ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«رامین حسین‌پناهی در بازداشتگاه سپاه شکنجه شده است»

خطر اعدام رامین حسین‌پناهی همچنان وجود دارد. دادگستری کردستان در واکنش به اعتراض‌ها به این حکم، بیانیه صادر کرد. وکیل حسین‌پناهی هم از شکنجه موکلش در بازداشتگاه سپاه خبر داد.

رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی کرد در ایران همچنان در خطر اعدام قرار دارد. دادگستری کردستان با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد که این زندانی سیاسی قصد انجام عملیات مسلحانه داشته. وکیل رامین حسین پناهی اما این ادعا را رد کرده و  از شکنجه شدید موکلش در دوران بازداشت خبر داده است.

رامین حسین‌پناهی تیر ۹۶ پس از زخمی شدن بر اثر شلیک ماموران سپاه بازداشت و بدون آنکه درمان شود، به بازداشتگاه سپاه منتقل شد.

دادگستری استان کردستان با بالا گرفتن انتقادها از صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی، او را عضو «حزب کومله» که «قصد انجام عملیات مسلحانه داشته» خوانده و خواستار اجرای این حکم شده است. حسین احمدی‌نیاز وکیل این زندانی سیاسی اما از شکنجه شدید موکلش در بازداشتگاه سپاه پاسداران خبر داده و اعلام کرده: رامین حسین پناهی هیچگاه مسلح نبوده و از این گذشته، مجازات عضویت در «کومله» بر اساس قوانین جمهوری اسلامی نیز حکم اعدام نیست.

احمدی‌نیاز در پاسخ به اطلاعیه دادگستری کردستان که جمعه ۱۴ اردیبهشت منتشر شد، نوشته است: رامین حسین‌پناهی در جلسه غیرعلنی دادگاه رسیدگی به اتهام او که ۲۶ دی سال گذشته برگزار شد، اعلام کرد هنوز آثار شکنجه بر بدنش وجود دارد و خواستار نشان دادن آنها به دادگاه شد.

به گفته احمدی‌نیاز دادگاه رسیدگی کننده به اتهام این زندانی سیاسی به درخواست او توجهی نکرد.

او در بخش دیگری از پاسخی که در واکنش به اطلاعیه دادگستری کردستان نوشته، گفته است: «رامین حسین‌پناهی قبل از انتقال به بند عمومی زندان عمومی سنندج بالغ بر ٢٠٠ روز در سلول انفرادی بوده است».

احمدی‌نیاز نگهداری طولانی مدت موکل خود در بازداشتگاه انفرادی و عدم رسیدگی به درمان او را  مصداق «شکنجه روحی و روانی» دانسته که «جدای از شکنجه فیزیکی» علیه رامین حسین‌پناهی اعمال شده است.

این وکیل دادگستری در ادامه از صدور و تائید فوری حکم اعدام برای موکل خود توسط دستگاه قضایی خبر داده و اعلام کرده است: با مراجعه حضوری به دیوان عالی کشور خواستار بررسی دقیق و نقض حکم موکلش شده، اما «دیوان عالی تنها ظرف یک ماه حکم اولیه را ابرام می‌نماید».

احمدی‌نیاز همچنین ادعای دادگستری کردستان مبنی بر اینکه رامین حسین‌پناهی «مسلح بوده» و به منظور «اقدامات تروریسی» وارد خاک ایران شده است را غیرواقعی دانسته:

« هرگز مسلح نبوده و وقتی وارد كشور می شوند تا زمان دستگیری در كنترل و رصد مامورین سپاه پاسداران بوده و در محوطه شهر سنندج در كمین نیروهای مذكور قرار گرفته و مورد آماج حملات نیروهای سپاه قرار می گیرند كه طبق همین اطلاعیه دادگستری كردستان سه نفر از همراهان رامین بلافاصله جان خود را از دست می دهند و رامین كه در صندلی عقب خودرو پراید قرار داشته فورا مجروح و بیهوش می شود».

به گفته احمدی‌نیاز موکل او تنها برای دیدار با اعضای خانواده‌اش به سنندج بازگشته و پس از مجروح شدن بر اثر شلیک ماموران سپاه به بیمارستان منتقل و بدون پایان مراحل درمانی به بازداشتگاه منتقل و شکنجه و بازجویی می‌شود.

او همچنین نوشته است: «صرف عضویت در حزب كومله و تبلیغ برای آن طبق قوانین ایران نمی تواند مجازات اعدام داشته باشد و سزای آن طبق قوانین جمهوری اسلامی فقط زندان است».

امجد حسین‌پناهی  برادر رامین نیز به نقل از مادرش در واکنش به اطلاعیه دادگستری کردستان نوشت: «اگر دادگستری راست می‌گوید حرف‌های رامین و ما را هم منتشر کند و ثابت کند رامین مسلح بودە، این اتهامات را سپاە بە رامین زد تا جنایت خود را پردەپوش کند. این‌ها می‌خواهند با اتهامات دروغین رامین را پای چوبە دار ببرنند.»

رامین حسین پناهی تیر ۹۶ پس از آنکه به منظور دیدار با خانواده‌ به سنندج بازگشت توسط سپاه دستگیر شد. در جریان دستگیری او سه تن از همراهانش به نام‌های حامد سیف پناهی، بهزاد نوری و صباح حسین پناهی کشته شدند.

ماموران امنیتی پس از این واقعه به محل سکونت کشته‌شدگان و رامین حسین‌پناهی مراجعه و تعدادی از اعضای خانواده آنان را دستگیر کردند.

افشین حسین‌پناهی برادر رامین در ارتباط با این موضوع به هشت سال زندان محکوم شده است. زبیر حسین‌پناهی و احمد امین‌پناه، از دیگر بستگان رامین حسین‌پناهی نیز پس از این واقعه بازداشت و به شش و پنج سال زندان محکوم شدند.

نیشتمان حسین‌پناهی خواهر این زندانی سیاسی چند روز قبل پس از انتشار خبر انتقال برادرش برای اجرای حکم، خودکشی کرد.

مادر حسین‌پناهی نیز اعلام کرده در صورت اجرای حکم فرزندش خود را در مقابل دادگاه انقلاب کردستان آتش خواهد زد.

رامین حسین‌پناهی هفته گذشته برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود، اما به گفته برادرش امجد حسین‌پناهی، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به بند عمومی بازگردانده شده و اجرای حکم به طور موقت متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.