که تهران «تا دفع نیروهای شر و بازگرداندن امنیت و ثبات به سراسر جمهوری عربی سوریه به مساعدت های خود ادامه خواهد داد.»

انقلاب سوریه که ۲۰۱۱ در بستر بهار عربی آغاز شد، به سرعت به جنگی چندلایه تغییرشکل داد. ورود ایران به جنگ سوریه و فعالیت نیروهای سپاه قدس پاسداران در آنجا یکی از عوامل باقی‌ماندن اسد در قدرت دانسته می‌شود.

با این حال، نیروهای نظامی ایران و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت این کشور همراه با ارتش سوریه مسئولیت مرگ بیش از ۹۰ درصد غیرنظامیان در جنگ سوریه را بر دوش می‌کشند. در این جنگ تقریباً هفت‌ساله، نیم‌میلیون تن کشته شده‌اند.

ایران هزینه مالی زیادی برای جنگیدن در سوریه پرداخت. طی چهار سال گذشته ایران علاوه بر کمک‌های نظامی و آنچه که همکاری‌های مستشاری اعلام شده، ۵,۶ میلیارد دلار کمک اعتباری به بانک مرکزی سوریه کرده است.

مقام‌های دولتی ایران امیدوارند که مشارکت درپروژه‌های بازسازی سوریه بتواند هزینه‌های مالی مداخله نظامی در این کشور را جبران کند.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ۷۵ درصد اقتصاد سوریه در جریان جنگ داخلی تخریب شده و بازسازی این کشور حداقل ۲۰ سال طول خواهد کشید.

پیش از این نیز یحیی رحیم‌صفوی، مشاور رهبر ایران در امور نظامی گفته بود که ایران هزینه مداخله در سوریه را با قراردادهای طولانی‌مدت بر سر منابع این کشور تأمین خواهد کرد.

    «وظیفه» بازسازی عراق

    امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران نیز در پایان سفر به عراق در نشستی خبری از آمادگی ایران برای کمک به بازسازی عراق خبر داد.

    ورود وزیر دفاع ایران (چپ) به عراق

    حاتمی شنبه اول اردیبهشت به سفر خود در عراق پایان داد. به گفته وزیر دفاع ایران، مذاکرات او با مسئولان عراقی بر سر بیشترشدن همکاری‌های فنی، تخصصی و دفاعی بود.

    در جریان سفر او همچنین کمیته‌ نظامی چهارجانبه‌ای با حضور مسئولان نظامی و امنیتی ایران، روسیه، سوریه و عراق نخستین نشست خود را برگزار کرد.

    حاتمی در نشست خبری روابط ایران و عراق را «ریشه‌دار» توصیف کرد و گفت که «این روابط به هیچ‌وجه تحت تاثیر شیطنت‌های مداخله‌جویانه قرار نخواهد گرفت.»

    او همچنین گفت که با شکست گروه «دولت اسلامی» (داعش) در عراق، اولویت تهران نیز همکاری در بازسازی عراق است و «جمهوری اسلامی ایران مشارکت در بازسازی عراق را وظیفه خود می‌داند.»

    ایران پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام نفوذ خود در این کشور دارای اکثریت شیعه را افزایش داد. با ورود داعش به صحنه عراق، سپاه قدس پاسداران و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران بار دیگر نقشی اساسی یافتند.

    تهران این بار نیز می‌خواهد هزینه‌های جنگی را با سود اقتصادی از طریق دسترسی به بازار عراق تأمین کند. اما حجم و ارزش صادرات ایران به عراق  در دو سال پیاپی حدود ۳۵۰ میلیون دلار افت کرده و آمار منابع دولتی و اظهارات تجار و مسئولان دولتی از کاهش دوباره سهم جمهوری اسلامی در بازار نزدیک‌ترین همسایه حکایت دارد.

    به گفته حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، ایران در نظر دارد «سیستم تجاری جدیدی» را به منظور افزایش سهم در اقتصاد عراق به کار بگیرد که مشارکت در بازسازی مناطق جنگ‌زده، به ویژه موصل در آن اهمیتی اساسی دارد.

    ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای  و «پیدا کردن افراد صاحب نفوذ» و «ایجاد منافع برای بغدادنشیان» از دیگر برنامه‌های جمهوری اسلامی برای رقابت با ترکیه در بازار عراق است.

    عربستان نیز دیگر رقیب قدرتمند ایران در بازار عراق است.

    عراق اعلام کرده است که برای بازسازی شهرها و زیرساخت‌های ویران‌شده این کشور در جنگ با داعش، به ۸۸ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • هوشنگ

      ۳۵ میلیون میمرد ز درد آبی, یکی میگفت بازسازی عراق و سوریه میخواهی؟

    • faryad

      اول بروید صدها سد و ورزشگاه و پروژه داخلی را که با به باد دادن میلیاردها پول به انجام نرسیده و یا سبب خشک شدن رودها و دریاچه ها شده جمع کنید! به باد دادن بیشتر پول مردم ایران درعراق و سوریه پیشکش !

    • hamid

      استبداد دینی ، ثروت ملی از انسانی‌ و مالی‌ را در کشور‌های دیگر سوزآنده و میسوزآند آنهم زمانی‌ که نصف ایران از بیتدبیری و خیانتهای استبداد دینی بیابان شده و فقر عمومی‌ گشته! استبداد در هر شکلش باید از ایران برود . بدانیم که استبداد دینی آخرین ریشه تاریخی استبداد در ایران هست، برای رهآیی از استبداد دینی اول ریشه آنرا باید در باور بسوزآنیم و بعد در عینیت خواهد رفت! شاد باشید. حمید

    • کارو

      پس از 6 ماه برای بازسازی مناطق زلزله زدۀ کرمانشاه آمادگی ندارند؟؟ مردم هنوز در چادر هستند و کانکس ها هم به زودی با گرم شدن هوا به جهنم تبدیل شده و مجدداً همۀ مردم باید زیر چادر برگردند. از خانه و بازساز یهم خبری نیست. عقرب و رتیل و مار و وبا و سالک و گرمازدگی و شپش و .... هم هست. لعنت بر هر کسی که آری گفت و سبز شد و بنفش شد و 20 سال تمام از 76 بدین سو این رژیم را «تحکیم» کرد.