ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی: کاهش تولید نفت ایران را جبران می‌کنیم

با خروج آمریکا از برجام قیمت نفت خام به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسید. عربستان سعودی برای تأمین هزینه‌های جنگ یمن و جبران کسری بودجه‌اش به نفت ۸۸ دلاری نیاز دارد.

خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران سبب شده که مشتریان نفت خام ایران به طرف دیگر تولیدکنندگان نفت گرایش پیدا کنند. عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام اردیبهشت اعلام کرده که کاهش تولید نفت خام ایران در اثر تحریم‌های اقتصادی را حبران می‌کند.  انتظار می‌رود که فروش نفت خام ایران به یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. قیمت هر بشکه نفت خام پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت/ ۱۰ مه به نسبت روز گذشته ۱۴ سنت کاهش یافت و به ۷۶,۹۲ دلار در هر بشکه رسید.

برخی تحلیلگران احتمال داده‌اند که صادرات نفت ایران ۳۵۰ هزار الی ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد (عکس: آرشیو)

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نفت عربستان گزارش داده است که پیامدهای تحریم نفت ایران را در حد امکان جبران خواهد کرد:

«پادشاهی سعودی با تولیدکنندگان عمده و خریداران نفت خام در درون اوپک و خارج از اوپک همکاری می‌‌کند با این هدف که پیامدهای کاهش تولید نفت خام ایران و تأثیرات آن در بازارهای جهانی را کاهش دهد.»

با این حال قیمت نفت خام بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام ۳,۲ درصد افزایش یافت و به ۷۱,۲۵ دلار به ازای هر بشکه رسید. این بالاترین قیمت نفت خام در چهار سال گذشته بود.  پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت/ ۱۰ مه قیمت نفت خام به نسبت روز گذشته ۱۴ سنت کاهش یافت و به ۷۶,۹۲ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز تحلیلگران و ناظران بر بازار نفت اعتقاد دارند که تروئیکای اروپایی، چین و روسیه موفق نخواهند شد مانع از اعمال تحریم‌های نفتی بعد از خروج آمریکا از برجام شوند. با اجرای ماده ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» بانک‌های جهانی از انجام معاملات به دلار با بانک مرکزی ایران منع می‌شوند. هنوز معلوم نیست که به موجب تحریم‌های نفتی تازه علیه ایران، صدور نفت از این کشور تا چه حد کاهش پیدا می‌کند. فریدون فشارکی، رئیس هیأت مدیره «اف جی ای» مشاور بسیاری از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های غربی، به ویژه در امور انرژی آسیا و غرب آسیا به خبرگزاری رویترز گفته است:

«ما اعتقاد داریم که صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند. ممکن است مثل دفعه قبل این محدودیت‌ها در چند مرحله اعمال شود.»

بانک جهانی اعلام کرده که اگر قیمت هر بشکه نفت خام به ۸۸ دلار برسد، عربستان سعودی می‌تواند هزینه‌های جنگ یمن را تأمین و کسری بودجه‌اش را جبران کند. ایران برای تأمین مخارجش با میزان کنونی صدور نفت، به نفت ۶۸ دلاری نیاز دارد. علاوه بر این تولید نفت خام در ونزوئلا هم به دلیل ناآرامی‌های اجتماعی و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور کاهش یافته است. موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که مصرف نفت خام در سال ۲۰۱۸ به ۱,۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اولیور ژاکوب، تحلیلگر مؤسسه مشورتی پترومتریکس به خبرگزاری رویترز گفته است که دشوار می‌توان اثر تحریم نفت ایران بر بازارهای نفت جهان را پیش‌بینی کرد:

«تنها چیزی که تغییر کرده این است که کاخ سفید موفق شده عربستان سعودی را وادار کند با تجدید نظر در سیاست‌های نفتی‌اش، با افزایش قیمت نفت مقابله کند.»

ایالات متحده آمریکا بخشی از کاهش نفت ایران را با تولید نفت سبک جبران می‌کند. با این‌حال گلدمن زکس پیش‌بینی کرده که قیمت نفت خام در اثر اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه دست‌کم ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

صادرات نفتی ایران در ماه آوریل ۲ میلیون ۶۰۰ هزار بشکه در روز برآورده شده. چین، هند و ترکیه مشتریان اصلی ایران هستند. برخی تحلیلگران احتمال داده‌اند که صادرات نفت ایران  ۳۵۰ هزار الی ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. با این‌حال جمهوری خلق چین که خواهان حفظ برجام و مخالف اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران است و همچنین ترکیه و هند راه‌هایی برای دور زدن تحریم نفتی ایران خواهند یافت.

دولت ایران در لایحه بودجه ۹۷ مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با سال قبل (۱۳۹۶) کاهش داشته است. این میزان درآمد بر اساس نفت ۵۵ دلاری و دلار ۳۵۰۰ تومانی محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.