ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افتتاح نمایشگاه کتاب تهران: کتاب نخواندن ایرانیان مثل بحران آب خطرناک است

افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران بدون حضور حسن روحانی برگزار شد. صربستان که مهمان ویژه نمایشگاه امسال کتاب تهران است، هیچ ناشری به تهران نیاورده است.

وزیر ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران بحران کتاب نخواندن ایرانیان را با بحران‌ آب مقایسه کرده و گفته باید برای ارتقای سرانه کتابخوانی در ایران تلاش کرد. صربستان در حالی مهمان ویژه نمایشگاه امسال کتاب تهران است که هیچ ناشری از آن به تهران نیامده است.

نمایشگاه کتاب تهران در مصلی (عکس: خبرگزاری مهر)

مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در مصلای تهران برگزار شد. حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی که قرار بود در این مراسم حضور داشته باشد، به مصلی نرفت. صالحی گفته که او به دلیل «پاره‌ای از اتفاقات بین‌المللی و بعضی بحث‌های داخلی» که نیاز به تصمیمات عاجل داشته، در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکرده است.

وزیر ارشاد اسلامی در سخنرانی خود گفته که آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی، صدا و سیما و رسانه‌ها باید برای ارتقای سرانه مصرف کتابخوانی تلاش کنند. او گفت: «اگر بحران آب را درک می کنیم، باید بدانیم بحران کتاب نخوانی. کمتر از بحران آب برای کشور خطرناک‌تر نیست.»

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران، «ولادان ووکسوساولیوویچ» وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی صربستان که کشورش امسال میهمان ویژه در نمایشگاه است، سخنرانی کرد. ایران دو سال قبل میهمان ویژه نمایشگاه بلگراد بود و وزیر فرهنگ صربستان از اینکه کشورش در سال ۹۷ فرصت دارد که فرهنگ و ادبیات خود را به مردمان ایران معرفی کند، اظهار خرسندی کرده با این حال، هیچ ناشری از این کشور در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکرده است.

با وجود شرکت نکردن ناشران صربستان در نمایشگاه کتاب تهران، قرار است این کشور غرفه‌ای داشته باشد که در آن خطاطی‌هایی به زبان صربی و بعضی از آثار ادبای کهن ایران که به زبان سیریلیک ترجمه شده است و برخی از کتاب‌های صربی که به زبان فارسی ترجمه شده عرضه شود.

رونمایی از ترجمه صربی کتاب «مربای شیرین» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی در روز چهارشنبه و دیدار نویسندگان صرب شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تهران با علاقه مندان در محل بازار جهانی نشر در نمایشگاه کتاب و معرفی گرنت وزارت فرهنگ صربستان، از دیگر برنامه‌هایی است که این مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران دارد.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران ناشران نمونه کشور در سال ۱۳۹۶ هم معرفی شدند.

در بخش ناشران بزرگسال خصوصی تهران، انتشارات نی و سفیر اردهال به صورت مشترک به عنوان ناشر نمونه انتخاب شدند و در بخش ناشران بزرگسال خصوصی شهرستان هم انتشارات کتابستان معرفت و نشر شهید کاظمی به صورت مشترک به عنوان ناشر نمونه انتخاب شدند.

انتشارات سوره مهر به عنوان ناشر نمونه غیرخصوصی بزرگسال انتخاب شد.

انتشارات افق و قدیانی به صورت مشترک به عنوان ناشر نمونه کودکان تهران و انتشارات براق به عنوان ناشر خصوصی شهرستانی در این گروه سنی معرفی شدند و در بخش ناشران غیرخصوصی، انتشارات مدرسه برگزیده شد.

یحیی دهقانی معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که در سال جاری دو هزار و ۵۰۰ ناشر در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد در نهایت دو هزار و ۵۰ ناشر در بخش داخلی و ۱۳۲ ناشر در بخش خارجی، جانمایی شده‌اند.

در بخش شرقی نمایشگاه ۶۴ هزار و ۴۴۴ عنوان کتاب از ۲۸۸ ناشر بخش کودک و نوجوان عرضه شده. در بخش ناشران عمومی هم هزار و ۱۴۷ ناشر در شبستان ۸۶ هزار عنوان کتاب را در اختیار علاقمندان قرار داده‌اند. بخش ناشران خارجی شامل ۸۶ هزار ناشر عرب زبان و ۴۶ ناشر لاتین است که در فضای مسقف زیرزمین رواق شرقی ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب ارائه داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.