ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال ترامپ از مرکل و آغاز مذاکرات دو طرف در مورد برجام

سفر مرکل به آمریکا کوتاه است. صدراعظم آلمان تلاش خواهد کرد ترامپ را فانع کند که در برجام بماند. مرکل موافق نظارت بر برنامه موشکی ایران است‎ اما با توافق تازه نه.

ابتدا مکرون و اکنون مرکل: دونالد ترامپ در واشنگتن صدراعظم آلمان را به حضور پذیرفت. مرکل به آمریکا رفته است تا از جمله در مورد برجام با ترامپ گفت‌وگو کند و او را قانع کند که در برجام بماند.

جمعه ۲۷ آوریل/ ۷ اردیبهشت، واشنگتن: دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کاخ سفید

دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از آمریکا برخلاف سفر سه روزه اخیر امانوئل مکرون به واشنگتن کوتاه خواهد بود. دیداری دو ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای، کنفرانس خبری مشترک و ضیافت شام و سپس بازگشت به آلمان.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از به حضور پذیرفتن مرکل، در توئیتر خود از این دیدار به‌گرمی استقبال کرد. او به‌رغم اختلاف‌های موجود با آلمان در زمینه‌های مختلف، به‌هنگام پذیرفتن مرکل در کاخ سفید نیز تلاش کرد تا خود را میزبان خوشحالی نشان دهد.

انتظار می‌رود که این دو بیش از هر چیز درباره پنج موضوع گفت‌وگو کنند: توافق هسته‌ای با ایران و تهدید ترامپ برای خروج از آن، بحران سوریه، سیاست حمایت ترامپ از تولید داخلی آمریکا در عرصه تجارت جهانی، خط لوله گاز نورداستریم-۲ بین روسیه و دریای بالتیک و سهم آلمان در بودجه نظامی ناتو.

در مورد توافق هسته‌ای ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، دونالد ترامپ به آلمان، فرانسه و بریتانیا مهلت داده تا توافق هسته‌ای کنونی را تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) تکمیل کنند. رئیس جمهور آمریکا برجام را «بدترین توافق همه دوران‌ها» می‌داند و گفته است که اگر برجام تکمیل نشود از این توافق خارج و تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر به‌اجرا خواهد گذاشت. با این حال، بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گویند توافق هسته‌ای در حال انجام است و به دنبال راه‌هایی برای رفع نگرانی‌های ترامپ درباره فعالیت‌های گسترده‌تر ایران بدون ورود به توافق هسته‌ای هستند.

— ZDF heute (@ZDFheute) 27. April 2018

پیش از مرکل، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه سه‌شنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در کاخ سفد اعلام کرد که به نظر او، علاوه بر برجام به توافق تازه‌ای با ایران در زمینه نظارت بر تأسیسات موشکی سپاه، محدود کردن نفوذ ایران در خاورمیانه و همچنین محدویت غنی‌سازی اورانیوم تا سال ۲۰۲۵ نیاز است. او در کنگره آمریکا گفت توافق هسته‌ای را نمی‌توان کنار گذاشت چون بر سر آن توافق شده است اما می‌توان درباره توافق تازه گفت‌وگو کرد.

در پی اظهارات وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که «اولویت مطلق» آلمان حفظ توافق هسته‌ای و اجرای آن توسط همه طرف‌هاست: «توافق هسته‌ای توسط هفت کشور و اتحادیه اروپا مذاکره شد و نمی‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار گیرد (…) اما روشن است که فراتر از توافق، ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته‌ای ایران اهداف منحصراً مسالمت‌آمیز دارد.»

مرکل نیز گفته است که با نظارت بر برنامه موشکی ایران موافق است‎ اما معتقد است که تجدید نظر در «بند غروب» برجام‎ میسر نیست‎. بر اساس «بند غروب»، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال اجازه خواهد داشت حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را بیشتر کند.

رسانه‌های آلمان نوشته‌اند که تلاش مرکل در سفر بر واشنگتن حفظ برجام است.

در زمینه تجارت خارجی، ترامپ تعرفه‌ای برای واردات آلومینیوم و فولاد اعمال کرده و مرکل می‌خواهد با ترامپ در باره آزاد شدن دائمی تجارت فولاد و آلومینیوم گفت‌وگو کند.

در مورد خط لوله گاز نورداستریم-۲ بین روسیه و دریای بالتیک منتقدان در ایالات متحده معتقدند که اروپای غربی به این طریق بیش از حد وابسته به کرملین خواهد شد.

درباره بودجه ناتو ترامپ معتقد است که سهم مالی آلمان کم است. او می‌خواهد که همه کشورهای عضو ناتو حداکثر تا سال ۲۰۲۴ سالانه دست‌کم دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه دفاعی کنند. اعضای ناتو نیز توافق کردند که تا سال ۲۰۲۴ سهم دو درصد از درآمد اقتصادی خود را وقف بودجه ناتو کنند.

تاکنون در کنار آمریکا، تنها بریتانیا، یونان، لهستان و استونی هزینه‌ای بیش از دو درصد از درآمد اقتصادی خود را به ناتو پرداخته‌اند.

