ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: تجمع معلمان در تهران و شهرستان‌ها

تجمع اعتراضی معلمان شاغل و بازنشسته در تهران و سایر شهرها، تجمع کارگران راه‌آهن آذربایجان مقابل ایستگاه راه‌آهن تبریز، تجمع رانندگان تاکسی در سقز و رانندگان تاکسی فرودگاه در تهران و تجمع سپرده‌گذاران بانک آینده در تهران.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

۲۰ اردیبهشت- تجمع اعتراضی معلمان مشهد

تجمع سراسری معلمان؛ اعمال خشونت ماموران در تهران به ویژه علیه معلمان زن

تجمع سراسری معلمان ۲۰ اردیبهشت با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و در اعتراض به حقوق زیر خط فقر معلمان و بازنشستگان، خصوصی‌سازی آموزش و عدم برخوردای دانش‌آموزان از آموزش عادلانه، و با خواست آزادی معلمان زندانی و پایان دادن به فضای امنیتی حاکم بر فعالیت‌های صنفی برگزار شد.

معلمان در شهرستان‌ها مقابل ادارات کل و دفاتر آموزش و پروش تجمع کردند و در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه جمع شدند.

تجمع معلمان در تهران با خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شد. بیش از ۱۵ تن از معلمان در تجمع ۲۰ اردیبهشت تهران دستگیر شدند. محمد حبیبى، رسول بداقی، على زولفى، محمد حسن‌پوره، محمد تقى فلاحى و عالیه اقدام دوست از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

تصاویر و گزارش‌هایی از تجمع معلمان در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. معلمان بنرهایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند.

از شعارهای گردهمایی معلمان:

  • فریاد، فریاد، از این همه بیداد...
  • رسانه میلی، جات خالیه خیلی
  • معلم زندانی آزاد باید گردد
  • نان، کار، آزادی،، آموزش رهایی
  • اسماعیل عبدی آزاد باید گردد

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/20-اردیبهشت-تجمع-معلمان-اصفهان.mp4"][/video]

قطعنامه تجمع سراسری ۲۰ اردیبهشت معلمان با این استدلال که «با توجه به افزایش بی‌رویه تورم و گرانی و افزایش تعداد دانش آموزان (با توجه به رسیدن دانش آموزان نظام جدید به پایه دوازدهم) وضعیت نیروهای آموزشی و اداری مدارس در سال تحصیلی ۹۸ –۹۷ به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد» مطالبات صنفی و آموزشی معلمان را به شرح زیر بیان کرده است:

  • افزایش حقوق معلمان و بازنشستگان به بالای خط فقر یعنی ۵ میلیون تومان
  • بیمه تکمیلی برای بازنشستگان و دسترسی معلمان به بیمه کارآمد
  • پایان دادن به روند خصوصی‌سازی آموزش
  • برسمیت شناختن حق تشکل مستقل و آزاد
  • پایان دادن به فضای امنیتی حاکم بر فعالیت‌های صنفی و ازادی فوری معلمان زندانی محمد بهشتی، اسماعیل عبدی و مختار اسدی و بازگشت به کار معلمان تبعیدی و اخراجی
  • پایان دادن به تبعیض نسبت به معلمان حق التدریسی، آزاد و مربیان پیش دبستانی

معلمان معترض در این قطعنامه تاکید کرده اند که در صورت بی‌توجهی مسئولان «شورا از تمام ظرفیت‌های خود و از هر کنش اعتراضی مدنی و مسالمت آمیز» برای رسیدن به این خواست ها استفاده خواهد کرد.

وضعیت معلمان دستگیرشده

تجمع اعتراضی سراسری معلمان شاغل و بازنشسته که ۲۰ پنجشنبه اردیبهشت در تهران و سایر شهرها برگزار شد، در تهران توسط نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. بیش از ۱۵ تن از معلمان دستگیر شدند.

۵ زن در میان بیش از ۱۵ بازداشتی اجتماع امروز بودند. چند تن از معلمان از جمله زنان معلم بشدت زخمی شده‌اند.

چشم یکی از زنان معلم آسیب دیده است.نیروهای لباس شخصی چند زن معلم دیگر را که می‌خواستند از یکی از همکاران خود دفاع کنند کتک زدند و به آنها دشنام دادند.

هنوز از محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران که باداشت شده خبری نیست. محمد حبیبی در اجتماع ۸ مارس مقابل وزارت کار هم دستگیر و پس از گذراندن مدت طولانی در سلول انفرادی به طور مشروط آزاد شده بود. او در تجمع ۲۰ اردیبهشت با رفتار خشنی دستگیر شده است.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/20-اردیبهشت-حمله-به-تجمع-معلمان-مقابل-سازمان-برنامه.mp4"][/video]

بازداشت‌شدگان ابتدا به پلیس امنیت مستقر در کلانتری ۱۵ خرداد منتقل شدند اما بعد به محل نامعلومی منتقل شدند. تاکنون پنج تن از بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند.

