ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: اعتراضات روز جهانی کارگر

شرکت‌کنندگان در گردهمایی روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی علاوه بر مطالبات معیشتی و رفاهی خواستار آزادی عقیده و بیان و تشکل، ممنوعیت کار کودکان، رفع تبعیض از مهاجران افغان و رفع تبعیض از زنان و برچیده شدن حجاب اجباری شدند.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

مصطفی آقایی، دانشجوی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران  و  محسن ثقفی، فعال کارگری دو تن از دستگیرشدگان گردهمایی مستقل روز جهانی کارگر مقابل مجلس

برهم زدن خشونت‌آمیز گردهمایی روز جهانی کارگر مقابل مجلس، دستگیری تعدادی از  شرکت‌کنندگان 

نیروهای امنیتی و انتظامی چند تن از شرکت‌کنندگان در گردهمایی مستقل روز جهانی کارگر مقابل مجلس را دستگیر کردند.

گردهمایی که صبح روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت با فراخوان پنج تشکل مستقل کارگری به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، توسط نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد. تعدادی از شرکت‌کنندگان بازداشت شده‌اند. اسامی تعدادی از باداشت‌شدگان: حسین آذرگشسب، محسن ثقفی، پیمان احمدی، مصطفی آقایی، بابک، افشین حیرتیان و تهمینه خسروی.

گردهمایی مقابل مجلس با سردادن شعارهایی از جمله  "نان، مسکن، آزادی"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "غارتگران آزادند، کارگران زندانی" آغاز شد و با خواندن قطعنامه اول ماه مه ادامه یافت.

به گزارش کمیته برگزارکننده مراسم، «هنگام ترک محل، جمعیت با محاصره‌ی پلیس مواجه شد که ماموران بدون دلیل به تجمع‌کنندگان حمله کردند و با برخوردی وحشیانه تعدادی را دستگیر و به داخل مجلس بردند. تجمع‌کنندگان در اعتراض به دستگیری‌ها علیه این وحشیگری شعار دادند که بار دیگر با هجوم پلیس و افزایش تعداد آن‌ها مواجه شدند. پلیس، جمعیت محاصره شده را با خشونت به طرف خروجی‌های مقابل مجلس راند.»

این کمیته «برخورد وحشیانه پلیس» را محکوم کرده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شده است.

قطعنامه تجمع مستقل روز جهانی کارگر در تهران

قطعنامه پایانی تجمع  روز جهانی کارگر حاوی ۱۲ ماده است که در آن علاوه بر مطالبات معیشتی و رفاهی خواست آزادی ایجاد تشکل‌های مستقل، اعتصاب و اعتراض، آزادی اندیشه و بیان، مطبوعات، و احزاب خواست آزادی همه زندانیان سیاسی و فعالان اجتماعی، ممنوعیت کار کودکان، و برسمیت شناختن حق شهروندی مهاجران افغانستانی و دیگر مهاجران و رفع تبعیض از آنان بیان شده است.

در زمینه حقوق زنان، قطعنامه خواستار رفع تبعیض از زنان در همه عرصه ها از جمله برچیدن حجاب اجباری شده است:

«بر چیده شدن حجاب اجباری، بر چیده شدن تمامی قوانین تبعیض‌آمیز نسبت به زنان و برابری کامل و بی‌قید و شرط  حقوق زنان و مردان در تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی.»

شعار «وزیر بی‌لیاقت استعفاء، استعفاء» در تظاهرات خانه کارگر

وزارت کشور از صدور مجوز راهپیمایی برای «خانه کارگر» تشکل مادرِ شوراهای اسلامی کار خودداری کرد. خانه کارگر امسال به ناگزیر راهپیمایی بدون مجوز برگزار کرد. گرچه محور تبلیغات این تظاهرات به روال معمول اجتماعات این تشکل، مخالفت با تفکیک سازمان تامین اجتماعی از وزارت کار و واگذاری آن به وزارت بهداشت و درمان بود اما برگزارکنندگان امسال از بلندگوها شعارهایی متفاوت با

شعارهای معمول این تشکل در سال‌های گذشته سر دادند. از جمله شعارهای امسال:

    در راه‌پیمایی خانه کارگر در یزد هم از بلندگو این شعارها داده شد:

      اما کارگرانی که در تظاهرات خانه کارگر شرکت کرده بودند شعارهای خود را داشتند که فراتر از شعارهای رسمی تظاهرات بود. در تهران هنگامی که از بلندگو شعارهای رسمی پخش می‌شد، در میان جمعیت خواست استعفای وزیر کار مطرح شد:

        در قزوین که خانه کارگر نتوانسته بود راهپیمایی و تظاهرات برپا کند مراسم رسمی در سالن اجتماعات شهید بابایی این شهر برگزار شد. این سالن هم محلی بود برای اعتراض کارگران. کارگران چینی اشکان بنرهای بزرگی را که همراه داشتند مقابل دوربین‌ها گرفتند.

