ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع خودجوش کارگران در اعتراض به عدم صدور مجوز برای راهپیمایی روز کارگر

در حالی‌که تشکل‌های مستقل کارگری اعلام کرده‌اند مراسم روز کارگر را در برابر مجلس برگزار می‌کنند، وزارت کشور به تشکل‌های رسمی هم اجازه برگزاری راهپیمایی نداد.

مجوز راهپیمایی روز کارگر حتی به تشکل‌های رسمی کارگری هم داده نشد. با این حال این تشکل‌ها به‌شکل خودجوش دست به راهپیمایی زدند. تشکل‌های مستقل کارگری نیز به‌طور جداگانه اعلام کرده‌اند که در مقابل مجلس گرد خواهند آمد.

تجمع تشکل‌های رسمی کارگری در مقابل «خانه کارگر» به‌رغم عدم صدور مجوز راهپیمایی روز کارگر

صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، همزمان با روز جهانی کارگر شماری از کارگران در مقابل خانه کارگر تجمع کرده و نسبت به عدم صدور مجوز برای راهپیمایی در روز جهانی کارگر اعتراض کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آن‌ها به‌‌شکل خودجوش با پیاده شدن در خیابان‌های کارگر و حافظ به سمت «خانه کارگر» در خیابان ابوریحان تهران حرکت کردند.

«خانه کارگر» تشکل رسمی و متمایل به حکومت تنها تشکلی است که مجاز است در «هفته کارگر» مراسمی را برگزار کند. «هفته کارگر» از یک‌ هفته پیش از ۱۱ اردیبهشت آغاز و به روز اول ماه مه منتهی می‌شود. با این حال امسال نیز به «خانه کارگر» مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر داده نشد.

کارگران معترضی که در برابر «خانه کارگر» گرد آمدند خواسته‌های صنفی خود را با حمل پارچه‌نوشته یا سردادن شعار مطرح کردند، از جمله، اصلاح قراردادهای موقت کار، اعتراض به دست‌اندازی منابع سازمان تأمین اجتماعی، تأمین امنیت شغلی کارگران، تمایز مشاغل مستمر از غیرمستمر، تعیین تکلیف قراردادهای موقت و تلاش برای دائمی شدن قرارداد در محیط‌های کارگری، سامان‌بخشی به وضعیت نابسامان واحدهای تولیدی، توجه به مطالبات صنفی کارگران و به رسمیت شناخته شدن حق آزادی فعالیت‌های صنفی کارگری.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این مراسم گفت: «این چه منطقی است که به کارگران در روز خودشان؛ مجوزی برای راهپیمایی و بیان خواسته‌ها و مطالبات‌شان نمی‌دهند.»

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) 1. Mai 2018

او همچنین افزود: «وقتی رئیس‌جمهور در روز معرفی کارگران نمونه عنوان می‌کند ۵۲ هزار میلیارد دلار از درآمد نفتی به کارگران بازنشسته پرداخت می‌شود درحالی‌که ریالی پرداخت نکرده‌اند؛ این نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.»

حسن صادقی در این مراسم کارگران را «ولایتمدار» و «وفادار به رهبر» دانست و گفت « کارگر ضدانقلاب و مخالف نظام نیست».

در ایران به‌طور معمول در روز کارگر جناح‌های مختلف حکومتی بسته به این‌که در قدرت باشند یا نه در مخالفت با جناح دیگر خود را مدافع کارگران نشان می‌دهند.

سال گذشته نیز در مراسم رسمی روز کارگر در مقبره آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران که در آن حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، حسن خمینی نوه خمینی، علی ربیعی وزیر کار، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کار و محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، مخالفان دولت علیه روحانی شعار دادند و حتی برخی از سایت‌ها از دستگیری جمعی از کارگران خبر دادند.

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران نیز در مراسم امروز اصلی‌ترین مطالبه کارگران را امنیت شغلی دانست و گفت: «قرارداد موقت کارگران را در پست‌ترین شرایط قرار می‌دهد. قراردادهای یک ماهه سه ماهه و شش ماهه و گاها سفید امضا و بحث استاد و شاگردی موضوعاتی است که در جامعه کارگری ایران دیده شده و شرایط را برای کارگران سخت و تحقیرآمیز می‌کند.»

