ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولیور نورث که در ماجرای ایران‌کنترا طرف معامله با روحانی بود رئیس لابی اسلحه در آمریکا شد

روحانی که در آن سال‌ها مشاور ارشد سیاست خارجی دولت وقت ایران بود، ۲۷ مه ۱۹۸۶ در طبقه آخر هتل هیلتون تهران با الیور نورث هم‌نشین شد تا معامله تسلیحاتی سر بگیرد.

اولیور نورث، افسر آمریکایی که حسن روحانی در ماجرای ایران‌کنترا در سال ۱۹۸۶ در تهران با او دیدار کرد رئیس لابی اسلحه آمریکا شد.

اولیور نورث، افسر آمریکایی و یک سر ماجرای ایران‌کنترا (عکس: آرشیو)

مدیر لابی اسلحه در آمریکا (NRA ) اولیور نورث، یکی از اعضای شورای امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در دوران ریگان و یکی از چهره‌های کلیدی ماجرای ایران‌کنترا را به ریاست لابی اسلحه در آمریکا (NRA ) منصوب کرد. وین له‌پیر، مدیر عامل «ان آر ای» از نورث به عنوان «یک مبارز افسانه‌ای برای آزادی آمریکایی» یاد کرد.

سرگرد اولیور نورث در سال‌های دهه ۱۹۸۰ یکی از چهره‌های کلیدی ماجرای ایران‌کنترا و معامله تسلیحاتی با ایران بود. دولت ریگان در آن زمان برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان به طور مخفیانه سلاح‌هایی از زرادخانه ارتش اسرائیل را برای ایران ارسال کرد و بخشی از عواید این معامله تسلیحاتی را به مبارزه با جبهه آزادیبخش ملی ساندیتیستها یا همان کنتراها در نیکاراگوئه اختصاص داد. فارین پالسی در گزارشی با عنوان «وقتی روحانی با اولیور نورث دیدار کرد» ادعا کرد که حسن روحانی نقشی کلید در این معامله تسلیحاتی ایفا کرده بود.

روحانی که در آن سال‌ها مشاور ارشد سیاست خارجی دولت وقت ایران بود، ۲۷ مه ۱۹۸۶ در طبقه آخر هتل هیلتون تهران با الیور نورث هم‌نشین شد تا معامله تسلیحاتی سر بگیرد.

در سال ۱۳۹۳ یک گروه رسانه‌ای وابسته به سپاه پاسداران در فیلم مستندی به نام «من روحانی هستم» به ماجرای ایران‌کنترا در سال‌های جنگ و نقش حسن روحانی در این ماجرا اشاره کرد. سپاه سی دی‌های این مستند را به طور رایگان و به شکل انبوه در سراسر ایران توزیع کرد که واکنش روحانی را در پی داشت. او از توزیع‌کنندگان به عنوان «مخالفان بی‌شناسنامه» یاد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.