محل نگهداری دستگیرشدگان روشن نیست.

کانون صنفی معلمان تهران حمله به تجمع اعتراضی و دستگیری معلمان را محکوم کرد

کانون صنفی معلمان تهران در بیانیه‌ای حمله به تظاهرکنندگان مقابل سازمان برنامه و بودجه و دستگیری تعدادی از آن‌ها را محکوم کرد.

کانون صنفی معلمان تهران نوشته است معلمان عملی «جز حضور در یک تجمع مسالمت آمیز به سیاق قبل با پلاکاردهایی با مضمون های نافی خشونت و بی عدالتی انجام نداده بودند» اما «نیروهای امنیتی و لباس شخصی معلمان را بر سنفگرش خیابان کشیدند و صورت زنان معلم را با خون رنگین کردند.» در این بیانیه گفته شده که نیروهای لباس شخصی در این برخورد تعدادی از معلمان زن را  به «طرز سبعانه‌ای» کتک زدند و تعدادی از معلمان مرد از جمله سه نفر از اعضای کانون صنفی معلمان تهران و چندین نفر از فعالان صنفی را بازداشت کردند.

کانون صنفی معلمان تهران خواستار آزادی فوری بازداشتی‌ها و پایان دادن به «رویه جدید» نیروهای امنیتی در برابر معلمان شده است.

«تعرض به معلم در هفته معلم»

نادر پورخانی از فعالان صنفی معلمان، حضور گسترده نیروهای امنیتی در محل تجمع معلمان، گفتگوی یک سرهنگ با رسول[بداقی] و حمله نیروهای اطلاعاتی به معلمان معترض را نقل کرده است.
روایت نادر پورخانی از تجمع امروز معلمان در تهران:

«تعرض به معلم در هفته معلم!!!
به چه بهانه امروز عکاس‌های اطلاعات  خیلی بیشتر  پیاپی عکس می‌گرفتند و فیلمبرداری می‌کردند؟ گویی نفوذی‌های بیشتری هم به درونِ تجمعِ معلمین رخنه کرده بودند! خشونت و بی‌پروایی مامورین هم خیلی بیشتر شده بود.
رسول را  در کنارم وقتی اتیکت سرهنگ حسنوند را داشت می‌خووند!
سرهنگ مذکور گفت: چرا می‌خوونی؟! رسول در جواب گفت: اتیکت زدید که دیگران بخوونند و بشناسند؛ شما رو دیگه....
بعد از یکی دو جمله‌ی دیگه سرهنگ مذکور بشدت عصبی شد و دستور داد که بگیرینش... رسول هم با قامتی استوار و با گام‌های محکم و کوبنده رو به بسمت ونِ بازداشتی‌ها رفت و دلم بی او  و برای او پر می‌کشید!
در جا خشک شده بودم.
نگاه حسرت‌آمیز و حیرت زده‌ام با صداهای پیاپی مامورین که مکرر می‌گفتند: متفرق شوید؛ بهانه‌ای شد؛
مرا نیز همون سرهنگ حسنوند و چهار مامور احاطه کردند. هریک سوالاتی می‌کردند. یکی می‌گفت: تا الان باغ بهشت دیده‌ای؟! و آن دیگر... و دوسه دقیقه‌ای بینِ «بردنم» و «رها کردنم» مردد ماندند؛ و سر انجام رهایم کردند!
هرچند حزن و خشمِ سنگین برای دوستان بازداشت شده‌ام؛ خصوصا محمد جان حبیبی که دقایقی پیش‌تر با هم صحبت می‌کردیم. محکم‌تر از صداهای تکراری مامورین بود؛ و در جا میخکوب بودم.
و رسول در بخشِ پایانی تجمعی که مامورین با خشونت مسبب‌اش بودند.
ما هم چند ده متری از مکان اصلی جلوی سازمان برنامه فاصله گرفته بودیم؛ ناگهان رسول _ با حسِ انساندوستی شاخص‌اش_ به من گفت: برگردیم بریم؛ و ببنیم کی‌ها در محل تجمع مانده‌اند. برگشتیم. هنوز تعدادی مانده بودند.
سرهنگ حسنوند خیلی شاد و خرسند بنظر می‌آمد!
اما رسول با بگو مگوی طنزگونه و شوخی‌وار باسرهنگ حسنوند سرانجام «خود» شجاعانه گرفتار شد....»

۲۰ اردیبهشت- تجمع کارگران راه آهن مقابل ایستگاه راه آهن تبریز

کارگران راه‌آهن آذربایجان مقابل ایستگاه راه‌آهن تبریز سفره خالی پهن کردند

کارگران راه‌اهن آذربایجان در تداوم اعتصاب ۵ روزه خود روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت مقابل ایستگاه راه‌آهن تبریز تجمع کردند.

