ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرگس محمدی: موظفیم برای آزادی فعالان محیط زیست تلاش کنیم

نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در یادداشتی از زندان گفته که بازداشت ۱۳ فعال محیط زیستی برای ایجاد یأس در جامعه مدنی است. او عامل اصلی فروپاشی جامعه ایران را استبداد حکومتی دانسته.

نرگس محمدی در یادداشت تازه‌ای از زندان به بازداشت فعالان محیط زیست پرداخته و گفته است این فعالان مدنی را به این جهت دستگیر و شکنجه می‌کنند تا نشان دهند هیچ نوع فعالیتی حتی مسالمت‌آمیز و مدنی تحمل نمی‌شود. او می‌گوید عامل فروپاشی جامعه ایران در وهله نخست استبداد حکومتی است و نه دخالت قدرت‌ها و دولت‌های خارجی.

به‌گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی در این یادداشت با اشاره به بازداشت ۱۰۰ روزه ۱۳ فعال مدنی محیط زیستی در سلول‌های انفرادی بندهای امنیتی- نظامی، اتهام «جاسوسی» به این فعالان را غیرقابل قبول خوانده و گفته است افکار عمومی نیز به این اتهام باور ندارند.

این فعال حقوق بشری بازداشت در سلول‌های انفرادی را «مصداق بارز شکنجه و ابزاری برای اعتراف‌گیری» دانسته و افزوده است که خانواده‌های این فعالان محیط زیستی حتی به شنیدن صدای‌شان و وکلای آن‌ها «حتی به نشستن انگشت سبابه‌شان پای وکالتنامه راضی‌اند».

اوایل بهمن ۹۶ گروهی از فعالان محیط زیست – هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی- بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاوس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. چندی بعد، در اسفند سال گذشته، در ادامه بازداشت فعالان محیط زیست حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز بازداشت شدند. سخنگوی قوه قضائیه و دادستان تهران اعلام کرده‌اند که اتهام این فعالان جاسوسی است. خانواده‌های سام رجبی، نیلوفر بیانی و علیرضا فرهاد‌زاده دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در زندان اوین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ در حضور مأموران امنیتی با آن‌ها ملاقات کردند. وضع روحی نیلوفر بیانی، کارشناس حیا‌ت وحش، خوب نبوده و او متأثر و عصبی بوده است.

نرگس محمدی در یادداشت خود نوشته است که هدف از این بازداشت‌ها «ایجاد تصویر و باور هولناک و مأیوس کننده‌ای در جامعه است که افراد جامعه دریابند هیچ نوع فعالیتی حتی مسالمت‌آمیز و مدنی، و هیچ صدایی حتی غیراعتراضی، در هیچ زمینه‌ای حتی محیط زیست، تحمل نمی‌شود.»

او افزوده است: «یقین آنچه موجب فروپاشی جامعه ایران و آسیب‌های ناشی از آن خواهد شد نه قدرت‌ها و دولت‌های خارجی که در وهله نخست استبداد حکومت و سرکوب جامعه مدنی و ناامید کردن مردم از بهره‌گیری از شیوه‌های مسالمت‌آمیز و مسدود کردن راه هر نوع مشارکت‌جویی مسئولانه مردم خواهد بود.»

این فعال حقوق بشری با تأکید بر این‌که «جامعه مدنی و فعالان این عرصه نیاز به پشتیبانی و قدرت‌یابی و تحرک دارند»، گفته است: «همه موظفیم، زن و مرد، فعالان مدنی، نمایندگان مجلس، دولت، رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری موظفیم تا مسئولانه و انسان‌دوستانه و شجاعانه در مقابل سرکوب جامعه مدنی بایستیم و در این روزها، برای رهایی فعالان محیط زیست از سلول‌های انفرادی و برخورداری‌شان از دادرسی عادلانه تلاش کنیم.»

اواخر اسفند سال گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست گفته بود حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی چهار وزیرش را مسئول پیگیری وضعیت فعالان بازداشت‌شده محیط زیست کرده اما نتیجه‌ای نگرفته است.

کاوه مدنی، معاون مستعفی سازمان محیط زیست نیز که همزمان با بازداشت فعالان موسسه «حیات وحش پارسیان» بهمن سال گذشته مدت کوتاهی بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود، دو ماه بعد در ۲۷ فروردین از کشور خارج شد و در خارج از ایران با انتشار پیامی در توئیتر استعفای خود را از معاونت سازمان محیط زیست اعلام کرد.

در سه روز گذشته نیز بیش از ۴۰ نفر از فعالان محیط زیست در شهرهای لاوردین، بندر لنگه، جناح و بستک در جنوب ایران بازداشت شدند. بیشتر بازداشت‌شدگان از فعالان محلی هستند.

نرگس محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در اردیبهشت ۱۳۹۵ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) بوده است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت‌آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را در مهرماه ۱۳۹۵ تأیید کرد. درخواست اعاده دادرسی او در اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور رد شد.

نرگس محمدی امسال از سوی انجمن فیزیک آمریکا برنده جایزه ساخارف شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بجای اینکه در فکر حفظ نظام مقدس باشید که این همه نعمتها و برکتها از وجود این نظام مقدس و سیاست های خردمندانه ولی امر مسلمین جهان ( چه آن یکی و چه این یکی ) است در پی حفظ محیط زیست هستید ؟! اینها همه از تحریک استکیار جهانی است ! از حرم بشار اسد دفاع کنید در فکر دادن امتیاز بیشتر به مسکو باشید! بیکاری و فقر و اعتیاد و بحران های زیستبومی و نا امنی و آوارگی و سانسور و سرکوب و اعدام و خودکشی کردن و شکنجه و تجاوز به ناموس و جوانانتان و توهین و تحقیر و غارت گسترده توسط حکومت مقدس و ناکارامدی و فساد گسترده اداری و حکومتی، وبحرانهای اقتصادی و بی اعتباری در جامعه جهانی و از دست دادن فرصتهای مهم تاریخی و .... را از یاد ببرید، اینها همه امتحان الهی است ! درفکر نابود کردن امریکا و اسرائیل و پیروزی فلسطین باشد. در عوض ولی امر مسلمین جهان همه را به بهشت میفرستند بحول و قوه الهی!