ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: کشتی چینی مقصر حادثه سانچی است

ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی چینی را علت حادثه سانچی می‌دانند، چین و هنگ کنگ مخالف‌اند و معتقدند کشتی ایرانی باید راه می‌داده است.

ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی چینی را علت حادثه سانچی می‌دانند، چین و هنگ کنگ مخالف‌اند و معتقدند کشتی ایرانی باید راه می‌داده است.

حادثه سانچی در دریای چین (عکس: آرشیو)

نادر پسنده، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست تشریح نتایج تحقیقات در مورد سانحه برخورد نفتکش سانچی و کشتی کریستال، اعلام کرد که سرانجام پس از بررسی‌های طولانی مدت، کشورهایی که در بررسی این حادثه حضور دارند به دو گروه تقسیم شده‌اند، یک سو، ایران و پاناما و بنگلادش قرار دارند و در سوی دیگر، چین و هنگ کنگ.

نظریه نهایی ایران، پاناما و بنگلادش این است که علت اصلی این حادثه، تغییر مسیر کشتی چینی کریستال ۱۵ دقیقه قبل از حادثه بوده است.

در مقابل، چین و هنگ کنگ بر این باور‌ند که تقصیری متوجه کشتی کریستال نیست، و با توجه اینکه حادثه در آب‌های آزاد رخ داده و کشتی سانچی دید مطلوب داشته، می‌بایست مطابق با قانون ۱۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادف دریایی، به کشتی چینی راه می‌داده است.

هر دو گروه البته در این مورد توافق دارند که هر دو کشتی  چند بند از قانون کنوانسیون را رعایت نکرده‌اند، و هر دو به خاطر عدم دیده‌بانی کامل و ارزیابی موقعیت پیش از سانحه مقصر‌ند.

مقامات چهار کشور پاناما، ایران، چین و هنگ گنگ پیش‌تر توافق کرده بودند که پس از بررسی‌های همه جانبه اسناد و مدارک، از جمله جعبه سیاه این دو کشتی و مصاحبه حضوری با خدمه کشتی چینی، در گزارشی نهایی، مقصر این حادثه اعلام شود.

نفتکش سانچی به مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران شامگاه، ۶ ژانویه / ۱۶ دی، در حدود ۱۶۰ مایل دریایی ساحل چین در نزدیکی شانگ‌های با کشتی باری چینی سی‌اف کریستال (حامل ۶۴ هزار تن گندم،) تصادف کرد. ۲۱ خدمه کشتی باربری چینی نجات یافتند اما ۳۲ خدمه نفتکش، شامل ۲۹ ایرانی و دو بنگلادشی جان خود را در این حادثه از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان

    آیا این داستان را همانند ماجرای سقوط موشک شلیک شده از ناو آمریکایی و سقوط فاجعه بار ایرباس در خلیج فارس ، سر کشیدن جام زهر و پایان جنگ ایران و عراق نمیبینید ؟ به اندیشه من این ماجرا خیلی شبیه ان اتفاغ فجیع و ناگوار است پایان حاکمت اشغالگران دین فروش یا کنار آمدشان با ابر قدرت ها دنیا

  • محسن

    یه حق حساب می دادید به رئیس دریانوردی ایران دریا رو واستون مقصر می کرد بلد نیستید دیگه