ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اصغر فرهادی از خروج آمریکا از برجام

همزمان با نمایش تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن، آمریکا هم از برجام خارج شد. فرهادی می‌گوید مردم و فعالان مدنی تحت فشار قرار می‌گیرند.

دوشنبه ۸ مه/ ۱۸ اردیبهشت دو اتفاق مهم افتاد در هر دو این رویدادها هم ایران در صدر اخبار جهان فرار داشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی چهار روز زودتر از موعد خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و هم‌زمان هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن با «همه می‌دانند» تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی کار خود را آغاز کرد. رویداد نخست، دومی را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

اصغر فرهادی روز گذشته نظرش را درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران بیان کرده است. او می‌گوید با اعمال تحریم‌های نفتی بیش از حکومت، مردم و فعالان مدنی در مضیقه قرار می‌گیرند:



علاوه بر فیلم اصغر فرهادی، فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی نیز در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید. مسئولان جشنواره کن از جمهوری اسلامی خواسته بودند به جعفر پناهی اجازه شرکت در این دوره از جشنواره کن را بدهد. اما درخواست آنان اجابت نشد. اصغر فرهادی در نشست خبری «همه می‌دانند» درباره منع حضور پناهی در کن گفته است:

««این عادلانه نیست که او [پناهی] از حضور در کن محروم مانده، اما من خوشحالم که او همچنان کار می‌کند و از فعالیت‌های سینمایی خود دست نکشیده است.»

او در نشست خبری «همه می‌دانند» اظهار امیدواری کرد که تازه‌ترین ساخته‌اش در ایران هم به نمایش درآید. اما در همان حال کفت مطمئن نیست این فیلم بدون سانسور در ایران به نمایش درآید.

«همه می‌دانند» هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است. زنی به نام لورا که با همسر و فرزندان خود در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین زندگی می‌کند به‌مناسبت یک جشن خانوادگی به‌همراه فرزندانش به روستای مادری خود بازمی‌گردد. رویدادی غیرمنتظره زندگی آن‌ها را دگرگون می‌کند. خانواده، اسرار، پیوندها و سنت‌های آن و گزینه‌های اخلاقی که اعمال می‌شوند، مانند هر فیلم‌نامه این فیلم‌ساز در قلب این طرح قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    اصغر جان به نظر میاید که اگر شما سرتان را پائین بیندازید وهمان چیزی رادرست کنید که در آن کمی مهارت دارید خیلی سرسنگین تر و با احترام تر خواهید ماند تا اینکه در مسئله ای دخالت کنید که نه درحد تخصص شما است ونه در حوزه اختیارات شما وگفتنش فقط بخا طر خوشایند کردن اندک قلیلی از دست اندر کاران و تحکیم موقعیت شخصی خودتان بوده است. یک مثال زیبای ایرانی است که میگوید: طرف هم از توبره میخوره هم از آخور اینکه نمی شود هم کروات و پاپیون زد, در آمریکا با زیبا رویان هالیوود عکس یادگاری گرفت، ژستهای روشنفکری گرفت و در منزل حرفهای شیرین و بی خطر و عافیت طلب و باب طبع و سلیقه رژیم آخوندی گفت

  • سیروس

    اینهمه هزینه در سوریه شد، میلیونها سوری آواره شدند، صدها هزار کشته، ایران بیابان برهوت، مردم ایران فقیر، کشورمان عقب‌مانده با اقتصادی ورشکسته، زندانها پر از زندانی و ... همه و همه نتیجه پروژۀ تقویت دفاعی خامنه‌ای و چهارتا مغزفندقی مشاورانش در سپاه است. از چنین شرایطی (بودن برجام) چه کسانی سود می‌برند؟ یکم: جمهوری اسلامی، دویوم: شرکتهای اروپائی و چینی و روس از نبود برجام چه کسانی سود می‌برند؟ روس‌ها، و چینی‌ها در هر دو حالت مردم ایران متضرر واقعی بوده و هستند. در این میان گاهاً افرادی دلایلی می‌آورند که در نبود برجام کشور به سوی جنگ کشیده خواهد شد. پاسخ به این استدلال‌ها این است که در هر صورت ما به سوی جنگ می رویم؛ چهل سال آتش زدن پرچم دیگر کشورها (توسط جمهوری اسلامی)، شعار محو و نابودی دیگر کشورها، نوشتن شعار محو نابودی دیگر کشورها بر روی موشکهای بالستیک، و عمق استراتژیک در یمن، سوریه و عراق و همچنین شیعه گستری در شاخ آفریقا و کشورهای سنی و حتی جنوب شرق اسیا؛ مالزی و اندونزی و ... نهایتاً عاقبت خوشی برای مردم ایران نخواهد داشت. جمهوری اسلامی باید تأدیب شود؛ اگر مردم ایران این توان را دارند که با هم متحد شوند و شاخ این جانور را بشکنند، که بُرد با ماست، ولی اگر جمهوری اسلامی بتواند میان مردم ایران با گرایشاهای مختلف فکری تفرقه بیاندازد، دیگران به سرزمین‌مان چنگ خواهند انداخت و نهایت کار زیاد روشن نخواهد بود. ایرانیان هموطن (از هر دسته و جناحی: چپ، دمکرات کردستان، ملی مذهبی، مجاهد، سلطنت‌طلب، مذهبی و ...)! این رژیم باید برود، در آن شکی نیست! بیایید دست در دست هم دهیم و کشور را به سمتی هدایت کنیم تا به ساحل امن و آرامش برسیم. ایران به اندازه کافی بزرگ است، هیچکس جای دیگری را تنگ نخواهد کرد، ما می‌توانیم در کنار هم تمام کارهای حذبی و سیاسی‌مان را داشته باشیم بدون اینکه کسی از کشورش فراری باشد، شبیه تمام کشورهای دیگر دنیا. ما این بلوغ فکری را داریم که به این هدف برسیم، اجازه ندهیم بین ما تفرقه بیاندازند، کسانی که ساز ناسازگاری و فحش و تفرقه می نوازند، قصد خیر ندارند.

