ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: فراخوان ۵ تشکل کارگری برای اعتراض به فقر و فلاکت

۵ تشکل کارگری برگزاری مراسم مستقل و غیردولتی روز جهانی کارگر را حق بدیهی کارگران خوانده و نسبت به اعمال محدودیت برای تجمع مستقل اول ماه مه هشدار داده‌اند.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

کارگران هپکو با نصب این بنر واژگون اعتراض خود را به مراسم دولتی هفته کارگر نشان دادند

تشکیل کمیته برگزاری اول ماه مه و فراخوان به تجمع مقابل مجلس

پنج تشکل «سندیکای نقاشان استان البرز»، «کانون مدافعان حقوق کارگر»، «انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه»، «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و «کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران» کمیته‌ مشترکی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر تشکیل داده و برای گردهمایی روز اول ماه مه فراخوان داده‌اند.

تشکل‌های یاد شده از کارگران، سایر مزد بگیران شاغل و بازنشستگان خواسته‌اند که برای «پایان دادن به فقر و فلاکت و گرانی، افزایش فوری حداقل مزد بالاترازخط فقر(۵ میلیون تومان)، برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری، لغو قراردادهای موقت و پایان دادن به کل شرایط مصیبت بار» کارگران، همه مزدبگیران تجمع کنند.

این ۵ تشکل کارگری در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کرده‌اند نوشته‌اند برگزاری مراسم مستقل و غیردولتی روز جهانی کارگر «یکی از بدیهی‌ترین و خدشه ناپذیرترین حقوق اجتماعی» کارگران است، و نسبت به اعمال محدودیت برای تجمع مستقل اول ماه مه و یا تلاش برای مصادره آن هشدار داده‌اند:

«ما پیشاپیش اعمال هر گونه محدودیتی در برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و یا دادن رنگ و بوی دولتی به آن را قویاً محکوم می‌کنیم و با فراخوان به کارگران در سراسر کشور به ویژه به کارگران مراکز مهم تولیدی و صنعتی همچون صنایع فولاد، خودروسازی، معادن، حمل و نقل، نفت و گاز و پتروشیمی‌ها برای برگزاری هر چه شکوهمندانه‌تر مراسم این روز، دست در دست هم و متحدانه رأس ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت مقابل مجلس "شورای اسلامی" گرد هم می‌آییم»

 دومین روز اعتصاب رانندگان سرویس حمل و نقل پرسنل فولاد اهواز

رانندگان سرویس‌های حمل و نقل گروه ملی فولاد اهواز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت برای دومین روز متوالی از جابجا کردن کارگران شرکت خودداری کردند. رانندگان که از بهمن ۹۶ تاکنون حقوق نگرفته‌اند  به تعویق مطالبات خود معترضند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، یکشنبه ۹ اردیبهشت در اثر اعتصاب رانندگان، کارگران شیفت صبح و عصر برای بازگشتن از کارخانه (واقع در کیلومتر ۵ جاده اهواز- خرمشهر) با مشکل مواجه شدند و کارگران شیفت شب نیز نتوانستند در محل کار حاضر شوند.

 بیاینه مشترک سه تشکل کارگری و اتحاد بازنشستگان به مناسبت روز جهانی کارگر

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به مناسبت اول ماه مه بیانیه مشترکی صادر کرده‌اند. در این بیانیه خواست‌های ۱۵‌گانه امضاءکنندگان طرح شده و به تأکید اعلام شده که «تشکل‌یابی کارگران و مزدبگیران و اتحاد سراسری در برابر ظلمی که به آنان تحمیل می‌شود تنها راه تغییر شرایط طاقت‌فرسای کنونی است.»

  کشاورزان سلطان‌آباد رامهرمز جاده را بستند

 دوشنبه۱۰ اردیبهشت ۹۷ گروهی از کشاورزان سلطان‌آباد رامهرز واقع در استان خوزستان که به عدم خرید محصول گندم توسط جهاد کشاورزی معترضند، جاده رامهرمز‌- بهبهان را بستند.

مرغداران مقابل استانداری فارس

تجمع مرغداران شیراز مقابل استانداری

گروهی از مرغداران شیراز دوشنبه۱۰ اردیبهشت۹۷ در اعتراض به عدم دریافت یارانه تولید و کسادی کار خود مقابل استانداری شیراز تجمع کردند. بر روی بنری که مرغداران در دست داشتند نوشته شده بود:

    تجمع سپرده‌گذاران در تهران و الیگودرز

    دوشنبه۱۰ اردیبهشت ۹۷ سپرده‌گذاران موسسات مالی در تهران و الیگودرز تجمع کردند.

    سپرده‌گذاران موسسه آرمان وحدت در الیگودز دفتر این موسسه را تعطیل کردند.

    در تهران سپرده‌گذاران موسسه توسعه البرز کرج مقابل دفتر مرکزی سازمان تعاون روستایی گرد آمدند. آن‌ها بنرهایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند و در اعتراض به از دست رفتن سپرده‌هایشان شعار سر دادند. تصاویری از درگیری مأموران نیروی انتظامی با سپرده‌گذاران منتشر شده است.