        پیام صریح استاندار کهکیلویه و بویراحمد به کارگران: بیشتر کار کنید

        روز جهانی کارگر برای استانداران نیز موقعیتی بود برای حضور در رسانه‌ها به بهانه تبریک به کارگران.

         صریح‌ترین پیام را استاندار کهکیلویه و بویر احمد به کارگران داد. او به کارگران گوشزد کرد برای ناکام گذاشتن «دشمن» در «جنگ اقتصادی دشمنان با ایران اسلامی» رسالت سنگینی بر دوش دارند.

        خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) به نقل از علی محمد احمدی نوشت:

        «موفقیت ایران اسلامی در جنگ اقتصادی در گرو تلاش کارگران است و باید این قشر تأثیرگذار نیز در چنین جبهه مهم و حساسی حضور فعال‌تری داشته باشند.»

        دستگیری فعالان کارگری در سقز

        در سقز، نیروهای لباس شخصی به تجمع مستقل روز جهانی کارگر که در میدان کارگران ساختمانی برگزار شده بود حمله کردند و چند تن از شرکت‌کنندگان از جمله عثمان اسماعیلی کارگر نقاش را با خود بردند.

        سنندج - این کارگران ساختمانی روز جهانی کارگر را در محل کار خود گرامی داشتند

        اول ماه مه در سنندج: رئیس و دبیر سندیکای خبازان دستگیر شدند

        روز ۱۱ اردیبهشت ماموران امنیتی یدالله صمدی و  امیر شهابی دو تن از فعالان کارگری شهر را  دستگیر کردند.

        یدالله صمدی دبیر سندیکای خبازان سنندج در مراجعه ماموران امنیتی به خانه‌اش دستگیر شده است. گفته می‌شود ماموران در حوالی خانه این فعال کارگری به کمین نشسته بودند و هنگامی که خواهر دانش‌آموز او از مدرسه بازگشته و به خانه می‌رفت همزمان وارد خانه شده، یدالله صمدی را دستگیر و با خود برده‌اند.

        همزمان امیر شهابی رئیس سندیکای خبازان در خیابان توسط ماموران لباس شخصی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال یافته است.

        تهران- گرامیداشت روز کارگر توسط رانندگان شرکت واحد در پایانه آزادی

        اول ماه مه در پایانه آزادی شرکت واحد

        گروهی از رانندگان شرکت واحد تهران روز ۱۱ اردیبهشت در محل پایانه آزادی شرکت واحد تجمع کرده و فرا رسیدن روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. سندیکای شرکت واحد کارگران و رانندگان تهران وحومه تصاویری از این تجمع منتشر کرده است.

        اعتصاب در پالایشگاه ستاره خلیج و شهرداری ماهشهر، تجمع بازنشستگان فولاد در اصفهان

        کارگران پالایشگاه ستاره خلیج واقع در بندرعباس  که دو ماه است دستمزد نگرفته‌اند در روز جهانی کارگر اعتصاب کردند. طی روزهای گذشته حدود ۳۰ تن از کارگران این پالایشگاه اخراج شده‌اند.

        روز ۱۱ اردیبهشت بازنشستگان فولاد اصفهان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. بازنشستگان صنعت فولاد ماه‌هاست در ارتباط با مسایل رفاهی خود از جمله ناکافی بودن میزان مقرری بازنشستگی و تعویق پرداخت آن و عدم بهره‌گیری از خدمات درمانی مناسب اعتراض و تجمع می‌کنند.

        کارگران شهرداری ماهشهر روز ۱۱ اردیبهشت در اعتراض به تعویق ماه‌ها دستمزد اعتصاب کردند و سفره خالی خود را مقابل شهرداری گشودند.

        همبستگی دانشجویان با اعتصاب کنندگان بانه

        ادامه اعتصاب در بانه، اعلام همبستگی دانشجویان دانشگاه پیام نور با اعتصاب‌کنندگان

        اعتصاب در بانه در روز جهانی کارگر نیز ادامه یافت. جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور بانه با پهن‌کردن سفره خالی مقابل ساختمان دانشگاه همبستگی خود را با اعتصاب‌کنندگان ابراز کردند.