کارگران که به واسطه شرکت‌های پیمانکار از جمله تراورس در بخش خط ابنیه و فنی راه‌آهن کار می‌کنند در اعتراض به تعویق مزد و سایر مطالبات خود مقابل ایستگاه راه‌آهن سفره خالی پهن کردند.
کارگران پیمانی راه‌آهن بارها با خواست پرداخت مزدهای معوقه، پرداخت حق بیمه، و امنیت شغلی به اعتصاب و تجمع دست زده‌اند.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/20-اردیبهشت-آذربایجان-راه-آهن.mp4"][/video]

 اعتصاب و تجمع رانندگان تاکسی‌ها در سقز

رانندگان تاکسی‌ها در سقز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت نیز دست زا کار کشیدند. آن‌ها به فعالیت تاکسی‌های آنلاین معترضند.

به گفته رانندگان تاکسی‌های سقز، راه‌اندازی بدون مجوز تاکسی‌های اینترنتی باعث کسادی کار تاکسی‌های عادی شده است.

۲۰ اردیبهشت- تجمع رانندگان تاکسی در سقز

یکی از رانندگان معترض گفته است «افرادی که به عنوان راننده در اسنپ فعالیت می‌کنند شغل دوم‌شان هست این در حالی است که رانندگان ما تنها از این راه امرار معاش می‌کنند.»

اعتصاب و تجمع رانندگان تاکسی‌های فرودگاه مقابل شورای شهر تهران

رانندگان تاکسی‌های فرودگاه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در تداوم تجمعات اعتراضی خود مقابل ساختمان محل استقرار شورای شهر تهران تجمع کردند. آن‌ها خواستار گرفتن مجوز برای ورود به مرکز شهر تهران هستند.

تاکسی‌های فرودگاه امام واقع در جنوب تهران فاقد مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک تهران هستند. به گفته رانندگانی که امروز مقابل شورای شهر تهران تجمع کرده بودند این مساله باعث کسادی کار آنان شده است و قادر به تامین زندگی خود نیستند.

تجمع سپرده‌گذاران بانک آینده در تهران

جمعی از سپرده‌گذاران بانک آینده پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت برغم حضور گسترده نیروهای انتظامی و لباس شخصی در خیابان ۱۵ خرداد تهران تجمع و راهپیمایی کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    محمد حبیبی در سلول انفرادی زیر شکنجه اطلاعات سپاه است پس از بازداشت همراه با خشونت محمد حبیبی در تجمع قانونی و مسالمت آمیز 20 اردیبهشت و انتقال وی به مکان نامعلوم ، با پیگیری خانواده و دوستان مشخص شده که محمد حبیبی عضو هیات مدیره کانون تهران در یکی از سلول های انفرادی سازمان اطلاعات سپاه نگهداری می شود.همچنین بنابر گفته یکی از بازداشت شدگان که موفق شده است برای لحظاتی روز جمعه در دادسرای اوین، آقای حبیبی را ملاقات کند؛وضعیت سلامت جسمی ایشان را نامساعد و بحرانی توصیف نموده است.بنابر اظهار این شاهد عینی؛ یک دست آقای حبیبی بی حس (لمس) بود و پایش هنگام راه رفتن می لنگید و به خاطر آثار ضرب و جرح صورت وی متورم و کبود بوده است.به طوری که ظن شکنجه ایشان پس از دستگیری مطرح است. کمیته دفاع از محمد حبیبی ضمن محکوم نمودن بازداشت مجدد همراه با خشونت این فعال صنفی و هفت فعال صنفی دیگر که در بازداشت موقت در اوین به سر میبرند،نسبت به حفظ امنیت جانی محمد حبیبی و آقایان محمدتقی فلاحی،رسول بداقی، رحمان عابدینی،اسماعیل گرامی، حسین غلامی و خانم عالیه اقدام دوست به تمام نهادهای مسئول و مدنی هشدار می دهد. اگر در بازداشت 12اسفند96، تنها تعداد محدودی از شهروندان و دانش آموزان شاهد اعمال خشونت علیه محمد حبیبی بودند؛ روز 20 اردیبهشت ده ها معلم شاهد ضرب و شتم وی و کشیده شدنش بر روی آسفالت همراه با ضربات مشت و لگد بر سر و صورتش بودند و بهتر است مسئولان به خصوص وزیر آموزش و پرورش به جای توئیت کردن و توجیه خشونت به وظایف قانونی خود عمل کنند و حقوق معلمان را پایمال نکنند و بیش از این بی تدبیری خود را با فرار به جلو توجیه ننمایند.در پایان ما به معلمان و جامعه مدنی برای حمایت از معلمان زندانی فراخوان می دهیم. #کمیته_دفاع_از_محمد_حبیبی 22اردیبهشت 97

  • کارگر

    طوفان توییتری در اعتراض به دستگیری های گسترده و سرکوب تشکل های معلمان شنبه ۲۲ اردیبهشت، ساعت ۲۱ به وقت تهران