ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: عضویت در «ان‌پی‌تی» جز پذیرش نظارت مزیتی ندارد

نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو با انتقاد از استانداردهای دوگانه، تلویحاً هشدار داد که ممکن است ایران به راه کره شمالی بیفتد: خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در سخنانی که  در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایراد کرد گفت به ‌نظر می‌رسد عضویت در «ان‌پی‌تی» جز پذیرش نظارت و محدودیت هیچ مزیتی ندارد. جمهوری اسلامی ایران هشدار داده که با خروج آمریکا از برجام امکان دارد از معاهده «ان‌پی‌تی» خارج شود.

رضا نجفی، نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری «ان‌پی‌تی» که در ژنو برگزار شد، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل گفت:

«به ‌نظر می‌رسد که عضویت در ان‌پی‌تی، اجرای موافقتنامه‌های پادمان آژانس بین‌المللی اتمی، اعمال پروتکل الحاقی و در برخی موارد پذیرش نظارت و محدودیت‌های بیشتر هیچ مزایایی ندارد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۱ بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است. با این حال به دلیل آنکه در مذاکرات برجام نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی سپاه مستثنی شده بود، رئیس جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی تا ۱۲ مه فرصت داده که با افزدن مکمل‌هایی به برجام «نواقص وحشتناک» این توافق‌نامه را برطرف کنند، در غیر این‌صورت آمریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران مجدداً اعمال می‌گردند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در بخشی از سخنانش به اسرائیل اشاره کرد که عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست و با این حال از سلاح هسته‌ای برخوردار است:

«مؤثرترین راه برای جلوگیری از خروج احتمالی کشورها از معاهده در آینده تلاش مشترک کشورهای عضو برای اجرای تمام مفاد معاهده بدون اعمال استانداردهای دوگانه و رهیافت‌های تبعیض‌آمیز است.»

رضا نجفی با استناد به ماده ۱۰ ان‌پی‌تی تلویحاً تهدید کرد که اگر منافع ایران به خطر بیفتد، احتمال خروج ایران از معاهده وجود دارد. نشست پنجشنبه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت ژنو هم برای بازنگری درباره ماده ۱۰ پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برگزار می‌شود.

پیش از این ۴ اردیبهشت علی شمخانی نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود چنانچه آمریکا از برجام خارج شود و منافع ایران از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به خطر بیفتد، این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان پی تی» خارج شود. شمخانی نیز با استناد به ماده ۱۰ معاهده گفته بود "در ان پی تی حق خروج از این معاهده برای همه اعضاء در صورت به مخاطره افتادن منافعشان پیش‌بینی شده است.»

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که با خروج آمریکا از برجام، ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد. روز گذشته جروزالیم پست، با انتشار دو تصویر ماهواره‌ای که صحت و سندیت آن هم توسط رسانه‌های مستقل و مراجع رسمی تأیید نشده ادعا کرده بود که تحرکاتی در تأسیسات فردو مشاهده شده است. شبکه ده تلویزیون اسرائیل هم این تصاویر را به بحث گذاشت.

ماده ۱۰ «ان‌پی‌تی» به کشورها اجازه می‌دهد در شرایطی که منافع حیاتی آن‌ها به مخاطره افتد، از معاهده خارج شوند. تاکنون فقط کره شمالی از این حق استفاده کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران نه درباره برجام مجدداً مذاکره می‌کند و نه به توافق هسته‌ای چیزی اضافه خواهد کرد. علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل هم پیش از انتشار پیام ویدیویی ظریف همین نکته را در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی تکرار کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرزاد

    این رژیم ولایت فقیه لاف بی سر و ته زیاد می زند! تا زمانی که کنترل اوضاع کشور از دستشان در نرود، هیچ کاری نمی کنند و کج دار و مریز با غرب کنار می آیند، حتی اگر خامنه ای خود مجبور شود که به کاخ سفید برود، شبانه این کار را خواهد کرد. اما اگر دو سه کشور قدرتمند غربی بخواهند واقعاً آب زیرشان کنند، زیر میز خواهند زد و منطقه را به بحران می کشند (چنین امری هم تقریباً محال است). تقریباً برای همه مردم ایران واضح و روشن است که این رژیم بزدل فقط برای مردم ایران شاخ است، و هر زمان لازم باشد جام زهرهای متفاوت آماده نوشیدن هستند. اینها منتظر قدمهای بعدی غرب هستند، در خفا هم همه نوع چراغ سبزی به ماکرون و مرکل داده اند تا در غیاب اینها با ترامپ معامله کنند. این حرفهای صد من یه غاز خروج از NPT هم فقط مصرف داخلی دارد. باور نکنید.