دونالد ترامپ در توئیتر خود درباره دیدار با مرکل نوشت: «موضوعات بسیار زیادی برای صحبت کردن وجود دارد و ما زمان کمی داریم.» با این حال ترامپ درباره نتیجه مذاکرات اظهار خوش‌بینی کرد و افزود: «[این گفت‌وگوها] برای دو کشور بزرگ ما خوب خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    حکومت طالبانی حتی از جسد مردی که کشوررا از دوران جهل به دنیای قرن بیستم هل دادُ واهمه داردو مدالهای اورا از قبر میدزدندومحل دفنش را میخواهند پاساژ ساخته و پول بیشتری چپاول کنند در حالیکه هنوز از راه اهن وجاده ها و پالایشگاهها و کارخانه ها و.... که او راه انداخت استفاده میکند

  • Farid

    - حکومتی که کلید وعده های انتخاباتی بنفش اعتدالی ؟!ریس جمهورش بکلی زنگ زد! ازجمله بازبا سپاه قراردادهای آنچنانی بست و.. - وزرایش تاجر و امنیتی و بازجو بوده اند واقوامشان شرکتهای انحصار وارداتی باز کرده و مشغول چپاول هستند - نمایندگان مجلسش رشوه بگیر و مشغول ردو بدل عکس دختران و یا سلفی بگیر با خانم نماینده اروپا و...هستند - پاسدارانش نیزمشغول ساخت وساز برج وفروش نفت و ناپدید کردن دکل نفتی و واردات اسکله ای هستند - پولهای مردم هم که به حزب اله و ونزویلا و عراق فرستاده میشود و یا صرف صدور موشک و بمب شیمیایی میشود - دخترانش به استادیوم راه داده نمیشوندواز سکوی مخابراتی پرتاب میشوند و یا موردکتک شدید و یا اسیدپاشی قرار میگیرند و یا مثل زهراکاظمی و ندا باچماق و گلوله کشته میشوند یا بزندان می اندازند. کشاورزو کارگرش نیز بیکار و زندانی و مورد اصابت گلوله قرار میگیرد. - متخصص تحصیکرده اش نیز در زندان با آمپول کشته میشود و میگویند خودکشی کرده و یا از ترس به خارج فرار میکند - وبلاگ نویسش مثل ستار بهشتی از سقف اویزانش میکنند و بدنش را با چماق درب و داغان میکنند و نویسنده اش را مثل سعیدی سیرجانی بجرم نوشتن نامه خفه میکنند... - سیاستمدار ازاده مثل فروهرها را با چاقو سلاخی میکنند - وکیلش مثل نسرین ستوده به جرم وکالت دهها سال زندانی محکوم میشود! - قاری آغا(طوسی مشهور)و مرتضوی(دادستان؟ معروف)و رحیمی (معاون احمدی نژاد معروف) با وجود محکومیت آزادانه با محافظ مسافرت میکنند! - فقط یک دلیل بیاورید تا مردم شعار ندهند «جمهوری اسلامی ؍ نمیخواهیم نمیخواهیم - نخست وزیر المان و فرانسه وظریف به امریکا میروند وفدریکا موگرینی که عکسهای سلفی اش با نمایندگان حکومت اسلامی فراموش نمیشود با جمع آوری ۵۰۰ امضای نمایندگان پارلمان اروپا برای حفظ برجام (توافق نامه محرمانه برای همه ؟!)و قراردادهای ترکمانچای با حکومت اسلامی تلاش میکنند!!

  • sattar beheshti

    - «مرکز اسلامی هامبورگ» در کنار سفارت جمهوری اسلامی یکی از سازمان‌های مهم تبلیغاتی رژیم ایران در آلمان و اروپا به شمار می‌رود. رییس این مرکز عضو مجلس خبرگان است! - «مرکز اسلامی هامبورگ» یکی از سازمان‌دهندگان و پشتیبانان تظاهرات ضداسراییلی «روز قدس» است که هر سال در برلین برگزار می‌شود!. - جمهوری اسلامی در قانون اساسی خود اعلام می‌کند که «صدور» انقلاب اسلامی به سراسر جهان و ممالک دیگر را جزو وظایف خود می‌داند. محتوای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اصول آزادی و دمکراسی مندرج در قانون اساسی آلمان از اساس تناقض دارد. - در سال‌های اخیر «جامعه اسلامی انجمن‌های شیعیان آلمان» صدهاهزار یورو کمک مالی ا ز طرف دولت فدرال آلمان دریافت کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ نیز مبلغ ۲۸۳هزار و ۱۵۰ یورو دریافت کند!.

  • Nasim

    ۳۵۰ امام از ترکیه برای تبلیغ به نفع اردوغان به آلمان آمده‌اند! سال گذشته تقریبا هر روز یک "امام" از سوی ترکیه به آلمان فرستاده شده تا مبلغ سیاست‌های اردوغان باشد. حزب چپ‌های آلمان از دولت درباره فعالیت این امامان سوال کرده است. روزنامه محلی شهر کلن نوشته که در پاسخ به این سوال روشن شد که طول اقامت در ویزای کاری این عده ۱۸۰ روز در نظر گرفته شده است، اما کسی پیگیر این مسئله نیست که آیا آن‌ها پس از اتمام ویزای خود آلمان را ترک کرده‌اند یا مانده‌اند

  • Faryad

    ترامپ ژانویه ۲۰۱۸ گفته بود تا موعد تأیید پایبندی ایران به برجام توسط وی در ۱۲ ماه مه سال جاری، اروپا فرصت دارد با واشنگتن برای پیاده کردن شروط تازه در این توافق به مذاکره بپردازد اما آلمان درخواست آمریکا درباره تروریست شناختنِ حزب‎الله را نپذیرفته و !!!!عملاَ مذاکره درباره برجام متوقف شده است.