ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن: تأمین امنیت اسرائیل به عنوان ضامن برجام

سفر آویگدور لیبرمن به واشنگتن قبل از اعلام نظر نهایی رئیس جمهور آمریکا درباره برجام، با آینده توافق هسته‌ای گره خورده. اسرائیل خواهان پایان یافتن حضور نظامی سپاه در سوریه است.

واشنگتن چهارشنبه ۲۵ آوریل / ۵ اردیبهشت میزبان آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل است. وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در این سفر لیبرمن با جیمز متیس، وزیر دفاع اسرائیل و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و تعدادی از اعضای سنای آمریکا دیدار و گفت‌وگو می‌کند. گسترش حضور ایران در سوریه در کانون این گفت‌وگوها قرار دارد. سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا  قبل از اعلام نظر نهایی رئیس جمهور آمریکا درباره برجام، با آینده توافق هسته‌ای و مکمل‌های احتمالی آن گره خورده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد گفته است در دیدارهای آویگدور لیبرمن، مذاکرات بر هماهنگی نزدیک امنیتی بین نهادهای دفاعی اسرائیل و آمریکا در برابر تحولات منفی ناشی از گسترش حضور ایران در خاورمیانه به ویژه با تاکید بر سوریه و نگرانی‌های امنیتی دیگر متمرکز خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترکش با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که روز گذشته در کاخ سفید برگزار شد، اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه به مذاکرات درباره مکمل‌های برجام در زمینه محدود کردن نفوذ ایران در سوریه بستگی دارد. مکرون گفت به توافق جداگانه‌ای در این زمینه نیاز است.

دوشنبه ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین فرودگاه نظامی تیفور در حوالی حمص در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا هدف ۸ موشک قرار گرفت. در این پایگاه نیروهای سپاه قدس مستقرند. اسرائیل مسئولیت این حمله را رسماً به عهده نگرفته اما وزارت دفاع روسیه و ارتش سوریه اعلام کرده‌اند که این حمله کار اسرائیل بوده است.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون اسرائیل بیش از ۱۰۰ بار نیروهای سپاه قدس و حزب‌الله لبنان در خاک اسرائیل را هدف بمباران‌های هوایی قرار داده‌اند. وزارت دفاع اسرائیل بارها اعلام کرده که اجازه نخواهد داد ایران در سوریه مستقر شود.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل چهار روز قبل در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفته بود: «صرف‌نظر از هزینه‌اش، ما اجازه نمی‌دهیم اطراف ما حلقه بزنند.»

لیبرمن در همان حال تأکید کرده بود که اسرائیل قصد رویارویی نظامی مستقیم با ایران را ندارد:

«امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. مهم‌ترین وظیفه ما این است که مانع از جنگ بشویم و برای این منظور می‌بایست اهداف مشخصی را هدف قرار داد که طرف مقابل متوجه جدیت موضوع بشود.»

وزیر خارجه ایران هم در سفر اخیرش به نیویورک در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس گفته بود حملات هوایی اسرائیل به سوریه به معنای بی‌توجهی این کشور به قوانین بین‌الملل و نقض حاکمیت ملی سوریه است:

«اعتقاد ندارم که ما در حال سوق یافتن به سوی یک جنگ منطقه‌ای هستیم ولی اسرائیل با نقض حریم هوایی و حاکمیت سوریه در حال تشدید تنش است و اگر همچنان به نقض حاکمیت دیگر سرزمین‌ها ادامه دهد، عواقبی در انتظار آنها خواهد بود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به ظریف ایران را متهم کرده بود که با فرستادن پهپادهای مسلح از آسمان سوریه به حریم هوایی اسرائیل، این کشور را تهدید می‌کند.

ارتش اسرائیل هفته گذشته تصاویری ماهواره‌ای از پایگاه‌های سپاه قدس در خاک سوریه را منتشر کرده بود. اسرائیل ادعا می‌کند که سپاه با به کارگیری هواپیماهای مسافربری، به سوریه سلاح صادر می‌کند.

بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، اسرائیل اعلام کرده بود که امنیت این کشور تا ۲۵ سال آینده تضمین است.  علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی درباره اسرائیل که بعد از توافق هسته‌ای ایراد کرده بود گفته بود «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» در روزهای گذشته فرماندهان ارشد نظامی ایران از جمله فرمانده ارتش هم این عبارت را تکرار کرده‌اند. به همین سبب سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا قبل از اعلام نظر نهایی رئیس جمهور آمریکا درباره برجام، با آینده توافق هسته‌ای و مکمل‌های احتمالی آن گره خورده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیکخوی

    برگزیده از سروده فردوسی / شاهنامه / پادشاهی اسکندر

  • نیکخوی

    یکی مرد پاکیزه و نیکخوی بدو دین یزدان شود چارسوی یکی پیر دهقان آتش‌پرست که بر واژ برسم بگیرد بدست دگر دین موسی که خوانی جهود که گوید جز آن را نشاید ستود دگر دین یونانی آن پارسا که داد آورد در دل پادشا چهارم بیاید همین پاک‌رای سر هوشمندان برآرد ز جای چنان چارسو از پی پاس را کشیدند زانگونه کرپاس را تو کرپاس را دین یزدان شناس کشنده چهار آمد از بهر پاس همی درکشد این ازان آن ازین شوند آن زمان دشمن از بهر دین دگر تشنه‌ای کو شد از آب خوش گریزان و ماهی ورا آب‌کش زمانی بیاید که پاکیزه مرد شود خوار چون آب دانش بخورد به کردار ماهی به دریا شود گر از بدکنش بر ثریا شود