    اعتصاب کارگران شهرداری بندر امام و تجمع کارگران اخراجی شهرداری تهران

    یکشنبه ۹ اردیبهشت کارگران شهرداری بندر «خمینی» که ۶ ماه است حقوق نگرفته‌اند دست از کار کشیدند و مقابل شهرداری سفره خالی پهن کردند. کارگران اخراجی شهرداری تهران نیز که پایان اسفند ۹۶ به عنوان نیروی مازاد اخراج شده‌اند مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.

    کارگران اخراجی شهرداری تهران با سر دادن شعار علیه شهردار و اعضای شورای شهر تهران خواستار بازگشت به کار شدند.

    برخی شعارهای کارگران اخراجی شهرداری تهران:

      یکی از کارگران زن اخراج شده شهرداری به خبرنگاران گفته است ۹ سال سابقه کار دارد و با این حال ۲۸ اسفند، بعد از آنکه بلافاصله پس از شش ماه مرخصی زایمان به سر کارش بازگشته، اخراج شده است.

      تجمع روز یکشنبه دومین تجمع کارگران اخراجی شهرداری تهران در یک ماه اخیر بود.

       ادامه اعتصاب در بانه

      اعتصاب در بانه در اعتراض به فقر و گرسنگی، مسدود شدن مسیر تردد کولبران، محدود کردن بازارچه‌های مرزی و افزایش تعرفه‌های گمرکی که از ۲۶ فرودین آغاز شده دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ادامه یافت.

      امروز فرماندار بانه در مسجد جامع این شهر در حضور جمع کثیری از مردم سخنرانی کرد. سخنرانی او مورد اعتراض حاضران قرار گرفت.

      دوشنبه برخی از کاسبان بانه مغازه‌های خود را باز کردند اما مورد اعتراض اعتصاب‌کنندگان قرار گرفتند.

      بیشتر بخوانید:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • کارگر

        گزارش مراسم روز جهانی کارگر سمینار روز جهانی کارگر، یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در سرای محله جهاد واقع در یوسف آباد برگزار شد. در این مراسم جمعی از فعالان کارگری، دانشجویی،اعضای سندیکای شرکت واحد و کانون نویسندگان ایران حضور داشتند. برنامه با سرود انترناسیونال آغاز شد. اولین سخنران محمد قراگوزلو، کارشناس اقتصادی به شرح رابطه‌ی دستمزد، تورم اقتصادی و هزینه‌ی تولید پرداخت. او همچنین خیزش دی ماه را با تحلیل از آمار به دست آمده، ناشی از فوران بیکاری و بحران معیشتی در سال‌های اخیر برشمرد. این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیروی کار ایران را جزو ارزان‌ترین‌ها در خاورمیانه دانسته و بر ولع سیری‌ناپذیر بورژوازی ایران برای انباشت سرمایه تاکید کرد. سخنران بعدی داوود رضوی از اعضای سندیکای شرکت واحد به نقش تشکل‌های دست‌ساز بورژوازی همچون خانه‌ی کارگر در سرکوب فعالیت های سندیکایی مستقل کارگری و به واقعه‌ی حمله چماقداران خانه کارگر در سال ۸۴ اشاره کرد. او در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورتِ سازماندهی در قالب تشکل‌های کارگری و نسبت آن با آگاهی طبقاتی پرداخت. آخرین سخنران این مراسم امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه نگار اقتصادی بود که به نقش سیاست‌گذاری های دولت در ایجاد نارضایتی‌های جامعه و کمرنگ شدن بدیل‌های مترقی در هیاهوی آلترناتیوهای ارتجاعی و ناسیونالیستی و عظمت‌طلب پرداخت. این روزنامه نگار اقتصادی به ضرورتِ اتحاد دانشجویان، کارگران و فعالان حوزه‌ی جنسیت، بازنشستگان و معلمان در جهت منافع طبقه‌ی کارگر تصریح کرده و هرگونه تقسیم‌بندی به سبب قومیت و نژاد در صفوف طبقه‌ی کارگر را تاکتیک بورژوازی برای شکستن اتحاد آنان دانست.

      • کارگر

        کارگران سال سختی را پیش رو دارند/افزایش مزد به‌سرعت مقهور تورم خواهد شد پرویز صداقت، اقتصاد دان در ترسیم دورنمای معیشتی کارگران می‌گوید: تمامی روندهای جاری اقتصادی نشان‌دهنده‌ی تحکیم و تقویت شرایط رکود تورمی در اقتصاد ایران است. در سال جاری به سبب افزایش نرخ ارز و تأثیرات مستقیم آن روی بهای کالاها و خدمات مورد تقاضای کارگران و نیز به سبب افزایش بهای بسیاری از خدمات ضروری متأسفانه می‌توان انتظار داشت که افزایش مزدی به‌سرعت مقهور تورم شود. مشروح گفتگوی نسرین هزاره مقدم با پرویز صداقت را در ایلنا بخوانید