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی که از طریق لیست «امید» اصلاح‌طلبان  وارد مجلس شده است نیز در این مراسم گفت: «به مسئولان دولتی اعلام می‌کنیم خودتان را آماده کنید زیرا قانون اساسی به ما اجازه راهپیمایی داده است. مسئولان دلسوز می‌دانند اگر مردم در صحنه باشند مشکلی پیش نمی‌آید زیرا نمی‌خواهند خرابکاری کنند.»

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر شعار «حمایت از کالای ایرانی» را که در نوروز امسال از طرف علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان شعار سال اعلام شد در حمایت از کارگران دانست و گفت: «امیدواریم در سایه این شعار زیبا مراکز تولید و کارخانه‌های ما دوباره زنده شده و فعالیت خود را از سر گیرند.»

اما به‌جز تشکل‌های رسمی کارگری در جمهوری اسلامی، تشکل‌های مستقلی نیز هستند که بدون توجه به مجوزها تقریباً هر سال روز جهانی کارگر را به‌شکل مستقل برگزار می‌کنند و در آن‌ها خواسته‌های اصلی کارگران را برجسته می‌کنند. تعدادی از فعالان کارگری نیز هر سال مورد تعقیب و بازجویی قرار می‌گیرند و یا بازداشت می‌شوند.

سال گذشته در روز جهانی کارگر همزمان با مراسم دولتی، جمعی از کارگران و فعالان کارگری برای برگزاری مراسم مستقل روز کارگر مقابل مجلس تجمع کردند. نیروهای انتظامی ابتدا مانع تجمع آن‌ها شدند و کارگران ناگزیر بعد از قرائت قطعنامه تشکل‌های مستقل کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر پراکنده شدند.

امسال نیز پنج تشکل «سندیکای نقاشان استان البرز»، «کانون مدافعان حقوق کارگر»، «انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه»، «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و «کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران» کمیته‌ مشترکی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر تشکیل داده و برای گردهمایی روز اول ماه مه فراخوان داده‌اند.

این تشکل‌ها در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کرده‌اند نوشته‌اند برگزاری مراسم مستقل و غیردولتی روز جهانی کارگر «یکی از بدیهی‌ترین و خدشه ناپذیرترین حقوق اجتماعی» کارگران است، و نسبت به اعمال محدودیت برای تجمع مستقل اول ماه مه و یا تلاش برای مصادره آن هشدار داده‌اند: «ما پیشاپیش اعمال هر گونه محدودیتی در برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و یا دادن رنگ و بوی دولتی به آن را قویاً محکوم می‌کنیم و با فراخوان به کارگران در سراسر کشور به ویژه به کارگران مراکز مهم تولیدی و صنعتی همچون صنایع فولاد، خودروسازی، معادن، حمل و نقل، نفت و گاز و پتروشیمی‌ها برای برگزاری هر چه شکوهمندانه‌تر مراسم این روز، دست در دست هم و متحدانه رأس ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت مقابل مجلس “شورای اسلامی” گرد هم می‌آییم»

تشکل‌های یاد شده از کارگران، سایر مزد بگیران شاغل و بازنشستگان خواسته‌اند که برای «پایان دادن به فقر و فلاکت و گرانی، افزایش فوری حداقل مزد بالاترازخط فقر (۵ میلیون تومان)، برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری، لغو قراردادهای موقت و پایان دادن به کل شرایط مصیبت بار» کارگران، همه مزدبگیران تجمع کنند.

همچنین سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به مناسبت اول ماه مه بیانیه مشترکی صادر و در آن خواست‌های ۱۵‌گانه‌ای را مطرح کرده و به تأکید اعلام شده که «تشکل‌یابی کارگران و مزدبگیران و اتحاد سراسری در برابر ظلمی که به آنان تحمیل می‌شود تنها راه تغییر شرایط طاقت‌فرسای کنونی است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.