ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع تشکل‌های مستقل کارگری در مقابل مجلس به تشنج کشیده شد

چند نفر از کارگران معترض در تجمع تشکل‌های مستقل بازداشت شدند. در سقز نیز نیروهای امنیتی چند فعال کارگری را در مراسم روز کارگر بازداشت کردند.

پنج تشکل مستقل کارگری کارگران را فراخوانده بودند که در روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی بزنند. نیروهای امنیتی به آن‌ها حمله کرده و چند تن از کارگران را بازداشت کردند. در سقز نیز چند فعال کارگری در مراسم روز کارگر بازداشت شدند.

تجمع تشکل‌های مستقل کارگری در مقابل مجلس شورای اسلامی ـ سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

به‌گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تجمع کارگران شاغل و بازنشسته تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر از ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت با شرکت حدود ۴۰۰ نفر آغاز و هر لحظه بر تعداد شرکت‌کنندگان افزوده شد.

کارگران شرکت‌کننده با در دست داشتن پلاکاردهای کمیته برگزاری مراسم اول ماه مه، متشکل از پنج تشکل مستقل کارگری و گروه اتحاد بازنشستگان، شعارهای «نان، مسکن، آزادی حق مسلم ماست»، «حقوق‌های نجومی فلاکت عمومی»، «کارگر، معلم، دانشجو اتحاد اتحاد»، «کارگر زندانی آزاد باید گردد» و … سر دادند.

در این مراسم نیروهای امنیتی به‌شکل چشمگیری حضور داشتند که حوالی ساعت ۱۱ و در پی خوانده شدن قطعنامه تشکل‌ها به تجمع‌کنندگان یورش برده و پلاکاردها و بنرها را پاره کردند اما با مقاومت شرکت‌کنندگان شدند. مأموران امنیتی معترضان را به نقطه‌ای در مقابل مجلس راندند و با ایجاد دیواری از فنس در اطراف آن‌ها، اقدام به بازداشت شماری از آن‌ها کردند. برخی از معترضان به داخل مجلس منتقل شدند و تجمع‌کنندگان با سر دادن شعار خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شدند اما سپس با یورش نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور به ترک محل شدند. مأموران تجمع‌کنندگان را تا داخل سالن مترو راندند.

— Free Iran (@FreeIran93) 1. Mai 2018

اتحادیه آزاد کارگران ایران نام شماری از بازداشت‌شدگان را حسین آذرگشسب، محسن ثقفی، پیمان احمدی، مصطفی آقایی، افشین حیرتیان و تهمینه خسروی اعلام کرده است.

در این تجمع شاپور احسانی‌راد، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در سخنان کوتاهی بر حق کارگران برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر تأکید کرد و گفت: «ما این‌جا جمع شده‌ایم تا اعتراض شدید خود را به فقر و فلاکت و بی‌حقوقی‌مان اعلام کنیم.»

«سندیکای نقاشان استان البرز»، «کانون مدافعان حقوق کارگر»، «انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه»، «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و «کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران» پیش از این کمیته‌ مشترکی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر تشکیل داده و برای گردهمایی روز اول ماه مه فراخوان داده‌ بودند.

این تشکل‌ها در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کردند نوشتند برگزاری مراسم مستقل و غیردولتی روز جهانی کارگر «یکی از بدیهی‌ترین و خدشه ناپذیرترین حقوق اجتماعی» کارگران است، و نسبت به اعمال محدودیت برای تجمع مستقل اول ماه مه و یا تلاش برای مصادره آن هشدار دادند: «ما پیشاپیش اعمال هرگونه محدودیتی در برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و یا دادن رنگ و بوی دولتی به آن را قویاً محکوم می‌کنیم و با فراخوان به کارگران در سراسر کشور به ویژه به کارگران مراکز مهم تولیدی و صنعتی همچون صنایع فولاد، خودروسازی، معادن، حمل و نقل، نفت و گاز و پتروشیمی‌ها برای برگزاری هر چه شکوهمندانه‌تر مراسم این روز، دست در دست هم و متحدانه رأس ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت مقابل مجلس “شورای اسلامی” گرد هم می‌آییم»

تشکل‌های یاد شده از کارگران، سایر مزد بگیران شاغل و بازنشستگان خواسته بودند که برای «پایان دادن به فقر و فلاکت و گرانی، افزایش فوری حداقل مزد بالاتر از خط فقر (۵ میلیون تومان)، برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری، لغو قراردادهای موقت و پایان دادن به کل شرایط مصیبت بار» کارگران، همه مزدبگیران تجمع کنند.

گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که در سقز نیز مراسم روز کارگر توسط تشکل‌های مستقر برگزار شده و مأموران انتظامی به این گردهمایی هم حمله کرده و عثمان اسماعیلی، فعال کارگری و کارگر نقاش و چند کارگر دیگر را بازداشت کردند. عثمان اسماعیلی پیش از این هم در مراسم روز جهانی کارگر بازداشت شده بود.

اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز مراسم بزرگداشت روز کارگر را در محل کار خود در پایانه اتوبوس‌ها برگزار کردند.

در مریوان و سنندج هم تشکل‌های مستقل کارگری مراسم روز جهانی کارگر را برگزار کردند.

وزارت کشور حتی به تشکل‌های رسمی کارگری مجوز راهپیمایی روز کارگر را نداد. با این حال این تشکل‌ها صبح سه‌شنبه به‌شکل خودجوش دست به راهپیمایی زدند ودر مقابل «خانه کارگر» تجمع کردند.

«خانه کارگر» تشکل رسمی و متمایل به حکومت تنها تشکلی است که مجاز است مراسمی به‌مناسبت روز کارگر برگزار کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    دو فعال کارگری در سنندج بازداشت شدند هم زمان با روز جهانی کارگر نیروهای امنیتی ایران با یورش بە منازل شخصی دو تن از فعالین کارگری سنندج اقدام بە بازداشت آنها کردند. امروز سەشنبە ١١ اردیبهشت ٩٧ هم زمان با روز جهانی کارگر، نیروهای ادارە اطلاعات سنندج بە منزل دو فعال کارگری یورش و آنها را بازداشت کردەاند. هویت این دو فعال بازداشت شدە را یداللە صمدی دبیر سندیکای کارگران خبازی سنندج و امیر شهابی رئیس سندیکای کارگران خباز اعلام کردە است. این دو فعال کارگری پس از بازداشت بە مماکن نامعلومی منتقل شدە و سرنوشت آنها نامشخص می باشد.

  • کارگر

    براساس خبرهای منتشره یدی صمدی فعال کارگری سنندج و عضو هیت مدیره سندیکای خبازان سنندج امروز دستگیر شد!

  • کارگر

    بازداشت شدگان روز کارگر، از جمله زنان بازنشسته خانم ها تهمینه خسروی و عالیه اقدام دوست که از بیماری رنج میبرند بعد از ساعتها بازداشت در کلانتری پانزده خرداد ساعت 18/40 به پلیس امنیت تهران منتقل شدند

  • کارگر

    حمله با شوکر به زنان کارگر در تجمع در برابر مجلس گروه «نوزده اسفند» با اشاره به حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی که با دوربین مشغول عکس انداختن از حاضرین در تجمع بودند، نوشته«حمله به چند خانم کارگر که از مراسم عکس می انداختند یکی از برخوردهای خشن امروز نیروهای امنیتی بود.» خانم «محبوبه فرحزادی» یکی از زنانی که مورد حمله با شوکر قرار گرفت، در شرح ماجرا در گروه «اتحاد بازنشستگان» نوشت: «وقت بخیر. من یکبار جلوی مجلس وقتی حمله کردند یکی از مامورها با تی پابه کمرم زد یه بار دیگه هم کنار خیابون وقتی خانم خسروی را محاصره کردندو ما میخواستیم نجاتش بدیم یکی از پشت بهم زد که بعدش حالت وتهوع بهم دست داد وبی حال شدم وحالا فقط پاهام کمی بی حسه. فکر کتم بهم شوکر زدند.»

  • توجه 1

    در سال هر ایرانی نیم میلیون تومان یارانه میگرد (بخشی کوچکی از حقش از ثروت ملی)، اما بیشتر از این مقدرا با خرید کالا مالیات بر ارزش افزوده میدهد! یعنی هر چه که میخرند از گران شدنهای این چند سال از جیب خودشان میدهند. هدفمندی یارانه کلاهبردرای بزرگ بود.