ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارتباطات استعفا نداد

محمدجواد آذری جهرمی معتقد است که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تنها راه نیست. او که به دفتر رئیس جمهوری اسلامی رفته بود تا کسب تکلیف کند، ماندنی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد داشت در واکنش انسداد تلگرام به حکم دستگاه قضایی استعفا دهد. صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت محمدجواد آذری جهرمی به دفتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی رفت تا از او کسب تکلیف کند. در بازگشت اما نظرش برگشت.

محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن متهم کردن شبکه تلگرام به «اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه» و «جمع‌آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب»، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت در ایران را مکلف کرد که وب‌سایت و اپلیکیشن تلگرام به‌طور کامل مسدود کنند. صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به انسداد تلگرام به حکم دستگاه قضایی با صدور پیامی در توئیتر اعلام کرد که دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات توقف‌ناپذیر است. سپس برخی رسانه‌های داخلی گزارش دادند که آذری جهرمی به دفتر حسن روحانی رفته که استعفا دهد.

محمدجواد آذری جهرمی اما بعد از رایزنی با رئیس جمهوری اسلامی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«نباید اعلام نظرات کارشناسی را استعفا تفسیر کنیم. در مورد فیلترینگ ما بارها اعلام کرده‌ایم که فیلترینگ تنها راه حل نیست و در مورد چالش‌های آن نیز نظرات را مستدل و مستند به مراجع مربوطه اعلام کرده‌ایم.»

شمار کاربران ایرانی تلگرام به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد. ایرانی‌ها در تلگرام بیش از ۶۰۰ هزار کانال عمومی دارند که ۴۰ درصد آن‌ها را فروشگاه‌های مجازی تشکیل می‌دهند. فیلترینگ تلگرام ممکن است به گسترش بیکاری در ایران دامن بزند.

آذری جهرمی به مشکلاتی که فیلترینگ تلگرام در روسیه به وجود آورده اشاره کرد:

«شواهد حاکی از بروز مشکلاتی در فیلتر تلگرام  در روسیه نیز هست و ممکن است اینگونه مشکلات در ایران هم رخ دهد. در هر حال به نظر می‌رسد فراتر از بحث امروز باید سیاستگذاری و قانونگذاری کشور در مورد رسانه‌های نوین را سریع‌تر به نتیجه رساند تا دیگر شاهد اینگونه چالش‌ها نباشیم.»

از دو هفته پیش تلگرام در روسیه که از واگذاری کلیدهای رمزگشایی کاربرانش به سازمان امنیت فدرال روسیه خودداری کرده بود فیلتر شده و بسیاری از وب‌سایت‌ها از جمله گوگل، اَپل و مایکروسافت نیز مسدود شده‌اند.

علاوه بر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، انحصار صوت و تصویر صدا و سیمای جمهوری اسلامی در شبکه‌های مجازی نیز سبب نارضایتی وزیر ارتباطات شده. کمیسیون فرهنگی مجلس بر اساس مصوبه‌ای می‌خواهد تولید صوت و تصویر در فضای مجازی را زیر نظر صدا و سیمای جمهوری اسلامی درآورد. آذری جهرمی با این طرح مخالف است. روز گذشته شایعاتی درگرفته بود مبنی بر اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی با بخشنامه‌ای انتشار تصویر و صدای وزیر ارتباطات را مگر در مواردی ویژه ممنوع اعلام کرده است.

محمدرضا بادامچی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی همزمان با بالا گرفتن شایعه استعفای آذری جهرمی از رئیس جمهوری اسلانی خواسته بود که چنانچه قصد ترمیم کابینه را دارد، می‌بایست اصلاح‌طلبان را هم در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    قوه قضاییه ولایت فقیه اگر قصد دارد مصادیق مجرمانه فسق و فجور و چنگ اندازی در جیب مردم و جاسوسی و دزدی اطلاعات خصوصی مردم و کشور و غیره را از تلگرام پاک کند، که قطعاً تمام این موارد در تلگرام موجود هست، و همگی مربوط به افشاء جرمهای رئیس قوه قضاییه و برادران دالتون و دادستانهای گذشته و حال آن قوه می باشد. باید از فیلتر کردن این اشخاص شروع کرده، و با استفاده از وایتکس محل خدمت این مجرمین را ضدعفونی کرده، تا این بیماری خطرناک که شبیه هاری است به مردم عادی سرایت نکند.

  • روزبه

    فعلا که ورژن جدید تلگرام و تلگرامX فیلترشون تاثیر اونچنانی نداشته و کانالها مثل معمول کار میکنند.