ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پومپئو به مذاکرات با متحدان آمریکا درباره ایران ادامه خواهد داد

هدف وزیر خارجه آمریکا از ادامه مذاکرات با متحدان اروپایی خود افزایش فشار بر ایران به‌منظور کنترل برنامه هسته‌ای و موشکی آن است تا ایران مجبور شود به میز مذاکره بازگردد.

واشنگتن اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به‌منظور فشار بیشتر بر ایران در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه پاسداران، بلافاصله بعد از بازگشت از شبه‌جزیره کره، مذاکرات خود با متحدان آمریکا را ادامه می‌دهد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

به‌ گزارش رویترز، واشنگتن امیدوار است از سرگیری تحریم‌ها علیه تهران ـ و شاید اعلام تحریم‌های بیشتر در اوایل هفته آینده ـ که ممکن است اقتصاد ایران را فلج کند، جمهوری اسلامی را مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند.

مذاکرات آمریکا با بریتانیا، فرانسه و آلمان، و همچنین با ژاپن و اسرائیل برای بحث در مورد مراحل بعدی، از روز سه‌شنبه گذشته که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد آغاز شده است.

به‌گفته یک مسئول کاخ سفید، مذاکراتی که توسط مایک پمپئو و برایان هوک، سرپرست هیئت آمریکایی برای گفت‌وگو با کشورهای دیگر درباره برجام پیش خواهد رفت، در مورد چگونگی افزایش فشار بر ایران «به‌شکلی سازنده که منجر به کشاندن آن‌ها به پای میز مذاکره شود»، خواهد بود.

دیپلمات‌ها می‌گویند دستیابی به توافق جدید و گسترده‌تر با ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای این کشور با خروج آمریکا از برجام به‌نظر می‌رسد که عملاً ممکن نباشد. این تصمیم ترامپ روابط واشنگتن با چندین کشور متحدِ نزدیک‌اش را تنش‌آمیز کرده است. با خروج آمریکا از برجام از ۲۲ اردیبهشت به بعد با اجرای ماده ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» بانک مرکزی ایران تحریم می‌شود و ۲۰ و ۲۱ تیر به بعد هم حوزه‌های انرژی و بیمه نفت‌کش‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت تحت تحریم قرار می‌گیرد. اتحادیه اروپا، آمریکا را متهم کرده که با خروج از برجام وارد یک جبهه دوم جنگ اقتصادی با کشورهای اروپایی شده است. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا حتی از یک بحران دیپلماتیک بین اروپا و آمریکا خبر داده.

مقام بلندپایه دولت آمریکا که نامش منتشر نشده، گفته که «هدف نهایی این است که ایرانی‌ها برای یک توافق جدید وارد مذاکره شوند، اما ما هنوز در این مرحله نیستیم. هدف ایجاد زمینه برای بازگشت به میز مذاکرات است.»

چندین مقام آمریکایی اعتراف کرده‌اند که اگر واشنگتن از حمایت سه قدرت اروپایی – بریتانیا، فرانسه و آلمان – برخوردار نشود و ایران هم مذاکرات درباره توافق تازه و گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای‌اش را رد کند، برنامه جایگزینی («پلان ب») در نظر نگرفته است.

ویلیام پیک، معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش خاورمیانه انکار کرد که هدف واشنگتن تغییر رژیم در ایران است.

ویلیام پیک در یک کنفرانس تلفنی با روزنامه‌نگاران به «اختلافات تاکتیکی» در سطح دیپلماتیک با اروپایی‌ها اذعان کرد، اما اطمینان داد که این اختلافات می‌تواند از بین برود.

چهارشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری اسلامی بر ضرورت حفظ چارچوب برجام و پایبندی همه طرف‌ها به تعهداتشان تاکید کرده و و وعده داده است که اروپا به طور منسجم برای پایداری و حفظ برجام تلاش خواهد کرد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ایراد کرد گفت به آلمان، فرانسه و بریتانیا اعتماد ندارد. او از مسئولان خواست که اگر تضمین قطعی اجرای برجام را از تروئیکای اروپایی نگرفتند ایران از توافق هسته‌ای خارج شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.