  • سیروس

    یک زمانی مردم ایران بدلیل فشارهای تحریم‌ها فکر می‌کردند (به اشتباه) که شاید جمهوری اسلامی متنبه شده باشد، و از سوی دیگر سایه جنگ، مردم را نگران کرده بود، بنابراین اکثر مردم راضی به امضای برجام بودند، بطوری‌که یکی از شعارهای اصلی مردم در انتخابات، مذاکره برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای بود. اما پس از بیش از 2 سال، نظام ولایت فقیه با انواع کارشکنی‌ها و خاصه‌خرجی‌هایش نشان داد که وضعیت اقتصاد کشور و آبادانی ایران آن‌چیزی نیست که این مسئولین بدنبال آن هستند! بلکه نظام جمهوری اسلامی عامداً مردم را در شرایط بد اقتصادی نگهمیدارد تا مردم به فکر آزادی نباشند. هیچ ایرانی وطن دوستی با توان دفاعی کشورش "نمی‌تواند" مخالف باشد، اما این چه تقویت توان دفاعی‌ای است که با ساخت پایگاه نظامی در کنار مرزهای اسرائیل تأمین شود؟ مگر اسرائیل چه پتانسیل خطری برای ایران داشته که باید پایگاه نظامی در کنار مرزهای آن ساخته شود؟ نکته اساسی‌تر اینکه منافع ما در سوریه چیست؟ بعضی‌ها می‌گویند که در جنگ 8 ساله تنها مدافع ما سوریه بود! اما باید گفت که ادامه جنگ بمدت 8 سال خود خیانتی دیگر در کارنامه جمهوری اسلامی است که در تاریخ ماندگار خواهد شد. این خیانت حتی از جنایت صدام با حمله به ایران بزرگتر است. بهترین جوانانمان را در جنگ به کشتن دادند، و حتی به همسران‌شان (قضیه پرستوهای اطلاعات) ترحمی نداشتند! آن "لات بی‌سروپا" (به اصطلاح سردار) همدانی گفته بوده که وقتی مردم سوریه شورش کردند، روس‌ها فراری شدند، ولی ما در کنار بشار ماندیم و دستور دادیم تا درب اسلحه‌خانه‌ها را باز کنند تا جنگ داخلی شود! پوزش بابت کلمات تند، اما در اعتراضات 88 این "جانور"، چاقوکشان و بزه‌کاران را مأمور سرکوب زن و بچه مردم ایران کرده بود تا غرور ملی مردم را جریحه‌دار و سرکوب کند (گناهی بس بزرگ و نابخشودنی که مستقیماً متوجه شخص خامنه‌ای است!)، هیچ انسان وطن‌پرست و شریفی چنین وطن‌فروشی‌ای نمی‌کند. جمهوری اسلامی در ایران پشتیبانیِ مردمی ندارد، چگونه با این اعمال ضد بشری انتظار دارد مردم سوریه آنها را ببخشند؟ ادامه دارد ...

  • ali

    ایشون موقعی که حرف امریکا میشه عین خاتمی که نظام به خطر میفته بدو بو پیداش میشه, ایشون هم به همون صورت پیداش میشه. ایشون ناراحت مردمه یا کم شدن در امد نظام که بودجه دولتی برای ساخت فیلماش بگیره? البته تحریم باعث میشه که ایشون برای انتقال پول فروش فیلمهاش در خارج کشور به داخل ایران دچار مشکل بشوند!

  • ali

    خوب این اصغر فرهادی تو ماه دی کجا بود? موقعی که بسجی ها بچه ۱۳ساله رو با کلاشینکوف کشتند, موقعی که دختران انقلاب رو میزدند و از سکو پرتاب میکردند و زندانی کردند چه اعتراضی کرد?موقعی که دراویش را میزدند کجا بود و چی گفت? موقعی که فعالان محیط زیست قلع و قمع شدند و تو زندان خودکشی شدند چه اعتراضی کرد موقعی که نظام دختر سه ساله رو تو سیستان وبلوچستان به رگبار مسلسل بست وکشت کجا بود? حالا یه دفعه یادش افتاده مردمی هم وجود دارند

  • جهانگرا

    فاشیستهای وقیح ایرانی از هر فرصتی برای حمله به آمریکا استفاده می کنند در حالیکه درمقابل جنایات ایران در سوریه سکوت می کنند. تنها موجود بدتر از یک فاشیست، یک فاشیست وقیح است.

  • شمه

    راستی آفتاب پرست آقای پناهی چی شد؟ ما که از دیدن پت یعنی حیوان خانگی ایشون سیر نشدیم در فیلم حماسی که ایشون راجع به خودش ساخته بود.