  • یعنی

    هرچند ابین توصیه به نفع شما است و به احتمال 99% هم برعکسش عمل خواهید کرد، باز هم می گیوم، که به سهمم نگویید کسی نگفت: خروج از برجام و NPT هیچ سودی برای مردم ایران ندارد، کل برنامه غنی سازی شماها اتلاف منابع ملی ایران است. ادامه اش هم جز شر نیست. شماها ایران را دارید به فنا میدهید. برجام یک توافق سیاسی بود، توافق سیاسی تا وقتی پایدار است که طرفیت موافق باشند. همانر وزها یادم است گفته شد، برجام خروج آبرومدانه و کم هزینه از بحران است برای این نظام و گروگانش (ایران). هدف همین بود گرنه ایران میرفت که کراش بهب رنامه نفت در برابر غذا و در نهایت حمله برسد ذیل فصل هفتم! شماها رفتید زورتان زدید و برجام گرفتید، کلی هم امتیاز گرفتیدف تحرمیهای برداشته شدف ،قاز ادهای شمادر خراج نفس راحت کشیدند و باز پولهای غارت ایران جریانش به خارج راحت تر شد، از ذیل فصل هفتم خراج شد ایران و تحریمهای سازمان ملل الغا شد! 3 دیگر هم تحریم تسلیحاتی تان برداشته می شود و اگر بخواهید از چین و روسیه سلاح بخرید دیگر منع قانونی ندارد اگر آنها بخواهند بفروشند! اما شماها یکسال هم دندان روی جگر نگذاشتید، روز آ غاز برجام موشک پرتاپ کردید که رویش با شعار مرگ... و صداوسمای تان نشان دادید! به ما بگویید در تاریخ کدام کشور چنین کارهای ضد منافع ملی اش کرده که شما کردید؟!

  • یعنی

    دارد به دروغ می گوید، نمی خواهند بگذراند! معلومست هر کسی شک میکند بمب اتم میخواهی بسازی. وگرنه تا سال 2003 که کاری نداشتند با شماها، وقتی برنامه غنی سازی ات لو رفت، عیله شما موضع گرفتند! دروغت لو رفت که نزدیک دو دهه مخفیانه برنامه غنی سازی پیش برده بودی و اعلام نکردی! در حالی که کشوری با این همه ذخایر گازی چند صدساله، می تواند مرکز تولید برق ارزان باشد در منطقه، رفتی میلیاردها دلار هزینه کرد و بر اثر تحریمهایی که خودتان با لجاجت ایجاد کردید در دروه احمدی نژاد (او هم مثل بقیه مامور بود و برنامه نظام را پیش می برد) صدها میلیارد دلار خسارت به کشوری زدید که مردمش محتاج نان شب هستند! الان می خواهی شر به پا کنی. از اول گفتند،برجاتم بایست مقدمه اعتمادسازی و رفع خصومت شود، اصل مشکل ستیزه جووی این نظام به غرب و امریکا و اسارئیل است (ایننکه غربی ها بد هستند یا خوب، به خودشان مربوط استف ما ایرانیها کدخدای دنیا نیستیم و بایست به فکر منافع ملی کشورمان باشیم. طی 40 سال ایران بیچاره کرید برای دفاع از مردم فلسطین! آخر سر هم صلح فلسطینی و اسرائیل ها را بر هم زدید! یعنی اگر مردم فلسطین بخواهند شما نخواهید گذاشت اینها به صلح برسند!) مخالفان شما، نگرانی اصلیشان برنامه های فرامرزی این نظام است،وگرنه بالاخره بمب اتمی پاکستان هم کنار امدند، چون میدانند پاکستان برای بازدارندگی با هند این کار کرد و اینها اصلا عضو NPT نبودند و تعهدی ندادند (نه هند و نه پاکستان هیچکدامشان این خصمت ورزی با بیقیه جهان ندارند و این ادعاهای توهمی اخرالزمیانی نکردند!) ولی ایران عضو بوده تعهد داده و پس نباید کاری میکرد که باعث شک و بهانه دیگران شود، هیچ دلیل منطقی اقتصادی و سیاسی نداشت بروید غنی سازی کنید با این شرایط بحرانی که بوجود آوردید بعد از نقلاب 1357 ، اما نظام ایران بمب اتم داشته باشد برای بازدارنگی نمی خواهد، این دیکتاتوری ضد ضربه میکند در برابر جامعه جهانی. همین طوری اش این جهنم در نقض حقوق بشر و ظلم فساد.. را در ایران برپا کرده اند، به اتاق خواب و زیر لحاف مردم کار داند!، وای به روزی که بمب اتم هم داشته باشد! شماها شر هستید و می خواهید در بقیه دنیا شر به پا کنید، 40 سال مردم ایران را بیچاره کردید، بقیه دنیا را هم می خواهید بیچاره کنید.

