ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه، ایران و اسرائیل را به «گفت‌وگو» فراخواند

وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از «گرایش خطرناک» در خاورمیانه، می‌گوید پوتین در دیدار خود با نتانیاهو نسبت به اقداماتی که می‌تواند برای طرف‌های مقابل تحریک‌آمیز باشد هشدار داده بود.

در پی حملات موشکی اسرائیل به مواضع ایران در سوریه که خطر گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه خاورمیانه را افزایش داده، وزیر خارجه روسیه دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کرد و گفت روسیه از جمله به اسرائیل گفته بود که نباید دست به اقدامات تحریک‌آمیز زد. آنگلا مرکل هم نسبت به خطر گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

سرگئی لاوروف (راست) وزیر خارجه روسیه در کنار هایکو ماس همتای آلمانی خود در مسکو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پنج‌شنبه ۱۰ مه / ۲۰ اردیبهشت در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود هایکو ماس، گفت استفاده از نیروی نظامی در منطقه خاورمیانه «روند بسیار نگران‌کننده‌ای است و ما بر این اصل پایبندیم که همه مسائل باید از طریق گفت‌وگو حل شود».

وزیر امور خارجه روسیه افزود مسکو پیش از این نیز در این‌باره هشدار داده است، از جمله در دیدار روز چهارشنبه گذشته بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مسکو، پوتین نسبت به «اقداماتی که می‌تواند برای هر دو طرف تحریک‌آمیز باشد، هشدار داده است».

نتانیاهو در توئیتر خود نوشته است که در دیدار با پوتین از حق اسرائیل در اجرای اقدامات لازم برای دفاع از خود در مقابل تجاوزگری دفاع کرده است.

— نخست‌وزیر اسرائيل (@israelipm_farsi) 9. Mai 2018

بامداد پنج‌شنبه، فردای دیدار نتانیاهو و پوتین، اسرائیل اعلام کرد که سپاه قدس ۲۰ راکت به سمت مواضع ارتش این کشور در بلندی‌های جولان شلیک کرده. سپس ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که در پاسخ به حملات سپاه قدس به بلندی‌های جولان، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور به ده‌ها هدف متعلق به سپاه قدس در سوریه حمله کردند. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که اسرائیل موفق شد همه زیرساخت‌های نظامی ایران در سوریه را هدف قرار دهد.

ساعاتی پیش از اظهارات سرگئی لاوروف، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، به تقابل نظامی ایران و اسرائیل اشاره کرد و گفت: «ما با هر یک از طرف‌ها تماس گرفتیم و آن‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کردیم. این موضوع برای همه اهمیت دارد.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و سرگئی لاوروف در دیدار خود بر ادامه توافق هسته‌ای با ایران نیز تأکید کردند. لاوروف در این‌باره گفت: «این مهم است که همه کشورهایی که خواهان حفظ برجام هستند در این‌باره گفت‌وگو کنند.»

هایکو ماس نیز تأکید کرد که پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای از اهمیت برخوردار است و روسیه باید از نفوذش بر تهران در این زمینه استفاده کند.

روسیه همچون آلمان، فرانسه، بریتانیا و چین، دیگر شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای با ایران، خواهان حفظ برجام است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) به تهران سفر کرد تا با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره خروج آمریکا از برجام گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز امروز در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن دفاع از حفظ برجام، نگرانی عمیق خود از حملات موشکی بامداد پنج‌شنبه به اسرائیل را ابراز داشت و گفت گسترش تنش‌ها نشان می‌دهد که مسئله خاورمیانه جنگ و صلح است. مرکل و مکرون، هر دو خواهان خویشتن‌داری طرفین درگیری‌ها شدند.

دفتر وزارت خارجه آلمان در برلین نیز اقدام ایران را یک تحریک جدی خواند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در حملات موشکی بامداد پنج‌شنبه اسرائیل به اطراف دمشق پنج سرباز سوری و ۱۸ نفر از نیروهای متحد رژیم سوریه کشته شدند. در میان کشته‌شدگان یک افسر سوری نیز دیده می‌شود.

وزارت دفاع روسیه نیز گفته است اسرائیل در حملات خود از ۲۸ هواپیمای جنگنده اف ـ ۱۵ و اف ـ ۱۶ استفاده و ۷۰ موشک شلیک کرده است که نیمی از این موشک‌ها توسط پدافند هوایی سوریه نابود شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    روسها که با ما برادر بودند ! با اسرائیل هم رفیقند ؟! تازه نظام مقدس را فرا میخوانند که با اسرائیل گفتگو کند ؟! آخر زمان شده ! با این همه برحرانهای اقتصادی و سیاسی و اداری و زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی و دیگر بحرانها و فسادهای بسیار، نظام مقدس با هزینه ملت فتنه گر ایارن دو هزار کیلومتر از اینجا رفته تا آنجا که اسرائیل را نابود کند تا بفرمایش امام ره انشااله برویم در قدس نماز بخوانیم بعد هم امریکا را زیر پا بگذاریم و نابود کنیم ، ولی تازه رسیدیم به اینجا که خود فلسطینی ها و عربها با اسرائیلی ها علیه نظام مقدس متحد شدند ! آدم چه چیزها می بیند !