ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان بهداشت جهانی: ۹۰ درصد انسان‌ها هوای آلوده تنفس می‌کنند

مبارزه با آلودگی هوا در جهان تاکنون ثمرات چندانی نداشته. به گزارش سازمان بهداشت جهانی هر سال در جهان ۷ میلیون نفر جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

مبارزه با آلودگی هوا در جهان تاکنون ثمرات چندانی نداشته. به گزارش سازمان بهداشت جهانی هر سال در جهان ۷ میلیون نفر جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. در دو سال گذشته وضع بهتر نشده: از هر ۱۰ نفر ساکنان کره زمین ۹ نفر نیز هوای آلوده تنفس می‌کنند.

آلودگی هوا در تهران – یک نمونه (عکس: آرشیو)

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از وضع آلودگی هوا در جهان تخمین زده که ۲۵ درصد سکته‌های قلبی و مغزی در جهان در اثر ذراتی مانند سولفات‌‌ها و نیترات‌ها در هوا اتفاق می‌افتد. همچنین ۴۳ درصد بیماری‌های ریوی و ۲۹ درصد سرطان ریه در اثر آلودگی هواست.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه‌اش، آلودگی هوا را به دو گروه تفکیک کرده: آلودگی هوا در درون منزل و در خارج از منزل.

در درون منازل در اغلب مواقع وسایل گرمایشی نامناسب سبب آلودگی هوا می‌شود: منقل، اجاق‌های غیر استاندارد، بخاری‌های نفتی، استفاده از چوب و هیزم و گازوئیل برای گرم کردن خانه‌ها. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سه میلیارد انسان در سراسر جهان هنوز از این وسایل گرمایشی نامطمئن استفاده می‌کنند. در خارج از منازل اما اتوموبیل‌ها و کارخانجات صنعتی مهم‌ترین عامل ایجاد آلودگی هوا هستند.

۹۰ درصد کسانی که در اثر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند در کشورهایی زندگی می‌کنند که درآمد سرانه ملی آن‌ها پایین یا متوسط است: در قاره آسیا و آفریقا.

در کلانشهرها به طور میانگین میزان آلودگی هوا پنج برابر سایر شهرهای جهان است. در اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند وضع هوا بهتر از سایر نقاط جهان است.

در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۴۳۰۰ شهر اطلاعات لازم را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده بودند. یک سال قبل از آن فقط ۳۰۰۰ شهر با سازمان بهداشت جهانی برای تهیه گزارش سالانه‌اش از آلودگی هو همکاری کرده بودند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حساسیت جامعه جهانی نسبت به آلودگی هوا افزایش پیدا کرده و این تحول مثبتی‌ست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.