  • یعنی

    این حرافی ها از هعمان دست حرافیهای مسئولیت گریز است. مملو از دروغ. در NPT مختصرشده معاهده منع گسترش تسلیحات هسته است. این تعریف و تلقی را هم سازمان مربوطه انجام میدهد. کشوری که رسما کشور دیگر عضو سازمان ملل (هر چند نظام آن کشور ظالم باشد)را به نابودی تهدید میکند و دخالت نظامی برای نابودی آن کشور و مردمش دارد و نه صرفا براندزای یک حکومت! حکومت کشوری رسما ادعای ایجاد امپرتوری و مذهبی ولایی و نابودی همه شکورها فرهنگها و ادیان عقیاد دیگر را دارد، و نبرد آخرالزمانی دراد، کشوری توجیه اقتصادی برای غنی سازی ندارد، هنوز نیروگاه اتمی نساخته میخواهد غنی سازی کند! دهها کشور نیروگاه اتی دارند و حتی خودشان سازنده نیورگاه اتمی هستند مانند کره جنوبی، برخی شان خیلی هم صنعتی و پیشرفته تر از ایران هستند، اما غنی سازی را معدودی کشور انجام میدهند ، هم مقرون به صرفه نیست برای همه و هم حساسیت بالایی دارد، هر کشوری که بتواند 3% غنی کند، بشار سانتریفیوژش میتواند طوری بسازد که تا 98% هم غنی کند و برای بمب اتم تهیه کند! یعنی مردم دنیا اینها خر فرض کردند! یعنی بقیه دنیا نمی فهمند و فقط اینها می فهمند؟!

  • یعنی

    می گویند، دروغ کنتور ندراد و برایش مالیات هم نخواهی پرداخت! این مقامات نظام جمهوری اسلامی/ولایت فقیه (مسئولان مسئولیت گریز!)، از رهبری خودشان یادگرفته اند چگونه حرف یاوه بزنند و از مسئولیت بگریزند و عواقب کارهای نابخردانه شان را مردم عادی متحمل شوند. سوگند اگر اینها در این 40 سال مرارتی کشیده باشند، اغلبشان در خانه و اهل و عیال و مخلفاتش کیف و حال دنیا میبنرد. نه غم نان دارند و نه ترس از جان! با کمال آسایش و آرماش عش قو حال خود میکنند. در ایران به ضرب سیستم رعب و وحشت امنیت که ایجاد کرده اند، جولان میدهند در خیبانها و ویلاهای شمال و کی شو... برای خودشان در ایران جهمنی شده از دسشتان، بهشتی درست کردند از ظلم فساد.

  • bijan

    احمقانه ترین کار خروج از " ان پی تی " است با اینکار سازمان ملل و اروپا هم بی تفاوت میشوند !. ج. اسلامی هیچ راهی جز مذاکره با همه قدرت ها ندارد .

  • آرمان

    اگر میخواهید به آن راه بیفتید(که دلتان هم میخواهد!) به نتیجه اش که امروز اطلاعاتش را دارید هم بیندیشید. گفتن از ما، گرچه اهل اندیشه و آینده نگری نیستید. رهبران جمهوری اسلامی چنان بد و خلاف خرد رفتار کردند ( چنان بی« بصیرت» هستند) که قرار بود از عربها در برابر اسرائل دفاع کنند ولی عربها را به سوی اسرائیل راندند و آنها را علیه ایران متحد کردند، آنگونه که اسرائیل در خواب هم نمیدید !