ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین نتایج شمارش آرای انتخابات لبنان: نیمی از کرسی‌های پارلمان برای حزب‌الله

حزب المستقبل به رهبری سعد حریری ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را از آن خود خواهد کرد. انتظار می‌رود که حریری بعد از مذاکرات پیچیده همچنان نخست‌وزیر لبنان باقی بماند.

بر اساس نخستین نتایج شمارش آرا، حزب‌الله لبنان و متحدانش بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان لبنان را به دست آورده‌اند و به این ترتیب از حزب المستقبل به رهبری سعد حریری پیشی گرفته‌اند.

شمارش آرا در یکی از شعب اخذ رأی در لبنان

انتخابات پارلمانی لبنان برای نخستین بار بعد از ۹ سال و با ۵ سال تأخیر در ۶ استان این کشور برگزار شد. پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود و فراکسیون اکثریت پارلمانی نیازمند دست‌کم ۶۵ کرسی است تا بتواند تصمیمات مورد نظر خود را در امور داخلی این کشور عملی کند. ۵۹۷ نفر برای تصدی کرسی‌های پارلمانی با هم رقابت کردند که از آن میان ۸۶ نفر زن هستند. این تعداد از نامزدهای زن نسبت به انتخابات‌ گذشته در لبنان بی‌سابقه است. تعداد نمایندگان زن در پارلمان کنونی لبنان ۴ نفر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس نتایج ابتدایی شمارش آرا، حزب‌الله لبنان بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را به دست آورده و از اکثریت آرا برخوردار خواهد بود. ایالات متحده آمریکا حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. حمایت مالی جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان، نظام مالی ایران را در معرض تحریم‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و بحران ارز در ایران را تشدید خواهد کرد.

بر اساس نتایج ابتدایی، حزب المستقبل به رهبری سعد حریری ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را از آن خود خواهد کرد و به این ترتیب بزرگ‌ترین حزب سنی در پارلمان لبنان خواهد بود.  کشورهای غربی از المستقبل و سعد حریری حمایت می‌کنند. انتظار می‌رود که سعد حریری همچنان نخست‌وزیر لبنان باقی بماند.

بر اساس نظام سیاسی لبنان که تحت تأثیر فرقه‌گرایی در این کشور قرار دارد، یک فرد سنی‌مذهب می‌بایست مقام نخست‌وزیر این کشور را احراز کند. انتظار می‌رود که همه احزاب اصلی لبنان نمایندگانی در کابینه داشته باشند. مذاکرات برای تشکیل کابینه ممکن است به درازا بکشد.

کنفرانس پاریس ۴ (سیدر) که با حضور نمایندگان ۳۷ کشور و ۱۴ سازمان بین‌المللی  جمعه ۶ آوریل/ ۱۷ فروردین در پاریس برگزار شد اعلام کرد که حدود ۱۰ میلیارد دلار به‌شکل وام و یا اهدای مالی برای مدرنیزه کردن اقتصاد و تقویت ثبات لبنان به این کشور کمک خواهد کرد. انجام اصلاحات مالی و کاهش بدهی‌های دولت یکی از شرایطی‌ست که کشورها و نهادهای مالی بین‌المللی برای دولت آتی لبنان مقرر کرده‌اند.

در ژوئن ۲۰۱۷، قانون انتخاباتی جدیدی تصویب شد که به موجب آن، نظام انتخاباتی تناسبی جایگزین نظام اکثریتی لبنان شد، و تعداد حوزه‌های انتخاباتی از ۲۶ به ۱۵ حوزه کاهش یافت.

از ۶۴ کرسی مسلمانان در مجلس، ۲۷ کرسی به سنی‌ها و ۲۷ کرسی به شیعیان، ۸ کرسی به دروزی‌ها و ۲ کرسی به علوی‌ها اختصاص دارد. ۶۴ سهمیه مسیحی‌ها نیز بدین ترتیب تقسیم شده است: ۳۴ کرسی برای مارونی‌ها، ۱۴ کرسی برای مسیحیان ارتودوکس، ۸ کرسی برای مسیحیان کاتولیک، ۶ کرسی برای ارمنی‌ها، یک کرسی برای انجیلی‌ها و کرسی آخر نیز برای سایر اقلیت‌های مسیحی خواهد بود.

در لبنان تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن ۳,۷میلیون نفر است. سن رأی‌گیری در این کشور ۲۱ سال است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.