ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: همکاری‌های آمریکا و عربستان سعودی خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به دیدار پومپئو و عادل جبیر گفت همکاری آمریکا و عربستان سعودی موجب جنگ و تقویت هر چه بیشتر رقابت‌های تسلیحاتی و افراط‌گرایی در خاورمیانه می‌شود.

در پی دیدار مایک پومپئو و عادل جبیر، وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همکاری این دو کشور موجب بحران بیشتر در خاورمیانه خواند.

بهرام قاسمی، سخنگوی امور وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، دوشنبه ۱۰ اردیبهشت گفت: «آن‌چه که وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان شراکت این کشور با عربستان از آن نام می برد، شراکتی در جهت بی‌ثبات‌سازی، جنگ و تقویت هر چه بیشتر رقابت‌های تسلیحاتی و افراط‌گرایی مبتنی بر ماجراجویی‌های برخی ازسیاستمداران بی‌تجربه و جنگ‌افروز عربستان سعودی بوده است.»

مایک پومپئو یکشنبه ۹ اردیبهشت در نشستی خبری با عادل جبیر در ریاض به تندی از ایران انتقاد کرد و جمهوری اسلامی را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» خواند و گفت: «ایران تمام این منطقه را بی‌ثبات می‌کند. از شبه‌نظامیان نیابتی و گروه‌های تروریستی دفاع می‌کند. برای شورشیان حوثی در یمن سلاح می‌فرستد و کارزار حملات سایبری به راه می‌اندازد و از رژیم جنایت‌پیشه اسد هم حمایت می‌کند.»

قاسمی در پاسخ به پومپئو سخنان او را «ادعاهایی تکراری، پوچ و بی اساس» دانست و افزود: «حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در دو کشور همسایه به درخواست دولت‌های قانونی آنان و در راستای مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و تا زمانی که دولت‌های مزبور برای مبارزه با تروریسم بدان نیاز داشته باشند، این کمک‌ها ادامه خواهد یافت.»

ایران حضور خود در سوریه را «مستشاری» و «آموزشی» می‌نامد در حالی‌که خبرگزاری‌های جهان بارها از نقش نیروهای ایران در حملات نظامی و پشتیبانی از رژیم سوریه نوشته‌اند.

عادل جبیر نیز در دیدار با پومپئو خواهان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» شد.

مایک پومپئو شنبه ‌شب ۲۸ آوریل / هشتم اردیبهشت تنها دو روز پس از انتصابش به وزارت خارجه به ریاض سفر کرد.

دیدار وزیر خارجه آمریکا از ریاض چندین روز پیش از فرارسیدن موعد تصمیم‌گیری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر ادامه تعلیق یا بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران صورت گرفت.

دونالد ترامپ به آلمان، فرانسه و بریتانیا مهلت داده تا توافق هسته‌ای کنونی را تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) تکمیل کنند. رئیس جمهور آمریکا برجام را «بدترین توافق همه دوران‌ها» می‌داند و گفته است که اگر برجام تکمیل نشود تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر به‌اجرا خواهد گذاشت. با این حال، بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گویند توافق هسته‌ای در حال انجام است و به دنبال راه‌هایی برای رفع نگرانی‌های ترامپ درباره فعالیت‌های گسترده‌تر ایران بدون ورود به توافق هسته‌ای هستند.

پومپئو پیش از سفر به ریاض برای مذاکره با متحدان اروپایی به بروکسل رفت و آن‌جا گفت که به نظر نمی‌رسد ترامپ با وضعیت کنونی در توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های گروه ۵+۱ بماند هرچند هنوز تصمیم نهایی دراین‌باره گرفته نشده است.

نقش ایران در رویدادهای منطقه خاورمیانه یکی از بزرگترین دغدغه‌های کشورهای غربی است و کاملاً توافق هسته‌ای را تحت شعاع خود قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا پس از ریاض به اورشلیم (بیت‌المقدس) می‌رود و با بنیامین نتانیاهو دیدار خواهد کرد و سپس از امان پایتخت اردن بازدید به عمل می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • congratulations to Khomeini , rafsanjani, Mousavi, KHamenehei

    یکنفر به خامنه ای بگوید همه کارهایی که در ایران طی مدت رهبری خودت کردی به اضافه آنچه رفسنجانی - موسوی - نبوی - محتشمی پور - خوئینیها - احمد خمینی - عباس عبدی - خواهر مری و مهمتر از همه خود خمینی قبل از تو کردند ، همه به کنار . شاهکار شما این بود که طی ۴۰ سال حکومت و عربده کشی علیه اسراییل و به نفع اعراب ، کارنامه شما این است ۱) اعراب میگویند ایران خطرناک تر از اسرائیل است و مساله فلسطین مهم نیست ، ایران مساله است ۲) همه اعراب با اسرائیل متحد شدند علیه رژیم مداخله گر شما به جز اسد که او هم رژیم نیست ، نصف ملتش متواری ، ۶۰۰ هزار نفر کشته و نصف کشور ویران است و به جای او روسیه - شما - ترکیه تصمیم میگیرید که با زسهم روسیه ده برابر ترکیه و سهم ترکیه ده برابر شما است هر کس جای تو بود مثل هیتلر خودش را میکشت چون حتا نمی توانی مثل اون باشی