        ماموران به سوی تجمع سپرده‌گذاران موسسه البرز گاز فلفل پرتاب کردند

        تجمع سپرده‌گذاران موسسات مالی در اعتراض به از میان رفتن سپرده‌هایشان روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ادامه یافت. سپرده‌گذاران کاسپین در مشهد و سپرده‌گذاران توسعه البرز در کرج تجمع کردند. ماموران نیوری انتظامی برای پراکنده کردن معترضان در کرج از گاز فلفل استفاده کردند.

        تصاویری از فریادهای خشمگین تجمع‌کنندگان پس از حمله ماموران نیروی انتظامی منتشر شده است. گفته می‌شود یکی از معترضان زخمی شده است.

        [video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/11-اردیبهشت-استفاده-از-گاز-فلفل-برای-پراکنده-کردن-سپرده-گذاران-البرز.mp4"][/video]

        برگزاری یک سمینار در تهران برای بررسی مسائل کارگران

        روز یکشنبه ۹ اردیبهشت به مناسبت فرارسیدن اول ماه مه سمیناری در یوسف‌آباد تهران با شرکت جمعی از فعالان کارگری، دانشجویی،اعضای سندیکای شرکت واحد و کانون نویسندگان ایران برگزار شد.

        سه سخنران این سمینار محمد قراگوزلو کارشناس اقتصادی، داوود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد و امیرعباس آذرم‌وند روزنامه‌نگار، مسائل کارگران ایران را بررسی کردند.

        گرامیداشت اول ماه مه از سوی سندیکای نیشکر هفت تپه

        بیانیه جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه به مناسبت روز جهانی کارگر

        در روز جهانی کارگر، جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه با صدور بیانیه‌ای همبستگی خود را با جنبش‌های اعتراضی و اعتصابات کارگران سایر کارخانه‌ها اعلام کردند.

        کارگران در این بیانیه پس از اشاره به مطالبات و مبارزات کارگری در شرایط کنونی افزوده‌اند:

        «جنبش کارگری در جای جای کشور به وجود آمده و ترس از اعتصاب و اعتراض در میان کارگران از بین رفته. چیزی که ما در نقاط مختلف به چشم می‌بینیم پافشاری تمام طبقات زحمت‌کش منجمله کارگران زحمت‌کش برای احقاق حق خویش است.

        ما کارگران هفت‌تپه در ادامه روند اعتراضات و اعتصابات خود از تمام این جنبش‌ها و اعتصابات حمایت کرده و خود نیز بر ادامه راه اعتراضی تا دست یافتن به بهترین اهداف که همانا تامین معاش به بهترین وجه است از پای نخواهیم نشست.»

        بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت روز جهانی کارگر

        شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای در ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر را به کارگران تبریک گفته و با مبارزات کارگران برای دست یابی به «حق تشکل یابی مستقل، حقوق و دستمزد بالای خط فقر، امنیت فعالان صنفی و کارگری و بیمه کارآمد» اعلام همبستگی کرده است.

        هشتمین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی

        اسماعیل عبدی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران که از ۴ اردیبهشت در اعتراض به نقض حقوق شهروندی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده و خواستار محاکمه علنی و برخورداری از حقوق یک زندانی است وضعیت جسمی نامناسبی دارد.

        عبدی به اُفت فشار خون و سردرد دچار شده است. سازمان عفو بین‌الملل پس از اعلام اعتصاب اسماعیل عبدی خواستار رسیدگی فوری به وضعیت سلامتی عبدی شد و از مسئولان حکومت خواست این معلم زندانی را آزاد کنند.

        بیشتر بخوانید:

