ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ملاقات چند فعال محیط‌ زیست بازداشتی با خانواده‌هایشان در حضور مأموران امنیتی

زندانیان از دسترسی به وکیل محروم‌اند و با این حال تحقیقات درباره اتهام جاسوسی آن‌ها همچنان ادامه دارد. از ۴ فعال زندانی هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست.

خانواده‌های سام رجبی، نیلوفر بیانی و علیرضا فرهاد‌زاده در زندان اوین با آنها ملاقات کردند. ملاقات‌های ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای و در حضور مأموران امنیتی. یک منبع آگاه که نام او افشا نشده سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت به کمپین حقوق بشر ایران گفته که این ملاقات روز گذشته اتفاق افتاده. وضع روحی نیلوفر بیانی، کارشناس حیا‌ت وحش، خوب نبوده و او متأثر و عصبی بوده است.

گروهی از فعالان محیط زیست که به اتهام جاسوسی و بدون دسترسی به وکیل در زندان اوبن بازداشت‌اند (عکس: کمپین حقوق بشر ایران)

اوایل بهمن ۹۶ گروهی از فعالان محیط زیست – هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی-  بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاوس سید امامی در زندان خودکشی کرده است. چندی بعد، در اسفند سال گذشته، در ادامه بازداشت فعالان محیط زیست حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز بازداشت شدند. سخنگوی قوه قضائیه و دادستان تهران اعلام کرده‌اند که اتهام این فعالان جاسوسی است. کاوه مدنی، معاون مستعفی سازمان محیط زیست نیز که همزمان با بازداشت فعالان موسسه «حیات وحش پارسیان» بهمن سال گذشته مدت کوتاهی بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود، دو ماه بعد در ۲۷ فروردین از کشور خارج شد و در خارج از ایران با انتشار پیامی در توئیتر استعفای خود را از معاونت سازمان محیط زیست اعلام کرد.

میرحسام خالقی، برادر امیرحسین خالقی با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که خانواده‌های بازداشتی‌ها به طور تصادفی برادر او را در راهروی دادسرای اوین دیده‌اند.

از مرتضی آریا‌نژاد (فعال حوزه حفاظت از طبیعت) عبدالرضا کوهپایه (کوهنورد و عکاس طبیعت) حسن راغ، عارف زارع (همیاران محیط زیست در منطقه بندر لنگه و بستک در رابطه با حفاظت از قوچ و میش لارستان) هیچ خبری در دست نیست. آنها به اتفاق علیرضا فرهادزاده (عکاس و مستندساز و فعال حوزه مدرسه طبیعت) ۷ اسفند ۱۳۹۶ در بندرعباس و میناب بازداشت شده‌اند.

مادر سام رجبی اما روز گذشته موفق شده با او ملاقات کند. لیلی هوشمندافشار به کمپین حقوق بشر ایران گفته است:

«روی هم رفته با احترام با من رفتار کردند تذکر دادند که راجع به نوع اتهام سوال نکنم، درباره وکیل حرفی نزنم و گفته بودند که به زبان خارجی صحبت نکنید. به من حتی گفته بودند که نباید با پسرم روبوسی کنم. مثل ملاقات اول در اول فروردین ماه باز هم ماموران حضور داشتند و مدت خیلی کوتاهی حدود ده تا ۱۵ دقیقه ملاقات کردیم.»

به گفته لیلی هوشمندافشار، سام رجبی از ۲۷ اسفند تاکنون در انفرادی محبوس نیست، با این‌حال ظاهراً تحقیقات قضایی درباره اتهامات او همچنان ادامه دارد. این فعال زندانی فعلاً همچنان از دسترسی به وکیل محروم است.

پیش از این محمود بهزادی، وکیل سام رجبی به کمپین گفته بود که او و دیگر وکلای پرونده فعالان محیط زیست از ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۶ وکالت‌نامه‌ها را ارائه داده‌اند اما بازداشت‌شده‌ها حتی از اینکه وکیل دارند اطلاعی ندارند. مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی و بر اساس ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری متهمان در ایران می‌بایست به وکیل دسترسی داشته باشند، در غیر این‌صورت تحقیقات بدون حضور وکیل غیرقانونی‌ست.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران اعلام کرده‌اند که بازداشت‌شدگان به جاسوسی متهم شده‌اند.

اواخر اسفند سال گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست گفته بود حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی چهار وزیرش را مسئول پیگیری وضعیت فعالان بازداشت‌شده محیط زیست کرده اما نتیجه‌ای نگرفته. او درباره اتهام جاسوسی بازداشتی‌ها هم گفته بود:

«دوربین‌هایی که ادعا می‌شود از طریق آنها جاسوسی شده بردشان تا ۲۰ متر است و قطعا این دوربین‌ها شتر را از یوز تشخیص نمی‌دهند. متاسفانه یک گروهی در کشور وجود دارد که من نمی‌دانم چه کسی هستند و اساسا اهل گفت‌وگو نیستند اما قدرت بسیاری دارند و مدام فشارهایشان ما را تهدید می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.