ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمانو پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که ایران ذیل قدرتمندترین راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد و به مفاد برجام نیز عمل کرده است.

یک روز بعد از آنکه دونالد ترامپ، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، یوکیا آمانو با انتشار بیانیه‌ای پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای را تأیید کرده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه یادآوری کرده که ایران ذیل قدرتمندترین راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری در وین، ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۷ (عکس: آرشیو)

یوکیا آمانو در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت منتشر کرده گفته است:

«آژانس در حال راستی‌آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران است. ایران ذیل برجام تحت قدرتمندترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد که این امر خود یک دستاورد چشمگیر راستی‌آزمایی است. آژانس تأیید می‌کند که ایران تا امروز تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است.»

پیش از این ۱۱ بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارشی که منتشر کرده بود، اعلام کرده بود که بر اساس برجام، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز نکرده است.

آمانو آبان سال گذشته (اکتبر ۲۰۱۸) در یک نشست خبری در ابوظبی اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در ارتباط با سلاح‌ هسته‌ای که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پیش‌بینی شده عمل کرده و مانعی هم در بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای‌اش به وجود نیاورده است. او گفته بود که ضرورت پایبندی ایران به برجام برای حفظ توافق هسته‌ای در آینده را به مقامات جمهوری اسلامی یادآوری کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفته است که به وزارت خارجه مأموریت داده در گفت‌وگو با تروئیکای اروپایی، چین و روسیه راهی برای اجرای توافق هسته‌ای بدون حضور آمریکا بیابد.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان هفته آینده با هم جلسه خواهند داشت. اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه ای مجدداً اعلام که چنانچه ایران به برجام پایبند بماند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم به توافق هسته‌ای خود را متعهد می‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را تاسف‌آور خوانده و از تمام امضاکنندگان توافق هسته‌ای خواسته که به آن پایبند باشند. وزارت خارجه روسیه هم از خروج آمریکا از برجام اظهار نگرانی کرده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت به تهران سفر می‌کند. ریابکوف در این سفر با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه که ریاست ستاد برجام در این وزارتخانه را نیز بر عهده دارد، گفت‌وگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر

    فارغ از هر نوع مخالفت یا موافقت با جمهوری اسلامی باید ما ایرانیان به حقوق مسلم خود اشنا و واقف باشیم. رئیس جمهور امریکا معاهده بین المللی و به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده را لغو کرده است وتصمیم دارد از 90 تا 180 روز اینده با در دست داشتن قدرت مطلق جهانی تحریم های سختی رابه ایران تحمیل کند. مشخصا ایران از اواخر دهه 40 تا کنون بیش از 200 ملیارد دلار هزینه و سرمایه گزاری در دانش هسته ای کرده است. برجام نتیجه چندین سال مذاکره و رائ زنی 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باضافه المان از یک طرف و دولت ایران از طرف دیگر بوده است. نتیجه این معاهده کنترل فعالیت هسته ای ایران زیر نظر اژانس بین المللی اتمی سازمان ملل متحد بوده که در این مدت باکمال دقت انجام شده و 11 مرتبه توسط مدیرکل این اژانس تائید ومنتشر گردیده است. نتیجه هزینه وسرمایه گذاری 200 ملیارد دلاری دقیقا در زمان حصول به نتیجه یعنی کاربرد حذف انزیمهای بد در کشاورزی که نتیجه ان پائین بودن بهره وریست و همچنان کار برد ان در صنعت و طب که بدان نیازمندیم متوقف شده است. ایران این تضییقات را پذیرفت زیرا در نتیجه تحریمها ی قبلی تمام قدرت اقتصادی و مالی خود را از دست داده بود وعلاوه برمسدود شدن دارائی هایش در جهان حتی مشمول ممنوعیت دارو و غذا هم شده بود. بنابرین دولت امریکا با خروج یک طرفه از این پیمان و تهدید به موسسات و حتی کشورهائی که بخواهند با ایران روابط اقتصادی و مالی داشته باشند عملا سرمایه گزاری انجام شده را ازبین برده است ودولت وملت ایران باید به دادگاه بین المللی لاهه شکایت برده وتقاضای جبران سرمایه تضیق شده و عدم النفع انرا بنمایند. حد اقل این خواسته 200 ملیارد دلار اصل خواسته به اضافه ضرر و زیان وارده است شخص اقای ترام بعنوان رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بجهت سوئ استفاده ازقدرت ریاست جمهوری وپایمال کرده حقوق و دارائی ملل دیگر بایستی در یکی از دادگاههای واشنتگن و یا نیو یورک سوئ شود ومجبور به پرداخت 150 ملیارد دلار ضرر و زیان مادی ومعنوی گردد. این قلم معتقد است که ایرانیان در همه جای جهان باید فراخوان شوند وبا روشنگری و تقاضای کمک از همه مردم جهان جلوی این بی عدالتی و زور گوئی بایستند. حضور همه اقشار سبب خواهد شد که این مساله شفاف شود و مانع از معاملات پشت پرده گردد.