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        • کارگر

          تغییرات اقتصادی که لازمه‌ی بهبود وضعیت معیشتی کارگران به سبب تغییرات دستمزدی است منوط به خروج از رکود ساختاری و تورم ساختاری است که در اقتصاد ایران حک شده است. و در عین حال حل گره‌های ساختاری در حوزه‌های بحران فقر و نابرابری، بحران بازتولید اجتماعی، بحران زیست‌محیطی، بحران مالی‌گرایی در اقتصاد ایران، و بحران فرار گسترده سرمایه از اقتصاد ایران بحران رکود تورمی را ایجاد کرده و استمرار بخشیده‌اند. در چنین شرایطی، پیش‌شرط گام نهادن برای حل این بحران‌های اقتصادی را باید در حوزه اقتصاد سیاسی و در حوزه ساختار قدرت در سپهر سیاست و اجتماع جست‌وجو کرد. درس اصلی که باید آموخت این است که کارگران باید و باید تنها روی پاهای خودشان بایستند. مطالبات خودشان را به‌طور انضمامی و مشخص دنبال کنند، و درحالی‌که مطالبات‌شان را دنبال می‌کنند اسیر وعده‌ها نشوند. ما در چارچوب یک ساختار سلسله‌ مراتبی از طبقه و قدرت قرار گرفته‌ایم و کارگران باید در جایگاه و از جایگاه خود مطالبات خاص خودشان را دنبال کنند. کارگران و بخش اعظم مزدبگیران به‌طور عام در ساختار سیاسی ایران تشکل‌هایی که منافع آنان را نمایندگی کنند، ندارند. پس کارگران باید خود نمایندگان‌شان را در سپهر اجتماعی و سیاسی خلق کنند. از همین رو، در گام نخست، محور اصلی مطالبات کارگران باید حق برخورداری از تشکل‌های مستقل باشد. با برخورداری از تشکل‌‌های صنفی مستقل، صداهای پراکنده به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در قالب‌های سازمان‌یافته طنین واحد پیدا می‌کنند. باید کارگران به دنبال تشکل‌های خاص خودشان باشند و از این طریق خواسته‌های صنفی و دیگر مطالبات خود را دنبال کنند. همگرا کردن مطالبات کارگری با مطالبات سایر گروه‌های اجتماعی و همدلی و همراهی همه این گروه‌ها و طبقات با یکدیگر، شرط مهمی است که باید کارگران در دستورکار خود همواره قرار بدهند. پس سرجمع معتقدم که اولاً باید کارگران از تشکل‌های مستقل خودشان برخوردار باشند و ثانیاً باید مطالبات کارگران و سایر گروه‌های اجتماعی همگرا و هم‌افزا شود تا شاهد تغییراتی تأثیرگذار، فراتر از چند درصد تغییر در حداقل دستمزد، در سپهر سیاسی و اجتماعی باشیم. (گفت‌وگو: نسرین هزاره مقدم)

        • کارگر

          بخش‌هایی از گفت‌وگوی ایلنا با #پرویز_صداقت به مناسبت اول ماه مه، روز کارگر _____ افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد در مذاکرات اخیر، اگرچه باتوجه به تورم انتظاری و فاصله با سبد معیشت خانوار، قادر به حل چندان مشکلی از کارگران نمی‌تواند باشد، اما... نشانه‌ی ارتقای قدرت چانه‌زنی کارگران است. افزایش قدرت چانه‌زنی کارگران ناشی از اوج‌گیری اعتراض‌های صنفی در تمامی طول سال گذشته و به‌موازات آن اعتراض‌های گسترده‌ی تهیدستان و محرومان در دی‌ماه ۹۷ است. ... پس نشانه‌ی گامی به جلو در مبارزات صنفی کارگران ایران است. اما این گام به جلو حاصل ماه‌ها اعتراض‌های منفرد، اما کم‌وبیش پیوسته و معمولاً با خواسته‌های مشابه، در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ و اعتراض‌های متمرکز دی‌ماه اخیر بوده است. به این ترتیب، حرکت گسترده برای تسخیر فضاهای کار و فضاهای شهری که در سال گذشته رخ داد زمینه‌ساز ارتقای موقعیت چانه‌زنی در مذاکرات دستمزدی شد. انجماد نسبی و افزایش نامتناسب دستمزدها در شرایط تورمی در تمامی سال‌های اخیر فاصله کنونی سبد معیشت خانوار و دستمزدها را بسیار افزایش داده و این افزایش‌ اخیر گره چندانی از مشکلات معیشتی کارگران نمی‌گشاید... در سال جاری از سویی احتمالاً تقویت رکود را پیش رو داریم و از سوی دیگر تشدید تورم. این در شرایطی است که ما براساس آمار رسمی یک لشکر عظیم ۳.۵ میلیونی از بیکاران مطلق داریم، یعنی کسانی که حتی یک ساعت در هفته هم کار نمی‌کنند. در ماه‌های اخیر وزیر کشور از نرخ بیکاری ۶۰ درصدی در برخی از شهرهای ایران خبر داد و بیش از ۹۰ درصد قراردادهای کاری هم موقت‌اند. پس قدرت چانه‌زنی انفرادی کارگران نیز در برابر کارفرما بیش از پیش کاهش می‌یابد. از یکسو، به سبب رکود و تورم توأمان و از سوی دیگر قدرت چانه‌زنیِ پایین کارگران منفرد، می‌توان سال دشواری را برای معیشت کارگران انتظار داشت.

        • کارگر

          سخنرانی پرویز صداقت در انجمن جامعه‌شناسی دانشکده‌ی علوم احتماعی دانشگاه تهران به تاریخ دوشنبه دهم اردی‌بهشت، با عنوان «کارگران و اعتراضات دی‌ماه 1396»، به مناسبت اول ماه مه، روز کارگر سخنرانی محمد مالجو، در انجمن جامعه‌شناسی دانشکده‌ی علوم احتماعی دانشگاه تهران به تاریخ دوشنبه دهم اردی‌بهشت، به مناسبت اول ماه مه، روز کارگر

        • کارگر

          اول ماه مه روزی است که کارگران در بسیاری از کشورهای جهان به خیابان‌ها می‌آیند تا به همه فلاکتی که نظام استثمارگرانه سرمایه‌داری به آن‌ها تحمیل کرده اعتراض کنند. در ایران اما کارگران حتی از برگزاری این هم محرومند. من به عنوان یک معلم، از درون زندان اوین و در هشتمین روز اعتصاب‌غذای خود، اول ماه می، روز همبستگی جهانی کارگران را، به همه کارگران جهان تبریک می‌گویم و از همه فعالان و تشکل‌های کارگری و معلمان که حمایت خود را با خواسته‌ها و مطالبات من که همانا خواست تمامی کارگران و معلمان است، اعلام کردند، تشکر می‌کنم. این روز، روز همبستگی همه گارگران جهان است. امیدوارم در ایران، معلمان و کارگران عدالت‌خواه با همبستگی بیشتر در جهت احقاق حقوق حقه خود تلاش کنند زنده باد اتحاد همه کارگران جهان اسماعیل عبدی زندان اوین ۱۱ اردیبهشت

        • کارگر

          پیام اسماعیل عبدی به مناسبت اول ماه می اول ماه مه روز همبستگی جهانی کارگران را به همه کارگران جهان تبریک می‌گویم! صاحبان قدرت و سرمایه، هستی ما کارگران را به گروگان گرفته‌اند، هیچ اعتراضی از طرف ما را برنمی‌تابند و آنرا "علیه امنیت ملی" نامیده تا ما را به بند کشند. تحت شرایط کنونی حاکم بر ایران، میلیون‌ها خانواده کارگری در زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ابعاد هولناک بیکاری و فقدان امکانات رفاهی برای بیکاران، زندگی فلاکت ‌باری را بر این خانواده‌ها تحمیل کرده است. به حراج گذاشتن صنایع، معادن، ثروت اجتماعی و کالایی‌سازی آموزش و پرورش عملاً امنیت کار و زندگی میلیون‌ها کارگر و خانواده آن‌ها را در خطری بسیار جدی قرار داده است. اختلاس‌های مالی از طرف مافیای قدرت، ثروت انباشته شده میلیون‌ها انسان را به غارت می‌برد و تحت چتر امنیتی موجود به زندگی خود ادامه می‌دهند اما کارگر، معلم و هر معترضی به شرایط فلاکت‌بار کنونی به‌شدت سرکوب و به بند کشیده می‌شود. تخریب اسف‌بار و بعضاً جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی، بحران آب، مشکل ریزگردها، تخریب جنگل‌ها، آلودگی هوا، و خشک شدن دریاچه و تالاب‌ها ادامه زندگی میلیون‌ها نفر از جمعیت کشور را با خطر جدی روبرو کرده است. تداوم شرایط حاکم بر ایران، سقوط استانداردهای زندگی کارگران، معلمان، زحمتکشان و افزایش تعداد بیکاران و تخریب بازهم بیشتر محیط‌زیست و گسترش فقر و فلاکت و انواع ناهنجاری‌های اجتماعی، چون تن‌فروشی، اعتیاد و ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها خواهد شد. .این چشم‌انداز وضعیتی است که اگر تغییر نکند فجایع جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت.

        • کارگر

          جمعی از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج به مناسبت روزجهانی کارگر اقدام به تهیه و توزیع تقویم و خودکار مزین به شعارها و مطالبات کارگری کردند. فعالین با حضور در محافل و محلات کارگری سنندج ضمن مطالبه اتحاد و همبستگی طبقاتی و دعوت عمومی به شرکت در برگزاری با شکوه روزجهانی کارگر هزاران نسخه تقویم و صدها خودکار را به رسم یادبود در میان کارگران و خانواده های انان توزیع کردند.